Kunnan tehtävien ulkoistaminen kunnalliseen osakeyhtiöön
KOTANEN, TAPANI (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KOTANEN, TAPANI
2012
Julkisoikeus - Public Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2012-03-02Tiivistelmä
Kunta voi hankkia kuntalain 2 §:n mukaan tehtävien hoidon edellyttämiä palveluja myös muilta palvelujen tuottajilta, kuten yksityissektorilta. Kunnalliset osakeyhtiöt ovat suosittuja palveluntuottajia, koska osakeyhtiön tuottama palvelutuotanto nähdään taloudellisena, tehokkaana ja vaikuttavana. Kuntalaisen kannalta toimintojen hoitaminen kunnallisessa osakeyhtiössä sisältää monia oikeudellisia kysymyksiä. Kunnalliseen osakeyhtiöön ei sovelleta kuntalakia, hallintolakia, lakia asiakirjojen julkisuudesta eikä muutoksenhakuun liittyvä säännöksiä.
Tässä tutkimuksessa selvitetään mitkä oikeudelliset periaatteet määrittelevät kunnan tehtävien ulkoistamista kunnan kokonaan omistamaan osakeyhtiöön ja miten kunnan omistajaohjaus on toteutettavissa omistamissaan osakeyhtiöissä. Lisäksi selvitetään mitkä ovat kunnan asukkaiden demokratian ja itsehallinnon sekä kunnan itselleen ottamien tehtävien näkökulmasta vaikuttaa osakeyhtiön toimintaan. Edellä mainittujen lisäksi selvitetään, millainen oikeudellinen sääntely ohjaa julkisen hallintotehtävän antamista muulle kuin viranomaiselle. Tässä yhteydessä selvitetään mitkä oikeudelliset sääntelyt ohjaavat perus- ja ihmisoikeuksien toteuttamista kunnan siirtäessä julkista hallintotehtävää oman organisaation ulkopuolelle. Tarkastelunäkökulma keskittyy erityisesti perus- ja ihmisoikeuksien turvaamisen tarkasteluun kuntien siirtäessä terveydenhuollon tehtäviä kunnalliseen osakeyhtiöön.
Kunnan omistama osakeyhtiö on itsenäinen oikeussubjekti ja toimii osakeyhtiölainsäädännön alaisena ja on siten verrattain itsenäinen toimija. Yhtiön tuottaessa kunnallisia palveluita nousee esiin kunnan ohjaus- ja valvontavalta omistamiinsa yhtiöihin. Vasta kuntalain muutoksessa 15.5.2007 on kiinnitetty huomiota konsernijohtoon, -ohjaukseen ja -valvontaan. Konserniohjauksella tarkoitetaan omistajaohjausta, joka on päätösvallan käytön ohjaamista konsernissa.
Perustuslain mukaan kunnan asukkaiden itsehallinto nauttii perustuslain suojaa. Kunnallishallinto perustuu kunnan asukkaiden itsehallintoon, jossa demokratia toteutetaan vaaleilla valittavan, ylimpää päätösvaltaa käyttävän kunnanvaltuuston johdolla. Kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien perustana ovat kunnan päätöksenteon ja asiakirjojen julkisuus sekä asukkaan aloiteoikeus ja kunnan toimesta tapahtuva tiedottaminen.
Perustuslain 2 §:n mukaan julkisen vallan tulee perustua lakiin ja 124 § määrittelee hallintotehtävän antamista muulle kuin viranomaiselle. Milloin julkista valtaa käytetään, on vähintäänkin ongelmallinen. Lisäksi julkisen vallan käyttöön ja hallintotehtävän siirtämiseen liittyvät käsitteet ovat moninaisia. Oikeuskirjallisuudessa voidaan puhua julkisesta vallasta ja sen käytöstä, julkisista hallintotehtävistä sekä merkittävistä julkisista hallintotehtävistä, välittömästä julkisen vallan käytöstä ja viranomaistehtävistä.
Tässä tutkimuksessa selvitetään mitkä oikeudelliset periaatteet määrittelevät kunnan tehtävien ulkoistamista kunnan kokonaan omistamaan osakeyhtiöön ja miten kunnan omistajaohjaus on toteutettavissa omistamissaan osakeyhtiöissä. Lisäksi selvitetään mitkä ovat kunnan asukkaiden demokratian ja itsehallinnon sekä kunnan itselleen ottamien tehtävien näkökulmasta vaikuttaa osakeyhtiön toimintaan. Edellä mainittujen lisäksi selvitetään, millainen oikeudellinen sääntely ohjaa julkisen hallintotehtävän antamista muulle kuin viranomaiselle. Tässä yhteydessä selvitetään mitkä oikeudelliset sääntelyt ohjaavat perus- ja ihmisoikeuksien toteuttamista kunnan siirtäessä julkista hallintotehtävää oman organisaation ulkopuolelle. Tarkastelunäkökulma keskittyy erityisesti perus- ja ihmisoikeuksien turvaamisen tarkasteluun kuntien siirtäessä terveydenhuollon tehtäviä kunnalliseen osakeyhtiöön.
Kunnan omistama osakeyhtiö on itsenäinen oikeussubjekti ja toimii osakeyhtiölainsäädännön alaisena ja on siten verrattain itsenäinen toimija. Yhtiön tuottaessa kunnallisia palveluita nousee esiin kunnan ohjaus- ja valvontavalta omistamiinsa yhtiöihin. Vasta kuntalain muutoksessa 15.5.2007 on kiinnitetty huomiota konsernijohtoon, -ohjaukseen ja -valvontaan. Konserniohjauksella tarkoitetaan omistajaohjausta, joka on päätösvallan käytön ohjaamista konsernissa.
Perustuslain mukaan kunnan asukkaiden itsehallinto nauttii perustuslain suojaa. Kunnallishallinto perustuu kunnan asukkaiden itsehallintoon, jossa demokratia toteutetaan vaaleilla valittavan, ylimpää päätösvaltaa käyttävän kunnanvaltuuston johdolla. Kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien perustana ovat kunnan päätöksenteon ja asiakirjojen julkisuus sekä asukkaan aloiteoikeus ja kunnan toimesta tapahtuva tiedottaminen.
Perustuslain 2 §:n mukaan julkisen vallan tulee perustua lakiin ja 124 § määrittelee hallintotehtävän antamista muulle kuin viranomaiselle. Milloin julkista valtaa käytetään, on vähintäänkin ongelmallinen. Lisäksi julkisen vallan käyttöön ja hallintotehtävän siirtämiseen liittyvät käsitteet ovat moninaisia. Oikeuskirjallisuudessa voidaan puhua julkisesta vallasta ja sen käytöstä, julkisista hallintotehtävistä sekä merkittävistä julkisista hallintotehtävistä, välittömästä julkisen vallan käytöstä ja viranomaistehtävistä.