Vakooja ja teinityttö Amerikassa - millaisia kirjoja peruskoulun kuudesluokkalaiset tahtoisivat lukea?
JÄÄSKELÄINEN, ILKKA (2012)
JÄÄSKELÄINEN, ILKKA
2012
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-02-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22211
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22211
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee kuudesluokkalaisten lukemisharrastusta ja tutkimuskysymys on, millaisia kirjoja he tahtoisivat lukea.. Koulu antaa oppilailleen luettavaksi monenlaisia kirjoja, mutta ne eivät ole välttämättä sellaisia, joiden lukemisesta oppilaat erityisesti pitävät. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun kuudesluokkalaisten toiveiden mukaisen kirjan aineksia – millaisia kirjoja he todella tahtoisivat lukea. Kuudesluokkalaisten kirjatoiveiden kartoittamiseksi selvitettiin mm. unelmakirjan ihannepäähenkilöä, -miljöötä ja yleissävyä sekä tarkempia kirjan sisällöllisiä ja rakenteellisia kysymyksiä, ja esimerkiksi myös sitä, mitkä kirjat ja tekstit ovat suosittuja nyt, ja mitkä ovat olleet aiemmin. Tutkimuskysymystä tarkasteltiin kyselylomaketutkimuksen lisäksi aiemman lukemisharrastusta käsittelevän tutkimuskirjallisuuden avulla.
Tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2011 aikana strukturoidulla kyselylomakkeella neljässä alakoulussa, joista kustakin valitsin yhden luokan. Yksi kouluista oli kuvataidepainotteinen keskustakoulu, yksi oli normaalikoulu eli yliopisto-opiskelijoiden opetusharjoittelukoulu, yksi esikaupunkialueella sijaitseva koulu ja yksi maalaiskoulu. Tutkimukseen vastasi 103 kuudesluokkalaista, joista 56 oli poikia ja 47 tyttöjä. Vastauksia tarkasteltiin pääosin sukupuolten mukaan, mutta tutkimuksesta löytyy myös alaluku, jossa ei tarkkailla tyttöjen ja poikien vaan kyselylomakkeen täyttäneiden luokkien vastauksia erikseen. Tutkielma on metodisesti triangulatiivinen, tuloksia esitellään taulukoiden ja tilastojen avulla, joilla aineistoa kvantifioidaan ja tuloksista tehdään ymmärrettävämpiä, mutta aihetta tarkkaillaan myös kvalitatiivisesti. Kyselylomakkeiden muodostama aineisto on teemoiteltu, jotta tutkimus etenisi johdonmukaisesti.Tutkimukseni sai selville, että peruskoulun kuudesluokkalaisten tyttöjen ja poikien kirjatoiveet eroavat toisistaan. Kuudesluokkalaiset tytöt toivovat kirjalta jännitystä, seikkailullisuutta ja romantiikkaa. He tahtovat päähenkilöksi teini-ikäisen tytön kouluun, kotiin ja muihin arkisiin ympäristöihin sijoittuviin kertomuksiin, mutta toivovat kirjan tapahtumien sijoittuvan ulkomaille. Tytöistä enemmistö ei tahdo lukea kuvakirjoja tai satuja, mutta fantasiaa jo mieluummin. Suosituin kirja- tai kirjasarja on tutkimukseen vastanneiden tyttöjen mukaan Twilight-kirjasarja. Kuitenkin realistiseen ympäristöön sijoittuva kertomus on fantasiaympäristöön sijoittuvaa kertomusta kiinnostavampi. Tytöt eivät tahdo lukea kirjakielistä dialogia, mutta pitävät kirjakielisestä kerronnasta. Tytöt ovat aktiivisempia lukijoita kuin pojat, ja kaikkein aktiivisimpia tyttöjä ovat maaseutukoulun kuudesluokkalaiset. Tytöt lukevat kirjoja, koska se on mukavaa, ja heidän mielestään kirjat ovat kiinnostavampia kuin esimerkiksi sarjakuvat ja aikakauslehdet. Tytöt toivovat kirjan kertomuksen päättyvän onnellisesti. Kuudesluokkalaiset pojat pitävät jännityksestä, huumorista ja seikkailusta, ja heidän kirjoissaan saa olla myös väkivaltaa. Heidän mielipäähenkilönsä on poika, mutta myös nuoren miehen, varsinkin vakoojan tai agentin seikkailut ovat kiinnostavia. Suosituin kirja- tai kirjasarja poikien mielestä on Harry Potter. He toivovat tapahtumapaikaksi mm. Yhdysvaltoja sekä erilaisia kaupunkeja, mutta pojista vain niukka enemmistö tahtoo kertomuksen sijoittuvan ulkomaille. Pojat toivovat tapahtumaympäristöksi fantasiamaailmaa hieman tyttöjä enemmän. Lähes puolet pojista tahtoisi lukea puhekielistä kerrontaa, ja suurin osa pitää puhekielisestä dialogista. Pojat tahtovat kirjaan tekstin lisäksi myös kuvia ja he toivovat tyttöjä enemmän kirjan olevan lyhyempi ja koostuvan monesta lyhyestä kertomuksesta. Pojat pitävät myös vitsikirjoista ja sarjakuvista, mutta romantiikasta he eivät välitä. Sarjakuvat ovat poikien mielestä proosakirjoja kiinnostavampia, mutta proosakirjat ovat kuitenkin aikakauslehtiä ja sanomalehtiä ja nettilehtiä kiinnostavampia. Pojat lukevat sekä siksi, että se on kivaa, mutta myös siksi, että ei ole muuta tekemistä. Pojat tahtovat kertomukseen onnellisen lopun, mutteivät avointa loppua.Myös koulujen välillä on eroa lukukulttuureissa. Etenkin maalaiskoulun vastaajat poikkeavat lukijoina muiden koulujen vastaajista. Maalaiskoulun vastaajat toivovat muiden koulujen vastaajia enemmän kirjan tapahtumien sijoittuvan realistiseen ympäristöön kuin fantasiaympäristöön. He myös toivovat kirjaan enemmän romantiikkaa kuin muut. Suuren kaupungin keskustakoulun pojat lukevat muita poikavastaajia mieluummin aikuisen ja sotilas-päähenkilön seikkailua, ja saman koulun tytöt lukevat muita tyttöjä mieluummin miljonäärin seikkailua, sekä puhekielistä kerrontaa. Jatkotutkimusaiheiksi esitän sekä laajempaa tutkimusta samasta aiheesta, tai esimerkiksi tutkimuksen kyselylomakkeen tiettyjen kysymysten esittämistä laajemmalle vastaajaryhmälle. Joku tutkimus voisi ottaa varta vasten tarkasteluun eri alueiden lasten tai nuorten lukemismieltymykset ja kirjatoiveet. Myös sitä voisi tutkia, pitäisikö kirjan muuttua rakenteellisesti pysyäkseen muiden ajanvietteiden ja medioiden kehityksessä ja suosiossa mukana.
Avainsanat: lukeminen, lukemisharrastus, kirjallisuus, lajityyppi, mieluisuus, yleissävy, päähenkilö, kertomus, teksti, kyselylomake
Tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2011 aikana strukturoidulla kyselylomakkeella neljässä alakoulussa, joista kustakin valitsin yhden luokan. Yksi kouluista oli kuvataidepainotteinen keskustakoulu, yksi oli normaalikoulu eli yliopisto-opiskelijoiden opetusharjoittelukoulu, yksi esikaupunkialueella sijaitseva koulu ja yksi maalaiskoulu. Tutkimukseen vastasi 103 kuudesluokkalaista, joista 56 oli poikia ja 47 tyttöjä. Vastauksia tarkasteltiin pääosin sukupuolten mukaan, mutta tutkimuksesta löytyy myös alaluku, jossa ei tarkkailla tyttöjen ja poikien vaan kyselylomakkeen täyttäneiden luokkien vastauksia erikseen. Tutkielma on metodisesti triangulatiivinen, tuloksia esitellään taulukoiden ja tilastojen avulla, joilla aineistoa kvantifioidaan ja tuloksista tehdään ymmärrettävämpiä, mutta aihetta tarkkaillaan myös kvalitatiivisesti. Kyselylomakkeiden muodostama aineisto on teemoiteltu, jotta tutkimus etenisi johdonmukaisesti.Tutkimukseni sai selville, että peruskoulun kuudesluokkalaisten tyttöjen ja poikien kirjatoiveet eroavat toisistaan. Kuudesluokkalaiset tytöt toivovat kirjalta jännitystä, seikkailullisuutta ja romantiikkaa. He tahtovat päähenkilöksi teini-ikäisen tytön kouluun, kotiin ja muihin arkisiin ympäristöihin sijoittuviin kertomuksiin, mutta toivovat kirjan tapahtumien sijoittuvan ulkomaille. Tytöistä enemmistö ei tahdo lukea kuvakirjoja tai satuja, mutta fantasiaa jo mieluummin. Suosituin kirja- tai kirjasarja on tutkimukseen vastanneiden tyttöjen mukaan Twilight-kirjasarja. Kuitenkin realistiseen ympäristöön sijoittuva kertomus on fantasiaympäristöön sijoittuvaa kertomusta kiinnostavampi. Tytöt eivät tahdo lukea kirjakielistä dialogia, mutta pitävät kirjakielisestä kerronnasta. Tytöt ovat aktiivisempia lukijoita kuin pojat, ja kaikkein aktiivisimpia tyttöjä ovat maaseutukoulun kuudesluokkalaiset. Tytöt lukevat kirjoja, koska se on mukavaa, ja heidän mielestään kirjat ovat kiinnostavampia kuin esimerkiksi sarjakuvat ja aikakauslehdet. Tytöt toivovat kirjan kertomuksen päättyvän onnellisesti. Kuudesluokkalaiset pojat pitävät jännityksestä, huumorista ja seikkailusta, ja heidän kirjoissaan saa olla myös väkivaltaa. Heidän mielipäähenkilönsä on poika, mutta myös nuoren miehen, varsinkin vakoojan tai agentin seikkailut ovat kiinnostavia. Suosituin kirja- tai kirjasarja poikien mielestä on Harry Potter. He toivovat tapahtumapaikaksi mm. Yhdysvaltoja sekä erilaisia kaupunkeja, mutta pojista vain niukka enemmistö tahtoo kertomuksen sijoittuvan ulkomaille. Pojat toivovat tapahtumaympäristöksi fantasiamaailmaa hieman tyttöjä enemmän. Lähes puolet pojista tahtoisi lukea puhekielistä kerrontaa, ja suurin osa pitää puhekielisestä dialogista. Pojat tahtovat kirjaan tekstin lisäksi myös kuvia ja he toivovat tyttöjä enemmän kirjan olevan lyhyempi ja koostuvan monesta lyhyestä kertomuksesta. Pojat pitävät myös vitsikirjoista ja sarjakuvista, mutta romantiikasta he eivät välitä. Sarjakuvat ovat poikien mielestä proosakirjoja kiinnostavampia, mutta proosakirjat ovat kuitenkin aikakauslehtiä ja sanomalehtiä ja nettilehtiä kiinnostavampia. Pojat lukevat sekä siksi, että se on kivaa, mutta myös siksi, että ei ole muuta tekemistä. Pojat tahtovat kertomukseen onnellisen lopun, mutteivät avointa loppua.Myös koulujen välillä on eroa lukukulttuureissa. Etenkin maalaiskoulun vastaajat poikkeavat lukijoina muiden koulujen vastaajista. Maalaiskoulun vastaajat toivovat muiden koulujen vastaajia enemmän kirjan tapahtumien sijoittuvan realistiseen ympäristöön kuin fantasiaympäristöön. He myös toivovat kirjaan enemmän romantiikkaa kuin muut. Suuren kaupungin keskustakoulun pojat lukevat muita poikavastaajia mieluummin aikuisen ja sotilas-päähenkilön seikkailua, ja saman koulun tytöt lukevat muita tyttöjä mieluummin miljonäärin seikkailua, sekä puhekielistä kerrontaa. Jatkotutkimusaiheiksi esitän sekä laajempaa tutkimusta samasta aiheesta, tai esimerkiksi tutkimuksen kyselylomakkeen tiettyjen kysymysten esittämistä laajemmalle vastaajaryhmälle. Joku tutkimus voisi ottaa varta vasten tarkasteluun eri alueiden lasten tai nuorten lukemismieltymykset ja kirjatoiveet. Myös sitä voisi tutkia, pitäisikö kirjan muuttua rakenteellisesti pysyäkseen muiden ajanvietteiden ja medioiden kehityksessä ja suosiossa mukana.
Avainsanat: lukeminen, lukemisharrastus, kirjallisuus, lajityyppi, mieluisuus, yleissävy, päähenkilö, kertomus, teksti, kyselylomake