Ammattistartti - polku ammatilliseen koulutukseen
KALLIO, KAISA (2012)
KALLIO, KAISA
2012
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-02-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22208
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22208
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ammattistarttiopettajan työn sisältö sekä työn asettamat vaatimukset opettajien kokemana. Lisäksi selvitetään heidän tarpeensa ja toiveensa mahdollisesta lisäkoulutuksesta. Tutkittavana ryhmänä ovat kaikki Suomen ammattistarttiopettajat lukuvuonna 2009–2010, jolloin Suomessa ammattistarttia eli ammatilliseen kolutukseen ohjaavaa ja valmistavaa koulutusta järjesti 43 koulutuksen järjestäjää.
Tiedot tutkimukseen on kerätty sähköisesti lähetetyn kyselytutkimuksen avulla. Satakunnan ammattistarttiopettajat olivat tutkimuksen pilottiryhmä, joille suoritettiin lomakehaastattelu ennen varsinaista tutkimusta. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen aineiston keräystavasta huolimatta. Analyysimenetelmänä on sisällönanalyysi, jolla on selvitetty vastaukset tutkimuskysymyksiin tiivistetyssä muodossa alkuperäisestä aineistosta.
Tutkimuksesta käy ilmi, että ammattistarttiopettajan tulee olla suurisydäminen monitaituri. Hänen persoonallaan on todella iso merkitys kyseisessä työssä, sillä työ on hyvin monipuolista. Tutkimushetkellä opettajana toimineet henkilöt olivat pääsääntöisesti kokeneita opettajia, joilla oli myös muun alan opettajan kokemusta sekä muuta työkokemusta taustalla. Työhön liittyy vahvasti niin opettamista, ohjausta kuin erilaista sidosryhmäyhteistyötä. Lisäkoulutustarpeisiin vaikutti paljon vastaajan aiempi koulutus. Yhteisinä toiveina nousi esiin tarve toiminnallisten opetusmenetelmien koulutuksesta sekä lisää tietoa ja taitoja ohjaukseen sekä erilaisten oppijoiden kanssa toimimiseen.
Avainsanat: ammatillinen kehittyminen, ammattistartti, ammattitaito, kompetenssi, kvalifikaatio,
Tiedot tutkimukseen on kerätty sähköisesti lähetetyn kyselytutkimuksen avulla. Satakunnan ammattistarttiopettajat olivat tutkimuksen pilottiryhmä, joille suoritettiin lomakehaastattelu ennen varsinaista tutkimusta. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen aineiston keräystavasta huolimatta. Analyysimenetelmänä on sisällönanalyysi, jolla on selvitetty vastaukset tutkimuskysymyksiin tiivistetyssä muodossa alkuperäisestä aineistosta.
Tutkimuksesta käy ilmi, että ammattistarttiopettajan tulee olla suurisydäminen monitaituri. Hänen persoonallaan on todella iso merkitys kyseisessä työssä, sillä työ on hyvin monipuolista. Tutkimushetkellä opettajana toimineet henkilöt olivat pääsääntöisesti kokeneita opettajia, joilla oli myös muun alan opettajan kokemusta sekä muuta työkokemusta taustalla. Työhön liittyy vahvasti niin opettamista, ohjausta kuin erilaista sidosryhmäyhteistyötä. Lisäkoulutustarpeisiin vaikutti paljon vastaajan aiempi koulutus. Yhteisinä toiveina nousi esiin tarve toiminnallisten opetusmenetelmien koulutuksesta sekä lisää tietoa ja taitoja ohjaukseen sekä erilaisten oppijoiden kanssa toimimiseen.
Avainsanat: ammatillinen kehittyminen, ammattistartti, ammattitaito, kompetenssi, kvalifikaatio,