Tilitoimiston sähköinen asiakaspalvelu - palvelun muutostarpeet ja tietojärjestelmien vertailu
PIHLAJANIEMI, JANNE (2012)
PIHLAJANIEMI, JANNE
2012
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-02-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22202
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22202
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on selvittää niitä haasteita joita pk-tason tilitoimisto kohtaa siirtyessään sähköisten tilitoimistopalvelujen tarjoajaksi. Sähköiseen asiakaspalveluun siirtyminen ei ole tilitoimistoille ainoastaan teknologinen muutos, sillä se kattaa koko organisaation, prosessit, tietojärjestelmät ja henkilöt.
Tutkielman teoreettinen viitekehys perustuu Gullkvistin esittämään sähköisen taloushallinnon omaksumismalliin, E-accounting Adoption Model. Tutkielmassa nostetaan esiin niitä yhtäläisyyksiä, jotka liittyvät Gullkvistin malliin ja löydettiin tutkimuksen empiirisen osan toteuttamisen aikana. Tutkielman empiirinen osuus muodostuu kahdesta osasta. Tutkielman kohdetilitoimiston toimintatutkimuksesta jakahdesta vertailtavasta tilitoimistotapauksesta. Toimintatutkimuksellisen osan kohdetilitoimistossa suoritetun tietojärjestelmäkehitysprojektin puitteissa vertailtiin Suomalaisten taloushallintoalan tietojärjestelmätoimittajien tekemiä tietojärjestelmätarjouksia.
Tutkielman vertailtava aineisto kerättiin tapaustutkimus metodilla, haastatellen kahta sähköistä tilitoimistopalvelua tarjoavaa tilitoimistoa. Tutkielmassa esiteltyjen kolmen tilitoimisto-tapauksen analysoinnin tuloksena löydetään vahvoja yhteyksiä Gullkvistin malliin. Tutkielmassa esitellään myös sähköiseen tilitoimistopalveluun siirtymisen prosessi pk-tason tilitoimistoille.
Avainsanat: Tilitoimisto, sähköinen asiakaspalvelu, sähköinen laskutus
Tutkielman teoreettinen viitekehys perustuu Gullkvistin esittämään sähköisen taloushallinnon omaksumismalliin, E-accounting Adoption Model. Tutkielmassa nostetaan esiin niitä yhtäläisyyksiä, jotka liittyvät Gullkvistin malliin ja löydettiin tutkimuksen empiirisen osan toteuttamisen aikana. Tutkielman empiirinen osuus muodostuu kahdesta osasta. Tutkielman kohdetilitoimiston toimintatutkimuksesta jakahdesta vertailtavasta tilitoimistotapauksesta. Toimintatutkimuksellisen osan kohdetilitoimistossa suoritetun tietojärjestelmäkehitysprojektin puitteissa vertailtiin Suomalaisten taloushallintoalan tietojärjestelmätoimittajien tekemiä tietojärjestelmätarjouksia.
Tutkielman vertailtava aineisto kerättiin tapaustutkimus metodilla, haastatellen kahta sähköistä tilitoimistopalvelua tarjoavaa tilitoimistoa. Tutkielmassa esiteltyjen kolmen tilitoimisto-tapauksen analysoinnin tuloksena löydetään vahvoja yhteyksiä Gullkvistin malliin. Tutkielmassa esitellään myös sähköiseen tilitoimistopalveluun siirtymisen prosessi pk-tason tilitoimistoille.
Avainsanat: Tilitoimisto, sähköinen asiakaspalvelu, sähköinen laskutus