Pirkanmaa-portaali - maakuntatietoutta kouluille verkossa
KUUSJÄRVI, TOPI (2012)
KUUSJÄRVI, TOPI
2012
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-02-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22181
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22181
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus on esitellä ja arvioida "Pirkanmaan kotiseutuoppi koulujen opetussuunnitelmaan" - hanketta ja sen tuotosta. Hanke oli Pirkanmaa-liiton rahoittama ja se toteutettiin vuosien 2010 ja 2011 aikana. Olin itse mukana projektiassistenttina sekä toteuttamassa sitä käytännössä. Hankkeen tuloksena luotiin siis verkkoon materiaali, joka sai nimekseen Pirkanmaa-portaali. Se on suunnattu kaikille Pirkanmaan alueen opettajille ja oppilaille. Portaalin kautta on tarkoitus tuoda esiin helpolla tavalla maakuntatietoutta Pirkanmaan alueella.
Tämä pro gradu -tutkielma on produktiivinen tutkimus. Se koostuu pedagogisen työvälineen suunnittelusta, sen luomisprosessista sekä pedagogisen produktin tuottamisesta. Tässä loppuraportissa on esitelty hankeprosessia sekä sen kytkeytymistä opetussuunnitelmaan. Lisäksi sitä on peilattu mediakasvatuksen ja kulttuuri-identiteetin näkökulmasta ja arvioitu sitä, voidaanko tämän materiaalin kautta tukea edellä mainittujen asioiden opetusta kouluissa. Tutkimuksessa otetaan myös kantaa portaalin kehittämiseen ja käytettävyyteen.
Produktiivinen tutkimus verkko-oppimateriaalin tuottamisesta muistuttaa laadullista tapaustutkimusta. Raporttiin on sisällytetty paljon näytteitä verkossa sijaitsevasta sivustosta, sillä niiden avulla on voitu havainnollistaa projektin luonnetta. Aineiston hankkimisessa on käytetty avointa kyselylomaketta sekä strukturoituja kyselyjä. Tietoja on kerätty hankkeeseen osallistuneilta henkilöiltä ja vastaukset on analysoitu teemoittelun avulla. Lisäksi portaalista on pidetty koulutustilaisuus Tampereen kristillisen koulun opettajille ja yhdelle luokalle. Heiltä kerättiin käyttökokemuksia strukturoidun kyselyn avulla ja vastaukset analysoitiin SPSS-menetelmällä.
Tutkimusraportti sisältää niukasti varsinaisia tutkimustuloksia, mutta ne ovat olennaisia nimenomaa Pirkanmaa-portaalin kehittämisen kannalta. Hanke onnistui yli odotusten ja Pirkanmaa-portaali on osoittautunut erittäin hyödylliseksi ja käyttökelpoiseksi kokonaisuudeksi. Sillä arvioitiin olevan käyttöä eniten reaalioppiaineissa. Oppimateriaalin uskotaan tukevan oppilaan kulttuuri-identiteetin vahvistumista. Lisäksi sen avulla voidaan opettaa mediakasvatusta tiedonhankinnan ja tuottamisen tasolla. Kehittämisehdotukset liityivät sivuston ulkoasuun ja käytettävyyteen, päivittämiseen sekä sisältöön.
Asiasanat:opetussuunnitelma, produktiivinen tutkimus, mediakasvatus, kulttuuri-identiteetti, verkko-oppimateriaali.
Tämä pro gradu -tutkielma on produktiivinen tutkimus. Se koostuu pedagogisen työvälineen suunnittelusta, sen luomisprosessista sekä pedagogisen produktin tuottamisesta. Tässä loppuraportissa on esitelty hankeprosessia sekä sen kytkeytymistä opetussuunnitelmaan. Lisäksi sitä on peilattu mediakasvatuksen ja kulttuuri-identiteetin näkökulmasta ja arvioitu sitä, voidaanko tämän materiaalin kautta tukea edellä mainittujen asioiden opetusta kouluissa. Tutkimuksessa otetaan myös kantaa portaalin kehittämiseen ja käytettävyyteen.
Produktiivinen tutkimus verkko-oppimateriaalin tuottamisesta muistuttaa laadullista tapaustutkimusta. Raporttiin on sisällytetty paljon näytteitä verkossa sijaitsevasta sivustosta, sillä niiden avulla on voitu havainnollistaa projektin luonnetta. Aineiston hankkimisessa on käytetty avointa kyselylomaketta sekä strukturoituja kyselyjä. Tietoja on kerätty hankkeeseen osallistuneilta henkilöiltä ja vastaukset on analysoitu teemoittelun avulla. Lisäksi portaalista on pidetty koulutustilaisuus Tampereen kristillisen koulun opettajille ja yhdelle luokalle. Heiltä kerättiin käyttökokemuksia strukturoidun kyselyn avulla ja vastaukset analysoitiin SPSS-menetelmällä.
Tutkimusraportti sisältää niukasti varsinaisia tutkimustuloksia, mutta ne ovat olennaisia nimenomaa Pirkanmaa-portaalin kehittämisen kannalta. Hanke onnistui yli odotusten ja Pirkanmaa-portaali on osoittautunut erittäin hyödylliseksi ja käyttökelpoiseksi kokonaisuudeksi. Sillä arvioitiin olevan käyttöä eniten reaalioppiaineissa. Oppimateriaalin uskotaan tukevan oppilaan kulttuuri-identiteetin vahvistumista. Lisäksi sen avulla voidaan opettaa mediakasvatusta tiedonhankinnan ja tuottamisen tasolla. Kehittämisehdotukset liityivät sivuston ulkoasuun ja käytettävyyteen, päivittämiseen sekä sisältöön.
Asiasanat:opetussuunnitelma, produktiivinen tutkimus, mediakasvatus, kulttuuri-identiteetti, verkko-oppimateriaali.