VUOSIEN 1996 JA 2010 HOMOILLAT SUURENNUSLASIN ALLA - Queer-teorian inspiroima diskurssianalyyttinen tutkimus sukupuolen, seksuaalisuuden ja perheen rakentumisesta ajankohtaisohjelmissa
KATILA, JULIA (2012)
KATILA, JULIA
2012
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-02-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22158
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22158
Tiivistelmä
Tutkielmani kohteena ovat Ylellä vuosina 1996 ja 2010 esitetyt Ajankohtaisen kakkosen Homoillat, joissa keskusteltiin mies- ja naisparien oikeudesta parisuhteen rekisteröintiin ja kumppanin lapsen adoptioon (vuosi 1996) sekä avioliitto- ja ulkoisen adoption oikeudesta (vuosi 2010). Tutkimuskysymykseni ovat: Minkälaisia ajassa ja paikassa muuttuvia diskursseja Ylellä vuosina 1996 ja 2010 esitetyissä ajankohtaisen kakkosen Homoilloissa rakennetaan seksuaalisuudesta, sukupuolesta ja perheestä ja minkälaisia kulttuurikohtaisesti uskottavia retorisia vakuuttamisen keinoja näiden rakentamiseen käytetään? Pohdin myös, minkälaisille taustaoletuksille Ylellä esitetyt Homoillat rakentuvat ja minkälaisia olemisen tai tekemisen muotoja ne mahdollisesti rajaavat ymmärrettävyyden ulkopuolelle.
Sosiaalisen konstruktionismin laajaan taustateoriaan sijoittuvan tutkielmani metodologiassa yhdistelen sosiaalipsykologista diskurssianalyysiä, retorista sosiaalipsykologiaa ja keskusteluanalyysiä, feminististä tutkimusta sekä assimilaatiopolitiikka -kriittistä queer-teoreettista otetta. Koska yhdistelen monia suuntauksia, jotka ovat tähän mennessä yhdenmukaisuuksistaan huolimatta muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta pysytelleet erillään, tutkielmallani on myös metodologisia tavoitteita. Tarkoitukseni on myös liittää saamani tulokset laajempaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja ilmapiiriin.
Aineistosta löytämäni silmiinpistävimmät diskurssit, joita analysoin tutkimuksessani, ovat luonnollisuusdiskurssi, sairaus-, poikkeavuus-, rikkinäisyysdiskurssi, perinteinen perhe ja yhteiskunnan jatkuvuus -diskurssi, lapsen etu -diskurssi, tasavertaisuus- ja ihmisoikeusdiskurssi, kristinusko- ja raamattudiskurssi, rakkaus- ja tunnediskurssi sekä epädiskurssi eli poissaoloja. Näistä jälkimmäinen, poissaoloja, viittaa tekemääni havaintoon, että Homoillat rakentuvat pitkälti ydinperhe-, parisuhde- ja avioliittoideologiaan, jossa unohdetaan ne sekä lesbo, homo- ja bi- että heteroseksuaaliset olemisen muodot, jotka eivät halua rakentaa elämäänsä familistisen ideologian muottiin. Epädiskurssi viittaa niihin Homoiltojen formaattiin sopimattomiin soraääniin, joista Homoiltojen keskusteluissa kuitenkin on kuultavissa häivähdyksiä. Diskurssien lisäksi paikannan niitä konkreettisia vakuuttamisen keinoja, joita keskustelijat käyttävät puheessaan retorisina keinoina.
Asiasanat:hetero-, homo-, lesbo- ja biseksuaalisuus, parisuhdelainsäädäntö, diskurssi, vakuuttamisen keino, queer-teoria ja feministinen tutkimus
Sosiaalisen konstruktionismin laajaan taustateoriaan sijoittuvan tutkielmani metodologiassa yhdistelen sosiaalipsykologista diskurssianalyysiä, retorista sosiaalipsykologiaa ja keskusteluanalyysiä, feminististä tutkimusta sekä assimilaatiopolitiikka -kriittistä queer-teoreettista otetta. Koska yhdistelen monia suuntauksia, jotka ovat tähän mennessä yhdenmukaisuuksistaan huolimatta muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta pysytelleet erillään, tutkielmallani on myös metodologisia tavoitteita. Tarkoitukseni on myös liittää saamani tulokset laajempaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja ilmapiiriin.
Aineistosta löytämäni silmiinpistävimmät diskurssit, joita analysoin tutkimuksessani, ovat luonnollisuusdiskurssi, sairaus-, poikkeavuus-, rikkinäisyysdiskurssi, perinteinen perhe ja yhteiskunnan jatkuvuus -diskurssi, lapsen etu -diskurssi, tasavertaisuus- ja ihmisoikeusdiskurssi, kristinusko- ja raamattudiskurssi, rakkaus- ja tunnediskurssi sekä epädiskurssi eli poissaoloja. Näistä jälkimmäinen, poissaoloja, viittaa tekemääni havaintoon, että Homoillat rakentuvat pitkälti ydinperhe-, parisuhde- ja avioliittoideologiaan, jossa unohdetaan ne sekä lesbo, homo- ja bi- että heteroseksuaaliset olemisen muodot, jotka eivät halua rakentaa elämäänsä familistisen ideologian muottiin. Epädiskurssi viittaa niihin Homoiltojen formaattiin sopimattomiin soraääniin, joista Homoiltojen keskusteluissa kuitenkin on kuultavissa häivähdyksiä. Diskurssien lisäksi paikannan niitä konkreettisia vakuuttamisen keinoja, joita keskustelijat käyttävät puheessaan retorisina keinoina.
Asiasanat:hetero-, homo-, lesbo- ja biseksuaalisuus, parisuhdelainsäädäntö, diskurssi, vakuuttamisen keino, queer-teoria ja feministinen tutkimus