Halpalentoja Kuuhun. Avaruuden uutiset Helsingin Sanomissa
VAARNE, VILLE (2012)
VAARNE, VILLE
2012
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-02-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22155
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22155
Tiivistelmä
Avaruudesta kertovat uutiset ovat tähän asti jääneet Suomessa vähälle huomiolle. Tutkimukseni selvittää, mitä avaruudesta kerrotaan suomalaisessa mediassa. Valitsin tarkasteluun Helsingin Sanomat, josta poimin kaikki aihepiiristä kertovat jutut vuoden 2008 ajalta. Käytän työvälineenä kehysanalyysia, jonka avulla rajaan aineistostani neljä erilaista kehystä, tai näkökulmaa, joiden kautta tarkastelen avaruusjuttujen teemoja. Näkökulmani ovat tieteen eteneminen, avaruuskilpailu, avaruuden kaupallistuminen ja suomalaisuus. Helsingin Sanomien juttujen perusteella avaruus on uusien löytöretkien kohde, jossa ihmiskunta etenee pienin askelin kohti ympäröivän maailman hallitsemista. Samanaikaisesti avaruus nähdään uhkana ihmiskunnan eloonjäämiselle. Avaruus on myös kilpailun areena, jossa vastakkain ovat perinteiset suurvallat Yhdysvallat ja Venäjä. Uusina avaruusmaina Japani, Kiina ja Intia ovat tulleet mukaan kilpailuun.Uusia kiinnostavia uutisaiheita ovat avaruusturismi ja avaruuden käyttö maabrändäyksessä. Eräässä lehtijutussa ruotsalaiset suunnittelevat yritysten logojen viemistä Kuuhun. Toisessa jutussa ehdotetaan, että kahdenkymmenen vuoden päästä avaruudessa on hotelli. Myös suomalaisia on mukana avaruusjutuissa. Yksi heistä on satelliittien peilejä hiova Tapio Korhonen, joka julistetaan ihmiskunnan parhaaksi toivoksi.Aineistoni perusteella näyttää siltä, että kaupalliset avaruusprojektit saavat entistä enemmän sijaa kansalliselta avaruustutkimukselta. Johtopäätökseni on, että avaruutta käsittelevä journalismi on muuttumassa. Perinteinen, kylmän sodan aikainen tapa kirjoittaa avaruus suurvaltojen kilpailun areenaksi ei enää toimi silloin, kun yritykset valloittavat avaruutta. Myös astronautin asema globaalina sankarina muuttuu, mikäli Kuuhun aletaan myydä halpalentoja.
Asiasanat:avaruus, avaruusjournalismi, avaruuslennot, avaruusuutiset
Asiasanat:avaruus, avaruusjournalismi, avaruuslennot, avaruusuutiset