"Matkalla oleminen viehättää minua, mutta tällä hetkellä tunnen olevani kotonani." Narratiivinen tutkimus opettajien ohjautumisesta montessoriluokkien opettajiksi ja narratiivisen identiteetin rakentumisesta
VIRKAMÄKI, HERTTA (2012)
VIRKAMÄKI, HERTTA
2012
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-02-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22138
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22138
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisten vaiheiden kautta opettajista on tullut montessoriopettajia, millaiset autobiografiset eli omaelämäkerralliset kokemukset ovat johtaneet heidät montessoriluokanopettajiksi. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää kuinka montessoriopettajat rakentavat omaa narratiivista identiteettiään, millainen narratiivinen montessoriluokan opettajan identiteetti heillä on ja millaiseksi tutkittavat kuvailevat oman ammatillisen identiteettinsä.
Tutkielman teoriaosuudessa tarkastelin montessoripedagogiikkaa, ja sen perustajan Maria Montessorin elämää. Lisäksi paneuduin identiteetin käsitteeseen ja erityisesti narratiivisen identiteetin käsitteeseen. Tutkielman kohderyhmän muodostaa kuusi montessoriopettajaa, joista kaikki ovat suorittaneet luokanopettajan tutkinnon. Lisäksi kaksi heistä on opiskellut montessoriopettajiksi, kaksi on opiskellut montessoriohjaajaksi, yksi on käynyt kesäyliopiston kursseilla opiskelemassa montessoripedagogiikkaa ja yksi ei ole opiskellut ollenkaan montessoripedagogiikkaa.
Tutkielman tutkimusote oli narratiivinen. Aineisto on kerätty sähköpostin välityksellä opettajilta elämänkerrallisina tarinoina. Aineisto on analysoitu käyttäen sekä narratiivien analyysiä että narratiivista analyysia. Narratiivien analyysissa aineisto on teemoiteltu kronologiseksi elämänkuluksi. Narratiivisessa analyysissa elämäntarinoista on rakennettu yksi, mahdollisimman laaja tyyppitarina, johon on koottu keskeiset elementit ja sisällöt. Tyyppi on mahdollinen, vaikka ei ehkä todennäköinen.
Lähes kaikki kuvailivat tarinoissaan sitä, että he ovat jossain vaiheessa elämää kokeneet jonkinlaisen ammatillisen kriisin. Kriisin seurauksena he ovat joko vaihtaneet alaa, lisäkouluttautuneet tai hakeneet jollain muulla tavoin jotain uutta omaan opettajuuteensa. Jokaisen opettajan identiteetin rakentumiseen ovat vaikuttaneet montessoripedagogiikan esiintulo ja tutustuminen Maria Montessorin ajatuksiin.
Montessoriopettajien ammatillinen identiteetti on vahva. Jokainen tutkimukseen osallistuvista henkilöistä oli tietoinen omasta osaamisestaan ja omista vahvuuksistaan. Opettajat toimivat yhteistyössä toisten montessoriopettajien ja eri-ikäisten lasten kanssa. Opettajat pitävät tätä työnsä rikkautena. Lisäksi opettajat ovat ylpeitä luomastaan yhteisöstä, jonka jäsenenä opettaja saa toimia.
Asiasanat:Montessoripedagogiikka, narratiivinen tutkimus, identiteetti, narratiivinen identiteetti
Tutkielman teoriaosuudessa tarkastelin montessoripedagogiikkaa, ja sen perustajan Maria Montessorin elämää. Lisäksi paneuduin identiteetin käsitteeseen ja erityisesti narratiivisen identiteetin käsitteeseen. Tutkielman kohderyhmän muodostaa kuusi montessoriopettajaa, joista kaikki ovat suorittaneet luokanopettajan tutkinnon. Lisäksi kaksi heistä on opiskellut montessoriopettajiksi, kaksi on opiskellut montessoriohjaajaksi, yksi on käynyt kesäyliopiston kursseilla opiskelemassa montessoripedagogiikkaa ja yksi ei ole opiskellut ollenkaan montessoripedagogiikkaa.
Tutkielman tutkimusote oli narratiivinen. Aineisto on kerätty sähköpostin välityksellä opettajilta elämänkerrallisina tarinoina. Aineisto on analysoitu käyttäen sekä narratiivien analyysiä että narratiivista analyysia. Narratiivien analyysissa aineisto on teemoiteltu kronologiseksi elämänkuluksi. Narratiivisessa analyysissa elämäntarinoista on rakennettu yksi, mahdollisimman laaja tyyppitarina, johon on koottu keskeiset elementit ja sisällöt. Tyyppi on mahdollinen, vaikka ei ehkä todennäköinen.
Lähes kaikki kuvailivat tarinoissaan sitä, että he ovat jossain vaiheessa elämää kokeneet jonkinlaisen ammatillisen kriisin. Kriisin seurauksena he ovat joko vaihtaneet alaa, lisäkouluttautuneet tai hakeneet jollain muulla tavoin jotain uutta omaan opettajuuteensa. Jokaisen opettajan identiteetin rakentumiseen ovat vaikuttaneet montessoripedagogiikan esiintulo ja tutustuminen Maria Montessorin ajatuksiin.
Montessoriopettajien ammatillinen identiteetti on vahva. Jokainen tutkimukseen osallistuvista henkilöistä oli tietoinen omasta osaamisestaan ja omista vahvuuksistaan. Opettajat toimivat yhteistyössä toisten montessoriopettajien ja eri-ikäisten lasten kanssa. Opettajat pitävät tätä työnsä rikkautena. Lisäksi opettajat ovat ylpeitä luomastaan yhteisöstä, jonka jäsenenä opettaja saa toimia.
Asiasanat:Montessoripedagogiikka, narratiivinen tutkimus, identiteetti, narratiivinen identiteetti