Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Koulukiusaamisen hallintaohjelmien vertailututkimus

CLAESSON, PÄIVI (2012)

 
Avaa tiedosto
gradu05538.pdf (3.313Mt)
Lataukset: 



CLAESSON, PÄIVI
2012

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-02-01
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22133
Tiivistelmä
Koulukiusaaminen on yleistä kaikkialla maailmassa. Tutkimuksen tavoitteena oli tutustua kahteen ruotsalaiseen koulussa koulukiusaamista ennaltaehkäisevään tukiohjelmaan ja kahteen suomalaiseen tukiohjelmaan. Tarkoituksena oli vertailla neljää eri koulukiusaamista ennaltaehkäisevää tai vähentävää toimintaohjelmaa ja tutkia näiden ohjelmien toimivuutta. Tutkittiin myös toimintaohjelmien yhtäläisyyksiä ja eroja.

Koulukiusaamisen ennaltaehkäisevät ohjelmat, joita tutkimuksessa vertailtiin olivat KiVa- ja Verso-toimintaohjelmat Suomesta, sekä Friends- ja Mombus-toimintaohjelmat Ruotsista. Tutkimuksessa selvitettiin ilmenikö tutkimuskohteena olevissa kouluissa kiusaamista. Myös koulukiusaamisen yleisyyttä, paikkoja, syitä, muotoja ja kiusaamistapoja tutkitaan sekä vertaillaan onko koulukiusaamisessa eroja eri maiden välillä. Ruotsissa joka vuosi noin 100 000 lasta, noin 11 prosenttia koululaisista joutuu koulukiusaamisen kohteeksi. Tässä laskelmassa on mukana vain ne tapaukset jotka jokainen yksittäinen koulu ja opettaja on tilastoinut kyseisen koulun  määritelmän mukaiset kiusaamistapaukset. Kiusattujen määrää arvioivissa tutkimuksissa vaikuttavat lukuisat muuttuvat tekijät ja se millaisia menetelmiä käytetään.  Suomessa tutkimukset osoittavat, että noin  5 – 10  prosenttia koululaisista kiusataan koulussa.

Tutkimus on vertaileva tutkimus jossa pääosin käytetään kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin 2009 – 2010. Mittavälineenä oli kysely oppilaille. Lomakkeet sisälsivät pääasiassa suljettuja kysymyksiä joiden vastauksissa käytettiin Likert-asteikkoa yhdestä viiteen.  Myös omin sanoin vastaus oli mahdollista. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeella ja analyysin apuna käytettiin tukena SPSS-ohjelmaa. Mukana tutkimuksessa olivat Ruotsissa sijaitsevat kunnallisten koulujen kahden edellä mainitun tukiohjelman koulut, Kyrkskolan  Mombus-ohjelmalla ja Löttingelundsskolan Friends-ohjelmalla, molemmat Täbyn kunnasta.  Suomesta olivat kahden edellä mainitun suomalaisen tukiohjelman koulut Hämeenlinnan normaalikoulusta KiVa Koulu- ja Ojoisten koulu Verso-ohjelmalla. Yhteensä tutkimukseen osallistui 207 oppilasta vuosiluokilta 4 – 6.  

Tutkimustulokseni oli, että tukiohjelmia tarvitaan kouluissa kiusaamisongelman tiedostamiseen ja tunnistamiseen. Tuloksena tuli myös esille, että ohjelman olemassaolosta ja ennaltaehkäisevien toimien laajuudesta huolimatta ei ohjelman olemassa olo automaattisesti vähennä kiusaamista mutta oletettavasti toimii kiusaamista ennaltaehkäisevästi.   Koulukiusaamista oli Ruotsissa määrällisesti vähemmän kuin Suomessa. Tutkimustuloksissa on otettava huomioon kahden eri maan koululaitosten erot. Tukiohjelmien juuret ovat Ruotsissa, jossa ongelmaan kiinnitettiin huomiota  jo 70-luvun alussa. Koulukiusaaminen oli edellä mainittuja valtakunnallisia keskiarvolukuja 10 – 11 prosenttia korkeampaa kolmessa neljästä tutkimuskoulussa. Tutkimus antoi realistista tietoa koulukiusaamisesta oppilaan yhteisöstä käsin.

Avainsanat: koulukiusaaminen (mobbning), kiusaaja, kiusattu, ennaltaehkäisevä ohjelma.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36336]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste