Rekrytointiprosessin kriittiset kohdat - tapaustutkimus ICT-alan asiantuntijarekrytoinnista
VÄISÄLÄ, SIRKKU (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
VÄISÄLÄ, SIRKKU
2012
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2012-01-31Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen pro gradu-tutkielman tavoitteena on tunnistaa rekrytointiprosessin kriittisiä kohtia kuvaamalla prosessin eri vaiheita ja keskeisiä näkökulmia ICT-toimialan asiantuntijarekrytoinneissa. Tutkimuksen empiirisenä kohteena on työnantajan käynnistämä rekrytointiprosessi, jonka avulla pyritään löytämään ulkoisilta markkinoilta avoimeen tehtävään soveltuva asiantuntija. Empiirisen tutkimuksen kohdeorganisaatioina on kaksi osaamisintensiivisellä ICT-toimialalla toimivaa pientä asiantuntijayritystä. Tarkastelu on rajattu yrityksen esimieheen ja henkilöstöasiantuntijaan. Tutkimusaineisto kerättiin tekemällä marraskuun 2011 aikana 4 yksilöhaastattelua. Tutkimus on tapaustutkimus, jonka aineiston analyysimenetelmänä on deduktiivinen sisällönanalyysi.
Tutkimuksen kirjallisuusosassa kuvatut rekrytointiprosessin kronologiset vaiheet ovat lähtökohtana tutkimusanalyysille, mutta eivät sellaisenaan sovellu osaamisintensiivisen ICT-palveluliiketoimintaympäristössä toimivan yrityksen rekrytointiprosessin kuvaamiseen. Tutkimuksen tulokset nostavatkin esille viisi erilaista näkökulmaa, jotka kyseenomaisessa liiketoimintaympäristössä tarjoavat osuvamman tarkastelukehikon rekrytointiprosessin analysointiin. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös hiljaisen tiedon muodostumista ja merkitystä rekrytointiprosessissa.
Rekrytointi on henkilöstöjohtamisen yksi strategisimmista prosesseista. Sen avulla voidaan vaikuttaa organisaation osaamiseen ja kehittymiseen. Rekrytointipäätökset ovat myös strategisia niiden kauaskantoisuuden vuoksi. Näistä syistä johtuen on tärkeää lisätä tietoa rekrytointiprosesseista ja niihin liittyvistä tekijöistä, jotta virherekrytoinneilta vältyttäisiin.
ICT-palveluliiketoimintaympäristössä toimivien yritysten eräänä ominaispiirteenä on, että yritykset rekrytoivat määrätynlaista osaamista, eivät niinkään määrättyyn tehtävään. Yritysten keskeisimpänä ongelmana on oikeanlaisen osaamisprofiilin saatavuus. Yritykset ovatkin siirtyneet monikanavaiseen ja jatkuvaan hakuprosessiin, missä verkostoilla ja kontakteilla on suuri merkitys.
Rekrytointiprosessin kriittisiksi tekijöiksi nousivat juuri rekrytoinnin oikea-aikaisuus sekä rekrytoinnin monikanavaisuus ja jatkuva haku. Tutkimuksessa pohdittiin myös millä tavoin ICT-palveluympäristössä toimivat yritykset lisäisivät näkyvyyttään.
Asiasanat:Rekrytointiprosessi, rekrytointi, asiantuntija, ICT, KIBS,hiljainen tieto,tapaustutkimus
Tutkimuksen kirjallisuusosassa kuvatut rekrytointiprosessin kronologiset vaiheet ovat lähtökohtana tutkimusanalyysille, mutta eivät sellaisenaan sovellu osaamisintensiivisen ICT-palveluliiketoimintaympäristössä toimivan yrityksen rekrytointiprosessin kuvaamiseen. Tutkimuksen tulokset nostavatkin esille viisi erilaista näkökulmaa, jotka kyseenomaisessa liiketoimintaympäristössä tarjoavat osuvamman tarkastelukehikon rekrytointiprosessin analysointiin. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös hiljaisen tiedon muodostumista ja merkitystä rekrytointiprosessissa.
Rekrytointi on henkilöstöjohtamisen yksi strategisimmista prosesseista. Sen avulla voidaan vaikuttaa organisaation osaamiseen ja kehittymiseen. Rekrytointipäätökset ovat myös strategisia niiden kauaskantoisuuden vuoksi. Näistä syistä johtuen on tärkeää lisätä tietoa rekrytointiprosesseista ja niihin liittyvistä tekijöistä, jotta virherekrytoinneilta vältyttäisiin.
ICT-palveluliiketoimintaympäristössä toimivien yritysten eräänä ominaispiirteenä on, että yritykset rekrytoivat määrätynlaista osaamista, eivät niinkään määrättyyn tehtävään. Yritysten keskeisimpänä ongelmana on oikeanlaisen osaamisprofiilin saatavuus. Yritykset ovatkin siirtyneet monikanavaiseen ja jatkuvaan hakuprosessiin, missä verkostoilla ja kontakteilla on suuri merkitys.
Rekrytointiprosessin kriittisiksi tekijöiksi nousivat juuri rekrytoinnin oikea-aikaisuus sekä rekrytoinnin monikanavaisuus ja jatkuva haku. Tutkimuksessa pohdittiin myös millä tavoin ICT-palveluympäristössä toimivat yritykset lisäisivät näkyvyyttään.
Asiasanat:Rekrytointiprosessi, rekrytointi, asiantuntija, ICT, KIBS,hiljainen tieto,tapaustutkimus