Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Sana on kaksipuolinen akti" : tutkimushaastattelu analyysin kohteena

SÖYRINKI, SANNA (1997)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



SÖYRINKI, SANNA
1997

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkielmassa nostetaan tarkastelun kohteeksi yhteiskunta- ja kasvatustieteissä yleisimmin käytetty tiedonhankinnan menetelmä haastattelu. Kyseessä on metodologinen tutkimus, jossa pyritään selvittämään haastattelun olemusta sekä haastattelemalla saadun tiedon luonnetta. Tutkielma rakentuu kolmesta osasta, joissa käsitellään tutkielman kolmea tutkimusongelmaa.Ensimmäiseksi etsitään puheen, kommunikaation ja merkityksen tutkimuksesta sellaisia näkökulmia, jotka luovat perustaa haastattelun uudenlaiselle hahmottamiselle. Käsittely perustuu kirjallisuuteen. Toiseksi eritellään haastattelua sosiaalisena vuorovaikutustilanteena. Tässä yhteydessä pohditaan kontekstin käsitettä, haastattelua keskusteluna, sen jäsentymistä kysymysten ja vastausten vuorotteluksi, vuorovaikutusta kasvojen säilyttämisen näkökulmasta sekä avoimuuden ajatusta. Problematiikan käsittely perustuu kirjallisuudelle, mutta siihen sisältyy myös esimerkinomaisia näytteitä empiirisestä aineistosta. Kolmanneksi pohditaan haastattelemalla tuotetun aineiston analysoinnin mahdollisuuksia. Aluksi tarkastellaan analysoinnin ongelmia yleisellä tasolla. Sitten esitetään yksi mahdollinen tapa lähestyä haastatteluaineistoa, jossa huomio kiinnitetään siihen, kuinka puhujat haastattelutilanteessa rakentavat maailmaa ja minuuksia. Tämä on tutkielman varsinainen empiirinen osuus: analysoinnin mahdollisuuksia esitellään kahden esimerkkihaastattelun avulla. Esille tuodaan myös tieteessä vallitsevien diskurssien merkitys puheen määrittäjinä.Haastattelun tarkastelussa vaikuttavat diskurssianalyysin, puheaktiteorian, dramaturgisen metaforan sekä keskusteluanalyysin näkökulmat. Tämän synteesin avaamien näkymien pohjalta todetaan, että haastattelemalla saatua tietoa on kyseenalaista käsitellä irrotettuna synty-yhteydestään. Oleellista on myös tiedostaa haastattelun sisältämät rajat; se on sosiaalista elämää itseään ja luo siten aina oman todellisuutensa.Asiasanat: haastattelututkimus, haastattelut - analyysi, tutkimusmenetelmät - yhteiskuntatieteet, diskurssianalyysi, yhteiskuntatieteet - metodologia, keskusteluanalyysi
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36421]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste