Moniammatillisuus ammattikorkeakoulussa sosiaali- ja terveysalan opettajan silmin
LAAKSONEN, MARI (2012)
LAAKSONEN, MARI
2012
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-01-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22108
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22108
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata ammattikorkeakoulujen sosiaali- ja terveysalan opettajien käsityksiä moniammatillisuudesta koulutusorganisaatiossa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ammattikorkeakouluopettajien käsityksistä moniammatillisuudesta moniammatillisen opetuksen kehittämiseksi sosiaali- ja terveysalalla.
Tutkimuksen aineisto kerättiin toukokuussa 2011 teemahaastatteluin kahdeksalta ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opettajalta. Haastatteluista kaksi toteutettiin ryhmähaastatteluina ja kaksi toteutettiin yksilöhaastatteluina. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opettajien mielestä moniammatillisuus oli koulutusorganisaatiossa moninainen yhteistyön muoto, joka kehittyi hitaasti opettajan ammatillisen kasvun kautta. Opettajat kuvasivat moniammatillisuutta monitulkintaisuuden, kahden tai useamman ammatin välisen suunnitellun tai suunnittelemattoman yhteistyön kautta. Yhteistyö koulutusorganisaatiossa jaettiin koulutusorganisaatioiden sisäiseksi yhteistyöksi, koulutusorganisaatioiden väliseksi yhteistyöksi sekä koulutusorganisaatioiden ja työelämän väliseksi yhteistyöksi. Moniammatillisuus kehittyi hitaasti ammatti-identiteetin kehittymisen, henkilökohtaisen kasvun, kollegiaalisen suhteen kehittymisen ja tavoitteellisen rakentamisen kautta.
Opetuksessa moniammatillisuus näkyi suunnittelu- ja kehittämistoiminnassa sekä opetuksen toteutuksessa. Sosiaali- ja terveysalan opettajat kuvasivat moniammatillisuuden ideaaliopetusta, joka koostui opiskelijan huomioinnista, opetuksen menetelmistä ja moniammatillisuuden autenttisuudesta. Moniammatillisuuden ideaaliin kuului opettajien mukaan myös työpaikan moniammatillisuus työyhteisössä ja organisaation rakenteissa.
Tämän tutkielman johtopäätöksinä voidaan esittää, että moniammatillisuus käsitetään monimuotoisena yhteistyönä opettajien keskuudessa. Heidän mukaansa moniammatillisuus ei kehity koulutusorganisaatiossa itsekseen, vaan vaatii tavoitteellista toimintaa siihen pääsemiseksi. Sosiaali- ja terveysalan opettajien mukaan moniammatillisuus ilmenisi ideaalissa tilanteessa niin opiskelijoiden, opettajien kuin työyhteisönkin tasolla.
Jatkossa olisi tarpeen toimintatutkimuksella selvittää moniammatillisesta opetuksesta saatavia kokemuksia ja sen vaikuttavuutta opiskelijoiden moniammatillisiin taitoihin työelämässä.
Avainsanat: moniammatillisuus, ammattikorkeakoulu, sosiaali- ja terveysalan koulutus
ABSTRACT
The purpose of the master’s thesis was to describe the conceptions of teachers in social and health care at universities of applied sciences (polytechnics) of interprofessionality in the educational organization. The aim of the study was to generate knowledge about the polytechnic teachers’ conceptions of interprofessionality in the further development of teaching in the field of social and health care.
The data for the study was collected in May 2011 by conducting thematic interviews with eight teachers from different institutions. Two of the interviews were group interviews and two were individual interviews. Data were analysed by inductive content analysis.
In the teachers’ opinions interprofessionality in the educational institution was a complex form of co-operation which developed slowly through the teacher’s professional growth. The teachers described interprofessionality through multi-interpretational planned or unplanned co-operation between two or more professionals. Co-operation in the educational organization was shared as internal co-operation as co-operation between educational organizations and as co-operation between educational organizations and working life. Interprofessionality developed slowly through the development of professional identity, personal growth, development of collegial relations and goal oriented construction.
In teaching interprofessionality was manifest in planning and development actions and in the implementation of teaching. The teachers of social and health care described ideal teaching of interprofessionality composed of taking note of the student, method of teaching and authenticity of interprofessionality. The ideal, according to the teachers, was also interprofessionality in the work organization and in the organizational structures.
The conclusion of this study is that interprofessionality is conceived of as a complex form of co-operation among teachers. According to the informants interprofessionality does not develop spontaneously in an organization but demands for its achievement goal-oriented action. According to the teachers in social and health care interprofessionality was manifest in ideal situation at the level of students, teachers and the work organization.
In future it would be necessary to ascertain through action research the experiences gathered from interprofessional teaching and its efficacy on students’ interprofessional skills in working life.
Keywords: interprofessionality, polytechnic/university of applied sciences, education in social and healthcare
Tutkimuksen aineisto kerättiin toukokuussa 2011 teemahaastatteluin kahdeksalta ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opettajalta. Haastatteluista kaksi toteutettiin ryhmähaastatteluina ja kaksi toteutettiin yksilöhaastatteluina. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opettajien mielestä moniammatillisuus oli koulutusorganisaatiossa moninainen yhteistyön muoto, joka kehittyi hitaasti opettajan ammatillisen kasvun kautta. Opettajat kuvasivat moniammatillisuutta monitulkintaisuuden, kahden tai useamman ammatin välisen suunnitellun tai suunnittelemattoman yhteistyön kautta. Yhteistyö koulutusorganisaatiossa jaettiin koulutusorganisaatioiden sisäiseksi yhteistyöksi, koulutusorganisaatioiden väliseksi yhteistyöksi sekä koulutusorganisaatioiden ja työelämän väliseksi yhteistyöksi. Moniammatillisuus kehittyi hitaasti ammatti-identiteetin kehittymisen, henkilökohtaisen kasvun, kollegiaalisen suhteen kehittymisen ja tavoitteellisen rakentamisen kautta.
Opetuksessa moniammatillisuus näkyi suunnittelu- ja kehittämistoiminnassa sekä opetuksen toteutuksessa. Sosiaali- ja terveysalan opettajat kuvasivat moniammatillisuuden ideaaliopetusta, joka koostui opiskelijan huomioinnista, opetuksen menetelmistä ja moniammatillisuuden autenttisuudesta. Moniammatillisuuden ideaaliin kuului opettajien mukaan myös työpaikan moniammatillisuus työyhteisössä ja organisaation rakenteissa.
Tämän tutkielman johtopäätöksinä voidaan esittää, että moniammatillisuus käsitetään monimuotoisena yhteistyönä opettajien keskuudessa. Heidän mukaansa moniammatillisuus ei kehity koulutusorganisaatiossa itsekseen, vaan vaatii tavoitteellista toimintaa siihen pääsemiseksi. Sosiaali- ja terveysalan opettajien mukaan moniammatillisuus ilmenisi ideaalissa tilanteessa niin opiskelijoiden, opettajien kuin työyhteisönkin tasolla.
Jatkossa olisi tarpeen toimintatutkimuksella selvittää moniammatillisesta opetuksesta saatavia kokemuksia ja sen vaikuttavuutta opiskelijoiden moniammatillisiin taitoihin työelämässä.
Avainsanat: moniammatillisuus, ammattikorkeakoulu, sosiaali- ja terveysalan koulutus
ABSTRACT
The purpose of the master’s thesis was to describe the conceptions of teachers in social and health care at universities of applied sciences (polytechnics) of interprofessionality in the educational organization. The aim of the study was to generate knowledge about the polytechnic teachers’ conceptions of interprofessionality in the further development of teaching in the field of social and health care.
The data for the study was collected in May 2011 by conducting thematic interviews with eight teachers from different institutions. Two of the interviews were group interviews and two were individual interviews. Data were analysed by inductive content analysis.
In the teachers’ opinions interprofessionality in the educational institution was a complex form of co-operation which developed slowly through the teacher’s professional growth. The teachers described interprofessionality through multi-interpretational planned or unplanned co-operation between two or more professionals. Co-operation in the educational organization was shared as internal co-operation as co-operation between educational organizations and as co-operation between educational organizations and working life. Interprofessionality developed slowly through the development of professional identity, personal growth, development of collegial relations and goal oriented construction.
In teaching interprofessionality was manifest in planning and development actions and in the implementation of teaching. The teachers of social and health care described ideal teaching of interprofessionality composed of taking note of the student, method of teaching and authenticity of interprofessionality. The ideal, according to the teachers, was also interprofessionality in the work organization and in the organizational structures.
The conclusion of this study is that interprofessionality is conceived of as a complex form of co-operation among teachers. According to the informants interprofessionality does not develop spontaneously in an organization but demands for its achievement goal-oriented action. According to the teachers in social and health care interprofessionality was manifest in ideal situation at the level of students, teachers and the work organization.
In future it would be necessary to ascertain through action research the experiences gathered from interprofessional teaching and its efficacy on students’ interprofessional skills in working life.
Keywords: interprofessionality, polytechnic/university of applied sciences, education in social and healthcare