Yleisradion medianhallintajärjestelmä Metron käyttäjät, käyttökokemukset ja käytettävyys
HUOVINEN, HANNA (2012)
HUOVINEN, HANNA
2012
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-01-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22088
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22088
Tiivistelmä
Suomen kansallinen mediayhtiö Yleisradio (YLE) on ottanut vuodesta 2008 alkaen käyttöön yhtiöyhtenäisen medianhallintajärjestelmä Metron, jonka alle kerätään kaikki yhtiön video-, audio- ja valokuva-aineistot. Tämä tutkielman tarkoituksena on tutkia 1) miten YLEn työntekijät käyttävät Metroa ja mikä on käytön volyymi, 2) millaisia ovat työntekijöiden kokemukset Metron käytöstä ja 3) millaisia muutoksia Metron käyttöönotto on aiheuttanut.
Tutkimusta varten kehiteltiin kyselylomake, joka toteutettiin sähköisesti E-lomake -ohjelmistolla. Vastauspyyntö ja linkki kyselyyn lähetettiin 1300 Metron käyttökoulutuksiin osallistuneelle YLEn työntekijälle toukokuussa 2011. Vastauksia saatiin 191. Aineisto analysoitiin pääasiassa tilastollisin menetelmin. Vastaajia vertailtiin työnkuvan, Metron käyttöaktiivisuuden, käyttötapojen ja ensisijaisesti käytetyn aineistotyypin perusteella.
Vastaajat käyttivät Metroa keskimäärin kerran viikossa. Aineiston loppukäyttäjät, jotka ainoastaan hakivat järjestelmästä aineistoa, olivat suurin käyttäjäryhmä. Melkein yhtä paljon oli Metroa monipuolisesti käyttäviä, jotka sekä hakivat että tallensivat media-aineistoja. Mielipiteet Metron käyttöliittymästä ja sen kanssa työskentelystä jakautuvat melko tasan myönteisiin ja kielteisiin. Eroja saatiin kuitenkin näkyviin eri ryhmien välillä. Vastaajat suhtautuivat pääasiallisesti sitä myönteisemmin järjestelmään mitä useammin he sitä käyttivät ja mitä keskeisempi työkalu Metro heille oli. Videoaineistoja ensisijaisesti käyttävät olivat keskimäärin tyytyväisempiä kuin muiden aineistojen käyttäjät.
Enemmistö vastaajista piti aineiston saatavuutta hyvänä. Metron käyttöönoton aiheuttamat muutokset koettiin enimmäkseen myönteisesti. Käyttökatkokset ja toiminnan hitaus olivat haitanneet useita käyttäjiä. Metroa myös kritisoitiin monimutkaisuudesta. Uusi järjestelmä oli kuitenkin enemmistön mielestä helpottanut ja nopeuttanut työskentelyä. Noin kolmannes koki aineiston hankinnan lisääntyneen ja hieman harvempi itsenäisen hakemisen lisääntyneen. Kaksi viidestä oli kokenut Metron käyttöönoton vaikuttaneen työnjakoon.
Asiasanat:media-arkistot, audiovisuaalinen aineisto, käyttäjät, käyttökokemus, käytettävyys
Tutkimusta varten kehiteltiin kyselylomake, joka toteutettiin sähköisesti E-lomake -ohjelmistolla. Vastauspyyntö ja linkki kyselyyn lähetettiin 1300 Metron käyttökoulutuksiin osallistuneelle YLEn työntekijälle toukokuussa 2011. Vastauksia saatiin 191. Aineisto analysoitiin pääasiassa tilastollisin menetelmin. Vastaajia vertailtiin työnkuvan, Metron käyttöaktiivisuuden, käyttötapojen ja ensisijaisesti käytetyn aineistotyypin perusteella.
Vastaajat käyttivät Metroa keskimäärin kerran viikossa. Aineiston loppukäyttäjät, jotka ainoastaan hakivat järjestelmästä aineistoa, olivat suurin käyttäjäryhmä. Melkein yhtä paljon oli Metroa monipuolisesti käyttäviä, jotka sekä hakivat että tallensivat media-aineistoja. Mielipiteet Metron käyttöliittymästä ja sen kanssa työskentelystä jakautuvat melko tasan myönteisiin ja kielteisiin. Eroja saatiin kuitenkin näkyviin eri ryhmien välillä. Vastaajat suhtautuivat pääasiallisesti sitä myönteisemmin järjestelmään mitä useammin he sitä käyttivät ja mitä keskeisempi työkalu Metro heille oli. Videoaineistoja ensisijaisesti käyttävät olivat keskimäärin tyytyväisempiä kuin muiden aineistojen käyttäjät.
Enemmistö vastaajista piti aineiston saatavuutta hyvänä. Metron käyttöönoton aiheuttamat muutokset koettiin enimmäkseen myönteisesti. Käyttökatkokset ja toiminnan hitaus olivat haitanneet useita käyttäjiä. Metroa myös kritisoitiin monimutkaisuudesta. Uusi järjestelmä oli kuitenkin enemmistön mielestä helpottanut ja nopeuttanut työskentelyä. Noin kolmannes koki aineiston hankinnan lisääntyneen ja hieman harvempi itsenäisen hakemisen lisääntyneen. Kaksi viidestä oli kokenut Metron käyttöönoton vaikuttaneen työnjakoon.
Asiasanat:media-arkistot, audiovisuaalinen aineisto, käyttäjät, käyttökokemus, käytettävyys