Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Palveleminen esimiestyössä työntekijän ammatissa kehittymisen tukena työntekijöiden näkökulmasta

MIELONEN, KATI (2012)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



MIELONEN, KATI
2012

Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2012-01-17
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää sitä, miten esimiestyö palvelemisena tutkittaessa palvelevan johtajuuden käsitteen kautta ja esimiehen rooli tukevat työntekijän ammatillista kehittymistä. Palvelemista esimiestyössä ja esimiehen roolia lähestytään tutkimuksessa sekä esimiehen että työntekijöiden näkökulmasta. Ammatillisen kehittymisen osalta tutkimus rajoittuu vain työntekijöiden näkökulmaan ja työntekijöiden ammatilliseen kehittymiseen. Tutkimus siis painottuu enemmän työntekijän näkökulmaan, työntekijöiden ammatilliseen kehittymiseen ja heidän kokemukseensa palvelevasta esimiestyöstä. Tutkimuksessa esimiestyötä palvelemisena tutkitaan palvelevan johtajuuden käsitteen kautta ja työntekijän ammatillista kehittymistä pohjataan ammatillisen kasvun käsitteeseen ja siihen liittyviin osatekijöihin. Tutkimuksessa kiinnitetään huomiota yleisesti myös arvojen merkitykseen työelämässä.

Tutkimukseni kohdejoukko on asiantuntijajärjestö, joka toimii niin yksilö-, yhteisö- kuin yhteiskuntatasolla ja sen palveluja käyttävät sekä yritykset, yhteisöt että yksityishenkilöt. Tutkimukseni kohdejoukko on työni tutkimusluvassa määritelty salassapidettäväksi. Tutkimuksen empiirisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua haastatellen yksilöhaastatteluna marraskuussa 2011 kohdeyksikön kaikki työntekijät, joista yksi oli yksikön esimies. Kaikki haastateltavat osallistuivat operatiiviseen asiakastyöhön. Tutkimuksen empiirisessä osassa tavoitteena oli löytää sekä esimiehen että työntekijöiden osalta palvelevan johtajuuden hyviä käytäntöjä operatiivisessa työssä, jotka edesauttavat työntekijöiden ammatissa kehittymistä.

Tutkimustuloksissa esimiehen rooli nousi esiin olennaisen tärkeänä tekijänä. Työntekijöiden vastauksissa tuli esiin erityisesti esimiehen motivoijan ja kannustavan roolin tärkeys heidän ammatissaan kehittymiseen sekä esimiehen vahva esimerkkinä oleminen työntekijöilleen. Haastattelujen valossa voitiin todeta, että työntekijät alkavat tehdä varmemmin itsenäisesti työtä, kun esimies on työntekijöitä tukeva ja hänellä on aikaa ja halua antaa heille työkaluja ja ohjeistusta omalla esimerkillään ja yhdessä keskustelemalla. Koulutuksen merkitys tuli myös esiin yhtenä tärkeimmistä työntekijöiden ammatillisen kehittymisen tekijöistä, johon vahvasti liittyi myös esimiehen palveleva rooli. Kokonaisuudessaan tutkimuksen perusteella voitiin nähdä, että esimiehen palvelevan johtamisen ominaisuuksia sisältävässä käyttäytymisessä työntekijöitä kohtaan on positiivista merkitystä työntekijöiden ammatissa kehittymiseen ja vaikutus työntekijöiden kautta ulottui näin myös asiakkaisiin.

Asiasanat:Palveleva johtajuus, ammatillinen kasvu
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40600]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste