Palveleminen esimiestyössä työntekijän ammatissa kehittymisen tukena työntekijöiden näkökulmasta
MIELONEN, KATI (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MIELONEN, KATI
2012
Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2012-01-17Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää sitä, miten esimiestyö palvelemisena tutkittaessa palvelevan johtajuuden käsitteen kautta ja esimiehen rooli tukevat työntekijän ammatillista kehittymistä. Palvelemista esimiestyössä ja esimiehen roolia lähestytään tutkimuksessa sekä esimiehen että työntekijöiden näkökulmasta. Ammatillisen kehittymisen osalta tutkimus rajoittuu vain työntekijöiden näkökulmaan ja työntekijöiden ammatilliseen kehittymiseen. Tutkimus siis painottuu enemmän työntekijän näkökulmaan, työntekijöiden ammatilliseen kehittymiseen ja heidän kokemukseensa palvelevasta esimiestyöstä. Tutkimuksessa esimiestyötä palvelemisena tutkitaan palvelevan johtajuuden käsitteen kautta ja työntekijän ammatillista kehittymistä pohjataan ammatillisen kasvun käsitteeseen ja siihen liittyviin osatekijöihin. Tutkimuksessa kiinnitetään huomiota yleisesti myös arvojen merkitykseen työelämässä.
Tutkimukseni kohdejoukko on asiantuntijajärjestö, joka toimii niin yksilö-, yhteisö- kuin yhteiskuntatasolla ja sen palveluja käyttävät sekä yritykset, yhteisöt että yksityishenkilöt. Tutkimukseni kohdejoukko on työni tutkimusluvassa määritelty salassapidettäväksi. Tutkimuksen empiirisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua haastatellen yksilöhaastatteluna marraskuussa 2011 kohdeyksikön kaikki työntekijät, joista yksi oli yksikön esimies. Kaikki haastateltavat osallistuivat operatiiviseen asiakastyöhön. Tutkimuksen empiirisessä osassa tavoitteena oli löytää sekä esimiehen että työntekijöiden osalta palvelevan johtajuuden hyviä käytäntöjä operatiivisessa työssä, jotka edesauttavat työntekijöiden ammatissa kehittymistä.
Tutkimustuloksissa esimiehen rooli nousi esiin olennaisen tärkeänä tekijänä. Työntekijöiden vastauksissa tuli esiin erityisesti esimiehen motivoijan ja kannustavan roolin tärkeys heidän ammatissaan kehittymiseen sekä esimiehen vahva esimerkkinä oleminen työntekijöilleen. Haastattelujen valossa voitiin todeta, että työntekijät alkavat tehdä varmemmin itsenäisesti työtä, kun esimies on työntekijöitä tukeva ja hänellä on aikaa ja halua antaa heille työkaluja ja ohjeistusta omalla esimerkillään ja yhdessä keskustelemalla. Koulutuksen merkitys tuli myös esiin yhtenä tärkeimmistä työntekijöiden ammatillisen kehittymisen tekijöistä, johon vahvasti liittyi myös esimiehen palveleva rooli. Kokonaisuudessaan tutkimuksen perusteella voitiin nähdä, että esimiehen palvelevan johtamisen ominaisuuksia sisältävässä käyttäytymisessä työntekijöitä kohtaan on positiivista merkitystä työntekijöiden ammatissa kehittymiseen ja vaikutus työntekijöiden kautta ulottui näin myös asiakkaisiin.
Asiasanat:Palveleva johtajuus, ammatillinen kasvu
Tutkimukseni kohdejoukko on asiantuntijajärjestö, joka toimii niin yksilö-, yhteisö- kuin yhteiskuntatasolla ja sen palveluja käyttävät sekä yritykset, yhteisöt että yksityishenkilöt. Tutkimukseni kohdejoukko on työni tutkimusluvassa määritelty salassapidettäväksi. Tutkimuksen empiirisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua haastatellen yksilöhaastatteluna marraskuussa 2011 kohdeyksikön kaikki työntekijät, joista yksi oli yksikön esimies. Kaikki haastateltavat osallistuivat operatiiviseen asiakastyöhön. Tutkimuksen empiirisessä osassa tavoitteena oli löytää sekä esimiehen että työntekijöiden osalta palvelevan johtajuuden hyviä käytäntöjä operatiivisessa työssä, jotka edesauttavat työntekijöiden ammatissa kehittymistä.
Tutkimustuloksissa esimiehen rooli nousi esiin olennaisen tärkeänä tekijänä. Työntekijöiden vastauksissa tuli esiin erityisesti esimiehen motivoijan ja kannustavan roolin tärkeys heidän ammatissaan kehittymiseen sekä esimiehen vahva esimerkkinä oleminen työntekijöilleen. Haastattelujen valossa voitiin todeta, että työntekijät alkavat tehdä varmemmin itsenäisesti työtä, kun esimies on työntekijöitä tukeva ja hänellä on aikaa ja halua antaa heille työkaluja ja ohjeistusta omalla esimerkillään ja yhdessä keskustelemalla. Koulutuksen merkitys tuli myös esiin yhtenä tärkeimmistä työntekijöiden ammatillisen kehittymisen tekijöistä, johon vahvasti liittyi myös esimiehen palveleva rooli. Kokonaisuudessaan tutkimuksen perusteella voitiin nähdä, että esimiehen palvelevan johtamisen ominaisuuksia sisältävässä käyttäytymisessä työntekijöitä kohtaan on positiivista merkitystä työntekijöiden ammatissa kehittymiseen ja vaikutus työntekijöiden kautta ulottui näin myös asiakkaisiin.
Asiasanat:Palveleva johtajuus, ammatillinen kasvu