Kriittinen reflektio ympäristökasvatuksessa - Kriittisen pedagogiikan ja Richard Kahnin ekopedagogiikan anti suomalaiselle ympäristökasvatukselle
SÄRKKÄ, MAUNO (2012)
SÄRKKÄ, MAUNO
2012
Ympäristöpolitiikka - Environmental Policy
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-01-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22082
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22082
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tutkimustehtävä on kaksiosainen. Ensimmäiseksi selvitetään, kuinka kriittisesti suomalaisessa, koululaitoksen piirissä toteutettavassa ympäristökasvatuksessa reflektoidaan yhteiskunnan ympäristösuhteen taustalla vaikuttavia kulttuurisia, poliittisia ja taloudellisia rakenne-ehtoja, ympäristökasvatuksen omia teoreettisia lähtökohtia ja menetelmällisiä sovelluksia sekä ympäristökasvatuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Toiseksi analysoidaan, mitä annettavaa kriittisellä pedagogiikalla ja yhdysvaltalaisen kasvatusajattelija Richard Kahnin kehittämällä ekopedagogiikalla on ympäristökasvatukselle edellä mainittujen kysymysten suhteen. Kriittisellä reflektiolla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa syventymistä yhteiskunnassa hallitsevien ajattelu- ja toimintatapojen juuriin, niihin liittyvien valtasuhteiden paljastamista ja niiden muuttamista.
Tutkimusaineiston muodostavat ympäristökasvatusta ohjaavat kaksi keskeistä strategiaa, perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmat sekä kuusi ympäristökasvatuksen teoriaa, joita analysoidaan teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat kriittisen reflektion käsite, kriittinen pedagogiikka ja Richard Kahnin ekopedagogiikka.
Strategiat, opetussuunnitelmat ja ympäristökasvatuksen teoriat tarjoavat joitain hyviä välineitä ympäristökysymysten yhteiskunnallisen luonteen tiedostamiseen, ympäristökasvatuksen vaikuttavuuden parantamiseen sekä ympäristökasvatuksen omien yhteiskunnallisten sidosten tunnistamiseen. Kestävän kehityksen diskurssin institutionalisoituminen ympäristökasvatusta ohjaavaksi periaatteeksi sekä ympäristökysymysten ja ympäristövaikuttamisen tarkasteleminen yksilökeskeisestä perspektiivistä heikentävät kuitenkin merkittävästi ympäristökasvatuksen kykyä kriittiseen reflektioon. Lisäksi ympäristökasvatuksen tavoitteiden yleisluonteisuus luo kuvaa konsensushenkisestä kasvatuksen alasta, jossa pyritään ympäristöongelmiin liittyvien yhteiskunnallisten ristiriitojen häivyttämiseen.
Kriittinen pedagogiikka ja Richard Kahnin ekopedagogiikka antavat ympäristökasvatukselle välineitä hegemonisten ympäristödiskurssien analysoimiseen ja niiden haastamiseen sekä rohkaisevat yhteisölliseen vaikuttamiseen. Ne radikalisoivat ympäristökasvatuksen arvopohjaa ja auttavat rikkomaan koulun ja muun yhteiskunnan välistä rajapintaa kannustamalla ympäristökasvattajia ja nuoria laaja-alaiseen yhteistyöhön ympäristö-, eläinoikeus-, ja globalisaatiokriittisten liikkeiden kanssa.
Asiasanat:Ympäristökasvatus, kriittinen reflektio, kriittinen pedagogiikka, ekopedagogiikka, ympäristödiskurssit, yhteiskunnalliset liikkeet
Tutkimusaineiston muodostavat ympäristökasvatusta ohjaavat kaksi keskeistä strategiaa, perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmat sekä kuusi ympäristökasvatuksen teoriaa, joita analysoidaan teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat kriittisen reflektion käsite, kriittinen pedagogiikka ja Richard Kahnin ekopedagogiikka.
Strategiat, opetussuunnitelmat ja ympäristökasvatuksen teoriat tarjoavat joitain hyviä välineitä ympäristökysymysten yhteiskunnallisen luonteen tiedostamiseen, ympäristökasvatuksen vaikuttavuuden parantamiseen sekä ympäristökasvatuksen omien yhteiskunnallisten sidosten tunnistamiseen. Kestävän kehityksen diskurssin institutionalisoituminen ympäristökasvatusta ohjaavaksi periaatteeksi sekä ympäristökysymysten ja ympäristövaikuttamisen tarkasteleminen yksilökeskeisestä perspektiivistä heikentävät kuitenkin merkittävästi ympäristökasvatuksen kykyä kriittiseen reflektioon. Lisäksi ympäristökasvatuksen tavoitteiden yleisluonteisuus luo kuvaa konsensushenkisestä kasvatuksen alasta, jossa pyritään ympäristöongelmiin liittyvien yhteiskunnallisten ristiriitojen häivyttämiseen.
Kriittinen pedagogiikka ja Richard Kahnin ekopedagogiikka antavat ympäristökasvatukselle välineitä hegemonisten ympäristödiskurssien analysoimiseen ja niiden haastamiseen sekä rohkaisevat yhteisölliseen vaikuttamiseen. Ne radikalisoivat ympäristökasvatuksen arvopohjaa ja auttavat rikkomaan koulun ja muun yhteiskunnan välistä rajapintaa kannustamalla ympäristökasvattajia ja nuoria laaja-alaiseen yhteistyöhön ympäristö-, eläinoikeus-, ja globalisaatiokriittisten liikkeiden kanssa.
Asiasanat:Ympäristökasvatus, kriittinen reflektio, kriittinen pedagogiikka, ekopedagogiikka, ympäristödiskurssit, yhteiskunnalliset liikkeet