Olen muutakin kuin koululainen - narratiivisen identiteetin ja sosiaalisten taitojen tukeminen peruskouluopetuksessa
HILTUNEN, SINI; PERÄLÄ, PIRITA (2012)
HILTUNEN, SINI
PERÄLÄ, PIRITA
2012
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-01-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22076
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22076
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ja tukea alakouluikäisten lasten narratiivista identiteettiä ja erityisesti sen sosiaalista ulottuvuutta. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin lasten sosiaalisia taitoja ja niiden kehitystä. Identiteetin ja sosiaalisten taitojen tukeminen on nykyisessä postmodernissa yhteiskunnasta entistä tärkeämpää, sillä nyky-yhteiskunta asettaa yksilölle haasteita, joiden edessä eheän identiteetin ja hyvien sosiaalisten taitojen merkitys korostuu. Peruskoulu tavoittaa lähes koko ikäluokan, joten koululla on hyvät mahdollisuudet näiden tekijöiden tukemiseen ja kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, etnografisena tapaustutkimuksena koulumaailmassa.Tutkimusaineisto kerättiin kehittämällämme opetuspaketilla ja tutkimusta varten suunnitelluilla erilaisilla mittausmenetelmillä. Aineisto koostui erilaisista lasten tuottamista dokumenteista ja se analysoitiin narratiivisella analyysiotteella. Tutkimusprojektissa yhdistettiin pro gradu -tutkielma sekä opettajankoulutukseen kuuluva syventävä opetusharjoittelu. Tutkimus oli osa Suome nakatemian rahoittamaa IdeKo -hanketta, jossa tutkitaan identiteettiä ja sen kehittymistä erityisesti koulussa ja kouluoppimisessa.
Tutkimusprojektin tavoitteena oli tukea 1. luokan oppilaiden identiteetin kehitystä monipuolisesti ja vaihtelevin menetelmin tavanomaisen kouluopetuksen ohessa. Tätä varten kehitetty opetuspaketti erilaisine tehtävineen täytti sille asetetut tavoitteet ja oli sisällöltään kohderyhmälleen sopiva. Tutkimusprojektin aikana tuli ilmi, että identiteettiä on vaikeaa tai lähes mahdotonta mitata sen subjektiivisuuden sekä konkretisoinnin vaikeuden vuoksi. Tästä johtuen tutkimuksessa lähestytään lasten identiteettejä aineistosta rekonstruoitujen minäkertomusten kautta.
Tutkimuksessa tarkasteltiin myös 1. luokan oppilaiden sosiaalisia taitoja ja niiden kehitystä. Opetuspaketin tehtävät oli suunniteltu myös tätä tarkoitusta varten ja tutkimustulosten perusteella se saavutti tavoitteensa myös tältä osin. Tutkimusprojektin aikana saatiin kattava kuva oppilaiden sosiaalisista taidoista sekä onnistuttiin kehittämään niitä erilaisten tehtävien ja harjoitteiden avulla .Toisin kuin identiteetti, sosiaaliset taidot ovat näkyvä osa ihmisen käyttäytymistä ja tästä syystä helpommin mitattavissa.
Tutkimusprojekti oli tärkeä ja merkityksellinen, sillä se tuki lasten kehitystä kokonaisvaltaisesti lapsille ominaisessa ympäristössä ja heille mielekkäillä keinoilla. Pro gradututkielman produktiona syntyi opetuspaketti, jota voidaan hyödyntää peruskouluopetuksessa oppilaiden identiteetin ja sosiaalisten taitojen tukemiseksi.
Asiasanat:identiteetti, narratiivisuus, sosiaalinen identiteetti sosiaaliset taidot
Tutkimus toteutettiin laadullisena, etnografisena tapaustutkimuksena koulumaailmassa.Tutkimusaineisto kerättiin kehittämällämme opetuspaketilla ja tutkimusta varten suunnitelluilla erilaisilla mittausmenetelmillä. Aineisto koostui erilaisista lasten tuottamista dokumenteista ja se analysoitiin narratiivisella analyysiotteella. Tutkimusprojektissa yhdistettiin pro gradu -tutkielma sekä opettajankoulutukseen kuuluva syventävä opetusharjoittelu. Tutkimus oli osa Suome nakatemian rahoittamaa IdeKo -hanketta, jossa tutkitaan identiteettiä ja sen kehittymistä erityisesti koulussa ja kouluoppimisessa.
Tutkimusprojektin tavoitteena oli tukea 1. luokan oppilaiden identiteetin kehitystä monipuolisesti ja vaihtelevin menetelmin tavanomaisen kouluopetuksen ohessa. Tätä varten kehitetty opetuspaketti erilaisine tehtävineen täytti sille asetetut tavoitteet ja oli sisällöltään kohderyhmälleen sopiva. Tutkimusprojektin aikana tuli ilmi, että identiteettiä on vaikeaa tai lähes mahdotonta mitata sen subjektiivisuuden sekä konkretisoinnin vaikeuden vuoksi. Tästä johtuen tutkimuksessa lähestytään lasten identiteettejä aineistosta rekonstruoitujen minäkertomusten kautta.
Tutkimuksessa tarkasteltiin myös 1. luokan oppilaiden sosiaalisia taitoja ja niiden kehitystä. Opetuspaketin tehtävät oli suunniteltu myös tätä tarkoitusta varten ja tutkimustulosten perusteella se saavutti tavoitteensa myös tältä osin. Tutkimusprojektin aikana saatiin kattava kuva oppilaiden sosiaalisista taidoista sekä onnistuttiin kehittämään niitä erilaisten tehtävien ja harjoitteiden avulla .Toisin kuin identiteetti, sosiaaliset taidot ovat näkyvä osa ihmisen käyttäytymistä ja tästä syystä helpommin mitattavissa.
Tutkimusprojekti oli tärkeä ja merkityksellinen, sillä se tuki lasten kehitystä kokonaisvaltaisesti lapsille ominaisessa ympäristössä ja heille mielekkäillä keinoilla. Pro gradututkielman produktiona syntyi opetuspaketti, jota voidaan hyödyntää peruskouluopetuksessa oppilaiden identiteetin ja sosiaalisten taitojen tukemiseksi.
Asiasanat:identiteetti, narratiivisuus, sosiaalinen identiteetti sosiaaliset taidot