Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

L'influence de l'âge sur l'acquisition de la prononciation du français. Une étude pilote sur un test de prononciation utilisant le concept de LangPerform

HASAN, EVA-LISA (2011)

 
Avaa tiedosto
gradu05469.pdf (1.004Mt)
Lataukset: 



HASAN, EVA-LISA
2011

Ranskan kieli - French Language
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-12-21
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22049
Tiivistelmä
Ääntäminen on osa suullista kielitaitoa, mutta sen opetus on perinteisesti ollut Suomessa vähäistä. Suullinen kielitaito on viime vuosina noussut opetuksessa yhä keskeisempään asemaan, mutta ääntämisellä ei ole erityistä roolia, vaikka sen hallinta on ensiarvoisen tärkeää ymmärretyksi tulemisessa.

Moni asia vaikuttaa ääntämisen oppimiseen, mutta ikä on yksi merkittävimmistä tekijöistä. Yleisesti ajatellaan, että mitä aiemmin kielen opiskelun aloittaa, sen paremmin oppija oppii ääntämään. Tässä tutkimuksessa olen testannut ryhmän lukiolaisia, jotka ovat aloittaneet ranskan kielen opinnot eri-ikäisinä. Heidän tuotoksensa on arvioitu ja heidät on laitettu paremmuusjärjestykseen, todeten saman kuin monet muut tutkijat: tulokset ovat sitä parempia, mitä aikaisemmassa vaiheessa kieliopinnot on aloitettu.

Ääntämisen testaus ei tällä hetkellä virallisesti kuulu kielenopetukseen Suomessa, eikä siihen ole ollut välineitäkään. Olen tätä tutkimusta varten laatinut tietokoneella tehtävän simulaatiotestin, joka keskittyy vain ja ainoastaan oppijan ääntämisen testaamiseen. Olen myös laatinut yksinkertaisen arviointiohjelman, johon tuotokset on tallennettu. Kuuntelu ja arviointi tapahtuvat internetissä, helpottaen opettajan tehtävää. Sekä testi että arviointiohjelma on tehty LangPerform -konseptin mukaisesti ja tekniikka on aivan uutta suullisen kielitaidon testaamisessa. Tutkimuksen päätavoitteena onkin selvittää miten kyseinen menetelmä sopii ääntämisen testaamiseen, ja miten testiä tulisi kehittää, jotta se olisi luotettava ja helppokäyttöinen.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37062]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste