Yhteiskuntavastuun toteuttaminen ja raportointi - Tapaustutkimus pirkanmaalaisesta vakuutusyhtiöstä
BORG, MIA (2011)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
BORG, MIA
2011
Kansantaloustiede - Economics
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2011-12-21Tiivistelmä
Yrityksen toiminnan vaikutuksia ympäröivälle yhteiskunnalle kutsutaan yhteiskuntavastuuksi. Yritys voi toimia taloudellisesti vastuullisesti varmistamalla toimintansa kannattavuuden, kantaa sosiaalista vastuuta pitämällä huolta sidosryhmistään ja minimoida toimintansa haittavaikutukset ympäristölle. Tämä yhteiskuntavastuun kolmijaottelu eli triple bottom line muodostaa perustan yrityksien vastuullisuusraportoinnille. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan yhteiskuntavastuuta taloustieteen ja liiketaloustieteen näkökulmista. Tutkielman tarkoituksena on luoda katsaus kahden eri tieteenhaaran näkemykseen yhteiskuntavastuun käsitteestä. Liiketaloustiede tarjoaa yritykselle työkaluja yhteiskuntavastuun toteuttamiseen ja raportointiin, taloustieteen tarkastellessa yritysten vastuullisuutta laajempana ilmiönä ja osana kansantaloutta.
Tutkielman teoriaosuus jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan, miten liiketaloustiede ymmärtää yhteiskuntavastuun käsitteen, ja esitetään kolmijaottelu: sosiaalinen, taloudellinen ja ympäristövastuu. Lisäksi tarkastellaan vastuullisuuden raportointia, viestintää, johtamista sekä toimialan ja yritysmuodon vaikutusta vastuullisuuteen. Toisessa osassa tarkastellaan taloustieteen näkemystä aiheeseen. Taloustieteessä yhteiskuntavastuuta voidaan lähestyä eri näkökulmista. Eräs lähestymistapa on tuottojen uhraaminen, jossa keskitytään tarkastelemaan yrityksen motivaatiota tuottaa hyvää yhteiskunnalle. Tyypillinen taloustieteen näkökulma vastuullisuuteen on epäsymmetrinen informaatio. Yrityksen asiakkailla on yrityksen toteuttamasta vastuullisuudesta epätäydellinen informaatio, mikä hankaloittaa vastuullisuuden käsittelyä molempien osapuolien kannalta. Asiakas ei pysty täysin luottamaan yrityksen vastuullisuuteen, mikä puolestaan vaikuttaa ostopäätökseen, ja siten yritykselle vastuullisuuden toteuttamisesta ja raportoinnista koituviin hyötyihin.
Tutkielman empiirinen osa sisältää tapaustutkimuksen yhteiskuntavastuusta pirkanmaalaisessa vakuutusyhtiössä. Tapaustutkimuksen tarkoituksena on luoda käytännönläheinen katsaus yhteiskuntavastuuseen. Tutkielman empiirisessä osassa esitellään tapaustutkimuksen kohteena oleva yritys, ja kartoitetaan tämän hetkinen tilanne taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun toteuttamisen suhteen. Näiden tietojen ja teoriaosuuden pohjalta laaditaan yritykselle yhteiskuntavastuun toteuttamisen ja raportoinnin kehityssuunnitelma. Tapaustutkimuksessa havainnollistetaan vastuullisuutta vakuutusyhtiössä, ja esimerkin avulla käsitellään vastuullisuusraportoinnin aloittamiseen liittyviä huomionarvoisia asioita.
Tutkielman teoriaosuus jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan, miten liiketaloustiede ymmärtää yhteiskuntavastuun käsitteen, ja esitetään kolmijaottelu: sosiaalinen, taloudellinen ja ympäristövastuu. Lisäksi tarkastellaan vastuullisuuden raportointia, viestintää, johtamista sekä toimialan ja yritysmuodon vaikutusta vastuullisuuteen. Toisessa osassa tarkastellaan taloustieteen näkemystä aiheeseen. Taloustieteessä yhteiskuntavastuuta voidaan lähestyä eri näkökulmista. Eräs lähestymistapa on tuottojen uhraaminen, jossa keskitytään tarkastelemaan yrityksen motivaatiota tuottaa hyvää yhteiskunnalle. Tyypillinen taloustieteen näkökulma vastuullisuuteen on epäsymmetrinen informaatio. Yrityksen asiakkailla on yrityksen toteuttamasta vastuullisuudesta epätäydellinen informaatio, mikä hankaloittaa vastuullisuuden käsittelyä molempien osapuolien kannalta. Asiakas ei pysty täysin luottamaan yrityksen vastuullisuuteen, mikä puolestaan vaikuttaa ostopäätökseen, ja siten yritykselle vastuullisuuden toteuttamisesta ja raportoinnista koituviin hyötyihin.
Tutkielman empiirinen osa sisältää tapaustutkimuksen yhteiskuntavastuusta pirkanmaalaisessa vakuutusyhtiössä. Tapaustutkimuksen tarkoituksena on luoda käytännönläheinen katsaus yhteiskuntavastuuseen. Tutkielman empiirisessä osassa esitellään tapaustutkimuksen kohteena oleva yritys, ja kartoitetaan tämän hetkinen tilanne taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun toteuttamisen suhteen. Näiden tietojen ja teoriaosuuden pohjalta laaditaan yritykselle yhteiskuntavastuun toteuttamisen ja raportoinnin kehityssuunnitelma. Tapaustutkimuksessa havainnollistetaan vastuullisuutta vakuutusyhtiössä, ja esimerkin avulla käsitellään vastuullisuusraportoinnin aloittamiseen liittyviä huomionarvoisia asioita.