Maahanmuuttajaopiskelijan kokemuksia opiskelusta sairaanhoitajaksi tai terveydenhoitajaksi Suomessa
TAMMINEN, TANJA (2011)
TAMMINEN, TANJA
2011
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-12-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22045
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22045
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata maahanmuuttajaopiskelijan kokemuksia opiskelusta sairaanhoitajaksi tai terveydenhoitajaksi Suomessa. Suomessa sairaanhoitajatutkinnon voi suorittaa ammattikorkeakoulussa hoitotyön koulutusohjelmassa. Tutkintonimike on sairaanhoitaja (AMK), myös terveydenhoitajat suorittavat sairaanhoitajatutkinnon. Sairaanhoitajan opinnot sisältävät 210 opintopistettä ja terveydenhoitajan 240 opintopistettä. Opiskelu sairaanhoitajaksi kestää kolme ja puoli vuotta ja terveydenhoitajaksi neljä vuotta.
Aineisto kerättiin kymmeneltä vapaaehtoisesti tutkimukseen osallistuneelta maahanmuuttajaopiskelijalta, joilla oli kokemusta opiskelusta sairaanhoitajaksi tai terveydenhoitajaksi Suomessa. Aineisto kerättiin avoimella haastattelulla. Haastatteluaineisto litteroitiin kirjalliseen muotoon ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulosten mukaan maahanmuuttajaopiskelija kuvasi kokemuksiaan opiskelusta sitä tukevien ja vaikeuttavien tekijöiden kautta. Opiskelua tukevien tekijöiden seurauksena oli nähtävissä oppimisen kautta tapahtunutta kehitystä. Opiskelua vaikeuttavien tekijöiden seurauksissa olivat nähtävissä niiden vaikutukset opiskelijoihin. Tutkimuksen tuloksissa on nähtävissä opiskelua vaikeuttavien tekijöiden estämisen ja hoitamisen keinoja.
Opiskelua tukevien tekijöiden kautta tapahtunut kehitys näkyi opiskelijoiden mukaan ammattiin ja opiskeluun vaadittavien taitojen kehittymisenä sekä henkilökohtaisen kasvuna.
Opetuksen ja koulutuksen kehittämisen kannalta oli merkityksellistä tarkastella opiskelua vaikeuttavia tekijöitä. Niiden seuraukset näkyivät opiskelun raskaaksi kokemisena, opiskelun hankaloitumisena ja vaikeutumisena, opintojen pitkittymisenä sekä opiskelun keskeyttämisen mahdollisuutena. Opiskelua vaikeuttavien tekijöiden estämisessä ja hoitamisessa oli nähtävissä erityisesti opiskelutahtiin, koulutukseen ja tukijärjestelmiin liittyviä keinoja sekä opiskelijaan liittyviä oppimista edistäviä, opettajasuhteeseen ja ryhmäsuhteeseen liittyviä keinoja.
Tutkimustulosten perusteella voidaan suositella, että ammattikorkeakoulut kiinnittävät huomiota maahanmuuttajaopiskelijoiden nykyistä yksilöllisempään tukemiseen ja kannustamiseen sekä opiskelun vahvistamiseen opetuksen ja hyvien järjestelmien kautta.
Avainsanat: maahanmuuttaja, hoitotyön opiskelija, koulutus
Aineisto kerättiin kymmeneltä vapaaehtoisesti tutkimukseen osallistuneelta maahanmuuttajaopiskelijalta, joilla oli kokemusta opiskelusta sairaanhoitajaksi tai terveydenhoitajaksi Suomessa. Aineisto kerättiin avoimella haastattelulla. Haastatteluaineisto litteroitiin kirjalliseen muotoon ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulosten mukaan maahanmuuttajaopiskelija kuvasi kokemuksiaan opiskelusta sitä tukevien ja vaikeuttavien tekijöiden kautta. Opiskelua tukevien tekijöiden seurauksena oli nähtävissä oppimisen kautta tapahtunutta kehitystä. Opiskelua vaikeuttavien tekijöiden seurauksissa olivat nähtävissä niiden vaikutukset opiskelijoihin. Tutkimuksen tuloksissa on nähtävissä opiskelua vaikeuttavien tekijöiden estämisen ja hoitamisen keinoja.
Opiskelua tukevien tekijöiden kautta tapahtunut kehitys näkyi opiskelijoiden mukaan ammattiin ja opiskeluun vaadittavien taitojen kehittymisenä sekä henkilökohtaisen kasvuna.
Opetuksen ja koulutuksen kehittämisen kannalta oli merkityksellistä tarkastella opiskelua vaikeuttavia tekijöitä. Niiden seuraukset näkyivät opiskelun raskaaksi kokemisena, opiskelun hankaloitumisena ja vaikeutumisena, opintojen pitkittymisenä sekä opiskelun keskeyttämisen mahdollisuutena. Opiskelua vaikeuttavien tekijöiden estämisessä ja hoitamisessa oli nähtävissä erityisesti opiskelutahtiin, koulutukseen ja tukijärjestelmiin liittyviä keinoja sekä opiskelijaan liittyviä oppimista edistäviä, opettajasuhteeseen ja ryhmäsuhteeseen liittyviä keinoja.
Tutkimustulosten perusteella voidaan suositella, että ammattikorkeakoulut kiinnittävät huomiota maahanmuuttajaopiskelijoiden nykyistä yksilöllisempään tukemiseen ja kannustamiseen sekä opiskelun vahvistamiseen opetuksen ja hyvien järjestelmien kautta.
Avainsanat: maahanmuuttaja, hoitotyön opiskelija, koulutus