Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

SUBJEKTIIVISISTA KOKEMUKSISTA HALLINNOLLISIIN PÄÄTÖKSIIN - näkökulmia potilaiden oikeuksiin yhdessä sairaalassa

SALENIUS, JOUKO (2011)

 
Avaa tiedosto
gradu05430.pdf (288.4Kt)
Lataukset: 



SALENIUS, JOUKO
2011

Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-12-15
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21995
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena olevaa potilaan oikeutta tarkastellaan yhdessä sairaalassa tapahtuvana ilmiönä. Potilaan oikeus on terveyssosiaalityöhön liittyvä teema, koska sairaaloissa potilasasiamiehet ovat usein sosiaalityöntekijöitä ja heidän asiakkaansa potilaita. Tutkimuksessa selvitetään miten potilaan oikeus käytännössä tuotetaan. Tutkimuskysymyksinä ovat millaisilla kategorisoinneilla potilaan oikeus tuotetaan ja millainen ilmiö potilaan oikeus eri toimijoiden näkökulmasta näin ollen on? Etnografiaa sovelletaan aineiston keruussa ja etnometodologiaa tutkimuksen näkökulmassa. Keskeisimpinä aineistoina ovat potilaiden tekemät muistutukset, sairaalan hallinnon niihin antamat vastineet ja haastattelut. Aineistoja analysoidaan diskurssianalyyttisesti.    Tutkimuksen tuloksina todetaan potilaan oikeuden olevan heterogeeninen ilmiö, koska eri toimijoiden näkökulmat ovat erilaiset. Potilasasiamies on välittäjä potilaan ja sairaalan hallinnon välissä. Potilas tarkastelee potilaan oikeutta omasta subjektiivisesta kokemusnäkökulmasta kun taas hallinto objektiivisesta faktanäkökulmasta. Käytännössä potilaan oikeus tuotetaan materiaalisesti. Potilas tekee muistutuksen ja argumentoi vetoamalla kokemuksiin, joita hoidon jossain vaiheessa on ollut. Sairaalan hallinto antaa vastineen ja argumentoi mobilisoimalla hallinnolliseen menettelyyn ja lääketieteelliseen tietoon perustuvia faktoja.

Asiasanat:potilaat, oikeudet, terveydenhuolto, etnografia, etnometodologia
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [34751]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste