"Odota nuori mies, et voi paeta kohtaloasi..." Kauhun elementit ympäristössä kolmessa Weimarin tasavallan elokuvassa
LAMPINEN, PILVI (2011)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LAMPINEN, PILVI
2011
Historia - History
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2011-12-07Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee kauhun elementtejä ympäristössä kolmessa Weimarin tasavallassa tuotetussa elokuvassa. Weimarin tasavalta oli lyhyt ajanjakso Saksan historiassa kahden maailmansodan välillä. Nuori tasavalta oli kärsinyt suuria vastoinkäymisiä, kuten tappion ensimmäisessä maailmansodassa, laman ja suuren inflaation. Keisari oli vaihtunut tasavaltaan ja valtio oli vasemmiston ja oikeiston ääriliikkeiden paineessa. Toisaalta Weimarin tasavallassa syntyi merkittävää kulttuuria, kuten kukoistavaa elokuvateollisuutta.
Weimarilainen elokuva on aikanaan ollut vientituote ja myöhemmin saavuttanut eräänlaisen klassikkoaseman, erityisesti sen ekspressionistiset piirteet ovat laajalti tunnettuja. Tässä tutkimuksessa keskitytään kolmeen tunnettuun Weimarin tasavallassa tehtyyn elokuvaan. Lajityypiksi valikoituivat kauhuelokuvat, sillä ne antoivat fiktiivisen viitekehyksensä kautta tekijöilleen taiteellisen ilmaisun vapauden ja samalla keinon ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin.
Tähän tutkimukseen valitut elokuvat ovat Carl Boesen ja Paul Wegenerin ohjaama Der Golem, wie er in die Welt kam vuodelta 1920, F.W. Murnaun ohjaama Nosferatu, eine Symphonie des Grauens vuodelta 1922 sekä Robert Wienen ohjaama elokuva Das Kabinett des Doktor Caligari vuodelta 1920. Tutkimuksessa tarkastellaan kauhun elementtien ilmenemistä elokuvien ilmaisukeinoissa ja pohditaan elokuvien henkilöhahmoja. Tätä kautta tutkimuksessa pyritään saamaan näkökulma varhaiseen Weimarin tasavaltaan ja sen kansalaisten ajatusmaailmaan.
Weimarilainen elokuva on aikanaan ollut vientituote ja myöhemmin saavuttanut eräänlaisen klassikkoaseman, erityisesti sen ekspressionistiset piirteet ovat laajalti tunnettuja. Tässä tutkimuksessa keskitytään kolmeen tunnettuun Weimarin tasavallassa tehtyyn elokuvaan. Lajityypiksi valikoituivat kauhuelokuvat, sillä ne antoivat fiktiivisen viitekehyksensä kautta tekijöilleen taiteellisen ilmaisun vapauden ja samalla keinon ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin.
Tähän tutkimukseen valitut elokuvat ovat Carl Boesen ja Paul Wegenerin ohjaama Der Golem, wie er in die Welt kam vuodelta 1920, F.W. Murnaun ohjaama Nosferatu, eine Symphonie des Grauens vuodelta 1922 sekä Robert Wienen ohjaama elokuva Das Kabinett des Doktor Caligari vuodelta 1920. Tutkimuksessa tarkastellaan kauhun elementtien ilmenemistä elokuvien ilmaisukeinoissa ja pohditaan elokuvien henkilöhahmoja. Tätä kautta tutkimuksessa pyritään saamaan näkökulma varhaiseen Weimarin tasavaltaan ja sen kansalaisten ajatusmaailmaan.