Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ruumiillisuus Kati Kovácsin sarjakuvassa Karu selli

ROMU, LEENA (2011)

 
Avaa tiedosto
gradu05422.pdf (3.608Mt)
Lataukset: 



ROMU, LEENA
2011

Suomen kirjallisuus - Finnish Literature
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-12-14
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21984
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on ruumiillisuuden esittäminen sarjakuvailmaisussa. Sarjakuva ilmaisumuotona yhdistää kuvaa ja sanaa, minkä vuoksi tutkielman teoriapohja rakentuu poikkitieteellisesti. Tutkielmassa käytetään käsitteitä kirjallisuudentutkimuksen lisäksi sarjakuva- ja elokuvatutkimuksen kentiltä. Kohdeteoksena on suomalaisen sarjakuvataiteilija Kati Kovácsin teos Karu selli.

Lähestyn sarjakuvassa esitettyjä henkilöhahmoja kuvallisesti ja sanallisesti rakentuvina kokonaisuuksina. Henkilöhahmojen ruumiit ovat sarjakuvassa visuaalisesti välittömästi läsnä, minkä vuoksi on välttämätöntä pohtia sitä, mitä keinoja ruumiillisuuden tuottamiseen on käytetty ja mitkä piirteet muodostuvat ruumiillisuuden kannalta erotteleviksi. Ruumiillisuus ulottuu henkilöhahmojen varsinaisen ruumiin kuvauksen lisäksi myös ympäristön kuvaukseen, minkä vuoksi tarkastelen henkilöhahmoja myös suhteessa ympäristöön ja liikkeen kuvaamiseen. Tärkeinä analyysin kohteina ovat yksittäisten ruutujen lisäksi sivukokonaisuudet ja ruumiillisuuden rakentuminen koko teoksen tasolla.

Henkilöhahmojen ruumiillisuutta analysoitaessa on myös tärkeää kysyä, kuka henkilöhahmot havaitsee ja kuka niistä kertoo. Sen vuoksi pohdin tutkielmassa sitä, miten fokalisaatio sarjakuvailmaisussa toimii ja miten fokalisaation vaihtelut vaikuttavat tulkintaan henkilöhahmojen ruumiillisuudesta. Kovácsin teos sisältää paljon ruumiillisuuteen liitettäviä visuaalisia metaforia, minkä vuoksi syvennyn tarkemmin visuaalisen metaforan teoriaan ja sen tuomiin tulkintamahdollisuuksiin. Oleellista on myös laajentaa tulkintaa yksittäisistä metaforista koko teoksen ja sen teeman tasolle. Metaforien analysoimiseen käytetään visuaalisen metaforan käsitteistön lisäksi kognitiivista metaforateoriaa ja sarjakuvatutkimuksen käsitteitä.

Tutkielmassa analysoidaan sarjakuvan henkilöhahmojen ulkonäön lisäksi myös henkilöhahmojen kokemuksia ja tuntemuksia. Ruumiinfenomenologisen kirjallisuudentutkimuksen yhdistäminen visuaalisten henkilöhahmojen analyysiin antaa uusia työvälineitä tutkia sarjakuvan henkilöhahmoja niiden näkyvää ruumista laajempina kokonaisuuksina. Sen lisäksi, että Kovácsin sarjakuvaa voi lukea vahvasti ruumiillisuuden läpäisemänä teoksena, siihen voi soveltaa myös groteskin teoriaa, joka niin ikään liittyy ruumiillisuuteen.

Asiasanat:sarjakuva, ruumiillisuus, Kovács, visuaalinen metafora, fokalisaatio, ruumiinfenomenologia

 

 

 
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [34751]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste