TIEDONHANKINNAN KÄYTÄNNÖT JA YHTEYS KOKOELMATYYTYVÄISYYTEEN
HJELT, MARJA (2011)
HJELT, MARJA
2011
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-12-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21973
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21973
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin teknillisten alojen tutkijoiden ja opiskelijoiden kokoelma-tyytyväisyyden ja tiedonhankintakäytäntöjen yhteyksiä. Yhteyksiä tarkasteltiin analysoimalla kuilu-ja kohderyhmän tietokäytäntöjen sekä palvelujen ja kokoelmatarjonnan välillä. Tutkimusaihe syntyi keväällä 2008 toteutetun LibQual -kyselyn tulosten perusteella, jotka osoittivat Teknillisen korkea-koulun omaan piiriin kuuluvien asiakkaiden olevan tyytymättömiä kirjaston tarjoamiin sekä painet-tuihin että elektronisiin kokoelmiin. Tiedonhankinnan viitekehyksenä käytettiin Leckie, Pettigrew & Sylvain ja Ellisin klassisia tiedonhankinnan malleja.
Tutkimukseen kohteeksi valittiin Teknillisen korkeakoulun yksiköistä tuotantotalouden laitoksen opiskelijat ja tutkijat. He olivat tyytymättömimpiä kirjaston kokoelmiin LibQual 2008 -kyselyn pe-rusteella. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla. Aineisto muodostui 8 tutkijan ja 13 opiske-lijan haastattelusta, jotka analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittavat, että Teknillisen korkeakoulun tuotantotalouden laitoksen tutkijoiden ja opiske-lijoiden tietokäytännöt noudattavat yleisesti teknillisten alojen tutkijoiden ja opiskelijoiden tietokäy-täntöjä. He hakevat tietoa ensisijaisesti tietoverkkojen välityksellä. Kirjastoilla on merkitystä heidän tiedonhankinnassa vaikka kirjastojen käyttö on siirtymässä tiedonhankintakanavasta oppimiskes-kukseksi. Myös henkilökanavat ja -lähteet ovat tutkijoille ja opiskelijoille tärkeitä.
Tulosten mukaan kokoelmatyytyväisyyteen vaikuttavat samat asiat kuin tiedonhankintakanavan valintaa. Näitä ovat tietosisältö, palvelujen tunnettuus, kirjastohenkilökunnan asiantuntemus ja asenne sekä saavutettavuus. Saavutettavuus voidaan tulosten mukaan jakaa fyysiseen saavutettavuu-teen ja intellektuaaliseen saavutettavuuteen. Fyysinen saavutettavuus sisältää kirjaston sijainnin, tilat ja laitteet. Intellektuaalinen saavutettavuus sisältää kokoelmien käytettävyyden ja tiedonhaku- ja -hankintataidot. Intellektuaalinen saavuttavuus on tulosten perusteella merkittävin kokoelmatyy-tyväisyyteen vaikuttava asia.
Avainsanat: ammatillinen tiedonhankinta, insinöörit, tutkijat, opiskelijat, kokoelmatyytyväisyys
Tutkimukseen kohteeksi valittiin Teknillisen korkeakoulun yksiköistä tuotantotalouden laitoksen opiskelijat ja tutkijat. He olivat tyytymättömimpiä kirjaston kokoelmiin LibQual 2008 -kyselyn pe-rusteella. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla. Aineisto muodostui 8 tutkijan ja 13 opiske-lijan haastattelusta, jotka analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittavat, että Teknillisen korkeakoulun tuotantotalouden laitoksen tutkijoiden ja opiske-lijoiden tietokäytännöt noudattavat yleisesti teknillisten alojen tutkijoiden ja opiskelijoiden tietokäy-täntöjä. He hakevat tietoa ensisijaisesti tietoverkkojen välityksellä. Kirjastoilla on merkitystä heidän tiedonhankinnassa vaikka kirjastojen käyttö on siirtymässä tiedonhankintakanavasta oppimiskes-kukseksi. Myös henkilökanavat ja -lähteet ovat tutkijoille ja opiskelijoille tärkeitä.
Tulosten mukaan kokoelmatyytyväisyyteen vaikuttavat samat asiat kuin tiedonhankintakanavan valintaa. Näitä ovat tietosisältö, palvelujen tunnettuus, kirjastohenkilökunnan asiantuntemus ja asenne sekä saavutettavuus. Saavutettavuus voidaan tulosten mukaan jakaa fyysiseen saavutettavuu-teen ja intellektuaaliseen saavutettavuuteen. Fyysinen saavutettavuus sisältää kirjaston sijainnin, tilat ja laitteet. Intellektuaalinen saavutettavuus sisältää kokoelmien käytettävyyden ja tiedonhaku- ja -hankintataidot. Intellektuaalinen saavuttavuus on tulosten perusteella merkittävin kokoelmatyy-tyväisyyteen vaikuttava asia.
Avainsanat: ammatillinen tiedonhankinta, insinöörit, tutkijat, opiskelijat, kokoelmatyytyväisyys