Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajien laadunvarmistus - nykytila ja kehittämiskohteet
MIKKOLA, PAULIINA (2011)
MIKKOLA, PAULIINA
2011
Kunnallistalous - Local Public Economics
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-12-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21953
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21953
Tiivistelmä
Tilintarkastus koetaan monitulkintaisena ja epämääräisenä palveluna sen vuoksi, että palvelun vaikutukset kohdistuvat ensisijaisesti kolmansiin osapuoliin, eli sidosryhmiin. Lisäksi asiakkaalla on rajalliset mahdollisuudet valvoa, miten tilintarkastus toteutetaan. Asiakas itse osallistuu hyvin vähän palvelutapahtuman tuottamiseen. Näiden ominaisuuksien vuoksi asiakkaan on vaikea arvioida tilintarkastuspalvelun onnistuneisuutta ja laatua. Tilintarkastajien ja tilintarkastusyhteisöjen sisäinen laadunvalvonta sekä riippumattomien tahojen tekemät laaduntarkastukset ovat tilintarkastajien pääasiallinen keino osoittaa, että tarkastustyö on laadukasta.
Tässä tutkimuksessa keskityttiin julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajien laadunvarmistuksen kokonaisuuteen. Tutkimuksen avulla laadittiin julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajien laadunvarmistuksen nykytilan kuvaus sekä selvennettiin siihen liittyviä haasteita ja kehittämiskohteita. Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajien laadunvarmistusta lähestyttiin määrittelemällä tilintarkastuksen laadun ja laadunvarmistuksen käsitteet yleisellä tasolla. Tämän jälkeen selvennettiin nimenomaan julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajien laadunvarmistusta teemahaastatteluiden avulla.
Tutkimuksen tuloksina saavutettiin tarkka kuvaus julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajien laadunvarmistusjärjestelmästä. Tutkimus osoitti, että julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajien monimuotoiset tehtävänkuvat aiheuttavat haasteita toimivan ja uskottavan laadunvarmistusjärjestelmän rakentamiselle. Lisäksi nykyinen laadunvarmistusjärjestelmä pohjautuu väljään sääntelyyn, mikä osaltaan vaikeuttaa laaduntarkastusten toteutusta.
Parhaillaan on käynnissä selvitystyö tilintarkastajien valvontajärjestelmän kokonaisvaltaisesta uudistamisesta ja yhtenäistämisestä. Tämä tuo mahdollisesti muutoksia myös julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajien laadunvarmistuksen toteuttamiseen.
Avainsanat: tilintarkastus, tilintarkastuksen laatu, tilintarkastuksen laadunvarmistus, JHTT-tilintarkastaja, JHTT-yhteisö
Tässä tutkimuksessa keskityttiin julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajien laadunvarmistuksen kokonaisuuteen. Tutkimuksen avulla laadittiin julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajien laadunvarmistuksen nykytilan kuvaus sekä selvennettiin siihen liittyviä haasteita ja kehittämiskohteita. Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajien laadunvarmistusta lähestyttiin määrittelemällä tilintarkastuksen laadun ja laadunvarmistuksen käsitteet yleisellä tasolla. Tämän jälkeen selvennettiin nimenomaan julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajien laadunvarmistusta teemahaastatteluiden avulla.
Tutkimuksen tuloksina saavutettiin tarkka kuvaus julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajien laadunvarmistusjärjestelmästä. Tutkimus osoitti, että julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajien monimuotoiset tehtävänkuvat aiheuttavat haasteita toimivan ja uskottavan laadunvarmistusjärjestelmän rakentamiselle. Lisäksi nykyinen laadunvarmistusjärjestelmä pohjautuu väljään sääntelyyn, mikä osaltaan vaikeuttaa laaduntarkastusten toteutusta.
Parhaillaan on käynnissä selvitystyö tilintarkastajien valvontajärjestelmän kokonaisvaltaisesta uudistamisesta ja yhtenäistämisestä. Tämä tuo mahdollisesti muutoksia myös julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajien laadunvarmistuksen toteuttamiseen.
Avainsanat: tilintarkastus, tilintarkastuksen laatu, tilintarkastuksen laadunvarmistus, JHTT-tilintarkastaja, JHTT-yhteisö