Arabinaisten matkassa
LAHTINEN, MAIJU (2011)
LAHTINEN, MAIJU
2011
Sosiaaliantropologia - Social Anthropology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-11-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21929
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21929
Tiivistelmä
Tutkielmani aiheena on Syyriassa asuvien naisten elämäntarinat. Elämäntarinoiden analyysissa olen kiinnostunut siitä, mitkä tekijät elämäntarinoiden syntyä säätelevät ja jäsentävät haastateltavien transnationaalisessa asuinympäristössään. Aineistoni muodostuu viiden Syyriassa asuvan arabitaustaisen naisen haastatteluista, ja analyysitapani on sisällönanalyysi. Etnografia toimii tutkimuksellisena kehyksenäni, mutta puhdasta etnografiaa en tutkimukseni rajoituksien vuoksi voinut toteuttaa. Tarkemmin sanoen tutkin siis arabitaustaisten naisten elämäntarinoiden sisältöä ja niitä tekijöitä, jotka elämäntarinoita säätelevät. Tutkielmani tuottama analyysi kohdistuu niin ikään vain puhujan tuottamaan jäsennyksiin eikä sinällään ole yleistettävissä olevaa tekstiä.
Elämäntarinoista nousi esiin neljä keskeistä tapaa jäsentää omaa elämää. Perhe, koti, uskonto ja toimijuus. Perheen merkitys aineistossa oli ensisijaisen merkittävä. Jokainen haastateltavista aloitti puheensa kertomalla omista vanhemmistaan, puolisostaan tai lapsistaan. Perhe nähtiin ydinperhettä laaja-alaisempana kokonaisuutena, johon kuului koko suku. Myös kodin jäsennys oli esillä haastateltavieni puheessa. Jokainen näytti kuuluvansa johonkin, ja suhde kotiin oli vahvasti sidoksissa kotimaan yhteiskunnallisiin oloihin. Olennaista oli, että haastateltavani elivät transnationaalisessa kontekstissa pitäen yhteyttä sukuunsa yli valtiollisten rajojen. Uskonto näkyi puheentuottamisessa. Se toimi lauseiden värittäjänä, mutta toisinaan sillä selitettiin myös kohtalonkäsityksiä. Naisten oma toimijuus näyttäytyi monella tapaa aineistossani. Sitä tuotettiin niin luovan toiminnan kuten taiteiden parissa, mutta myös työn ja koulunkäynnin kautta. Toisinaan omaa toimijuutta neuvoteltiin yhteiskunnan rajoja rikkovalla tavalla.
Aineistostani nousevat perheen, kodin, uskonnon ja toimijuuden teemat osoittavat, kuinka samankaltaisia ovat ne asiat, jotka ovat merkityksellisiä niin tutkimukseni arabitaustaisille naisille kuin varmasti lähes kaikille naisille. Vaikka tutkimukseni ei ole yleistettävissä arabinaisten kulttuurikuvaukseksi, ottaa se osaa lännen tuottamaan kolonialistiseen diskurssiin pyrkien tuottamaan analyysia, joka ei asetu pelkästään kyseisen diskurssin asettamiin dikotomioihin.
Asiasanat:Arabinaiset, elämäntarinat, perhe, koti, uskonto
Elämäntarinoista nousi esiin neljä keskeistä tapaa jäsentää omaa elämää. Perhe, koti, uskonto ja toimijuus. Perheen merkitys aineistossa oli ensisijaisen merkittävä. Jokainen haastateltavista aloitti puheensa kertomalla omista vanhemmistaan, puolisostaan tai lapsistaan. Perhe nähtiin ydinperhettä laaja-alaisempana kokonaisuutena, johon kuului koko suku. Myös kodin jäsennys oli esillä haastateltavieni puheessa. Jokainen näytti kuuluvansa johonkin, ja suhde kotiin oli vahvasti sidoksissa kotimaan yhteiskunnallisiin oloihin. Olennaista oli, että haastateltavani elivät transnationaalisessa kontekstissa pitäen yhteyttä sukuunsa yli valtiollisten rajojen. Uskonto näkyi puheentuottamisessa. Se toimi lauseiden värittäjänä, mutta toisinaan sillä selitettiin myös kohtalonkäsityksiä. Naisten oma toimijuus näyttäytyi monella tapaa aineistossani. Sitä tuotettiin niin luovan toiminnan kuten taiteiden parissa, mutta myös työn ja koulunkäynnin kautta. Toisinaan omaa toimijuutta neuvoteltiin yhteiskunnan rajoja rikkovalla tavalla.
Aineistostani nousevat perheen, kodin, uskonnon ja toimijuuden teemat osoittavat, kuinka samankaltaisia ovat ne asiat, jotka ovat merkityksellisiä niin tutkimukseni arabitaustaisille naisille kuin varmasti lähes kaikille naisille. Vaikka tutkimukseni ei ole yleistettävissä arabinaisten kulttuurikuvaukseksi, ottaa se osaa lännen tuottamaan kolonialistiseen diskurssiin pyrkien tuottamaan analyysia, joka ei asetu pelkästään kyseisen diskurssin asettamiin dikotomioihin.
Asiasanat:Arabinaiset, elämäntarinat, perhe, koti, uskonto