"Jos on yhteydessä kouluun, myös opettaja alkaa kiusata"
LEHTORANTA, JUKKA (2011)
LEHTORANTA, JUKKA
2011
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-11-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21917
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21917
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia koulukiusattujen lasten vanhempien näkemyksiä koulukiusaamisesta sekä koulun toiminnasta koulukiusaamiseen liittyen. Erityisenä mielenkiinnon kohteena ovat vanhempien näkemykset koulun toiminnan kehittämisestä koulukiusaamiseen ja sen jälkihoitoon liittyen. Näiden kehittämisehdotusten avulla on muodostettu luokanopettajalle soveltuvia käytännön ohjeita koulukiusaamiseen puuttumisen sekä jälkihoidon tueksi. Tutkimuksen taustassa syvennytään koulukiusaamisen teoriaan sekä käsitellään jälkihoidon mahdollisuuksia ja menetelmiä.
Tutkimus on mixed methods – tutkimus, jossa yhdistellään kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia piirteitä. Aineiston keruu on toteutettu survey – tutkimuksena, strukturoidulla kyselylomakkeella, johon on etsitty vastaajia Internetin keskustelupalstojen avulla. Aineisto kerättiin keväällä 2011 ja tutkimusjoukon muodostavat 12 vastaajaa. Aineiston analyysiin käytettiin SPSS for windows 17.0 – ohjelmaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin mm. tilastollisia tunnuslukuja, Mann whitneyn – testiä ja spearmanin järjestyslukukorrelaatiokertoimia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että koulujen toiminnassa koulukiusaamistapauksissa on eniten kehittämistä opettajien asenteissa sekä koulujen puuttumistavoissa. Yhteydenpito vanhempiin on myös yksi selkeä kehittämiskohde. Vanhempien mielestä koulukiusaamisen mahdollistaa epäpätevä henkilökunta. Vanhemmat ovat pääosin pettyneitä koulun toimintaan kiusaamistapausten käsittelyssä, mutta he uskovat selkeästi, että koulujen toimintatapoja kehittämällä koulukiusaamista on mahdollista vähentää huomattavasti. Tärkeimmät tekijät koulukiusatun jälkihoidossa ovat vaikutuksilta suojaavien tekijöiden tukeminen sekä syyllisyyden poistaminen. Vaikutuksilta suojaavia tekijöitä ovat mm. yksilön sinnikkyys ja aikuisen sekä vertaisen tuki.
Tutkimus on mixed methods – tutkimus, jossa yhdistellään kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia piirteitä. Aineiston keruu on toteutettu survey – tutkimuksena, strukturoidulla kyselylomakkeella, johon on etsitty vastaajia Internetin keskustelupalstojen avulla. Aineisto kerättiin keväällä 2011 ja tutkimusjoukon muodostavat 12 vastaajaa. Aineiston analyysiin käytettiin SPSS for windows 17.0 – ohjelmaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin mm. tilastollisia tunnuslukuja, Mann whitneyn – testiä ja spearmanin järjestyslukukorrelaatiokertoimia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että koulujen toiminnassa koulukiusaamistapauksissa on eniten kehittämistä opettajien asenteissa sekä koulujen puuttumistavoissa. Yhteydenpito vanhempiin on myös yksi selkeä kehittämiskohde. Vanhempien mielestä koulukiusaamisen mahdollistaa epäpätevä henkilökunta. Vanhemmat ovat pääosin pettyneitä koulun toimintaan kiusaamistapausten käsittelyssä, mutta he uskovat selkeästi, että koulujen toimintatapoja kehittämällä koulukiusaamista on mahdollista vähentää huomattavasti. Tärkeimmät tekijät koulukiusatun jälkihoidossa ovat vaikutuksilta suojaavien tekijöiden tukeminen sekä syyllisyyden poistaminen. Vaikutuksilta suojaavia tekijöitä ovat mm. yksilön sinnikkyys ja aikuisen sekä vertaisen tuki.