Liiketoiminnan edistämistä ja idealismia - pk-yritysten osallistuminen julkiseen tiedon jakamiseen kaupunkisuunnittelualalla.
KARI, MARITA (2011)
KARI, MARITA
2011
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-11-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21904
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21904
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan kaupunkisuunnittelualan pk-yritysten osallistumista julkiseen tiedon jakamiseen eli esimerkiksi esitelmien pitämistä alan seminaareissa ja kirjoittamista alan julkaisuihin. Lisäksi selvitetään ammatillisen tiedon jakamista alalla koordinoivien järjestöjen tietojohtamista siinä määrin kuin on välttämätöntä pk-yritysten osallistumisen ymmärtämiseksi.
Tutkimuksen teoreettisen kehyksen muodostavat sosiaalisen pääoman, ulkoisen ja sisäisen motivaation ja tietojohtamisen teoriat. Pk-yritysten sisäisen toiminnan tarkastelussa hyödynnetään tietojohtamisen teorioita ja suunnittelijoiden motiivien tarkastelussa myös teoriaa ulkoisesta ja sisäisestä motivaatiosta. Organisaatioiden väliseen tiedon jakamiseen sovelletaan sosiaalisen pääoman teoriaa. Tutkielmassa osoitetaan kaikkien teorioiden olevan välttämättömiä ilmiön selittämiseksi, koska yksikään teoria ei yksin riitä selittämään pk-yritysten osallistumista tähän toimintaan.
Tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta. Keskeisin tutkimusaineisto koottiin haastattelemalla yhteensä 14 yritysten, järjestöjen ja toimialan edustajaa puolistrukturoitujen haastattelujen avulla maaliskuun ja elokuun 2011 välisenä aikana.
Tutkimuksen mukaan toimialan verkosto tarjoaa pk-yrityksille puitteet, jossa ne pystyvät luomaan, ylläpitämään ja kehittämään välttämättömiä suhteita asiakkaisiin ja alan muihin toimijoihin. Julkinen tiedon jakaminen lisää yrityksen mainetta enemmän kuin pelkkä osallistuminen verkostoihin ja yrityksen houkuttelevuus yhteistyökumppanina kasvaa. Siksi yritysten kannattaa osallistua siihen, vaikka toiminnan suora taloudellinen hyöty on lähes olematonta.
Osallistumiseen on kuitenkin muitakin syitä kuin liiketoiminnan edistäminen. Tiedon jakamiseen osallistuminen on aina oppimistapahtuma. Lisäksi yritykset ja suunnittelijat osallistuvat julkiseen tiedon jakamiseen idealistisemmista syistä, kuten ammattikunnan kehittämisen ja alan ja sen arvostuksen edistämisen vuoksi. Yritykset haluavat myös tuoda esiin näkemyksiään suunnitteluprosessista ja sen kehittämisestä. Liiketoiminnan kehittäminen on ulkoisesti motivoitunutta, ammattikunnan ja alan edistäminen sisäisesti motivoitunutta. Siten molemmilla motivaation lajeilla on merkitystä pk-yritysten osallistumiselle julkiseen tiedon jakamiseen.
Vaikka tutkimus lähti kiinnostuksesta selvittää pk-yritysten motiiveja julkiseen tiedon jakamiseen, järjestöt osoittautuivat toiminnassa keskeisimmiksi. Julkinen tiedon jakaminen on järjestöjen koordinoimaa jäseniä palvelevaa toimintaa. Järjestöjen edustajat käyttävät merkittävää valtaa sen suhteen, kuka alalla pääsee esiin. Järjestöt kiinnittävätkin merkittävää huomiota siihen, että yritysjäseniä kohdellaan tasapuolisesti julkisen tiedon jakamiseen osallistumisessa.
Asiasanat:Tietojohtaminen, tiedon jakaminen, sosiaalinen pääoma, kaupunkisuunnittelu, sisäinen ja ulkoinen motivaatio.
Tutkimuksen teoreettisen kehyksen muodostavat sosiaalisen pääoman, ulkoisen ja sisäisen motivaation ja tietojohtamisen teoriat. Pk-yritysten sisäisen toiminnan tarkastelussa hyödynnetään tietojohtamisen teorioita ja suunnittelijoiden motiivien tarkastelussa myös teoriaa ulkoisesta ja sisäisestä motivaatiosta. Organisaatioiden väliseen tiedon jakamiseen sovelletaan sosiaalisen pääoman teoriaa. Tutkielmassa osoitetaan kaikkien teorioiden olevan välttämättömiä ilmiön selittämiseksi, koska yksikään teoria ei yksin riitä selittämään pk-yritysten osallistumista tähän toimintaan.
Tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta. Keskeisin tutkimusaineisto koottiin haastattelemalla yhteensä 14 yritysten, järjestöjen ja toimialan edustajaa puolistrukturoitujen haastattelujen avulla maaliskuun ja elokuun 2011 välisenä aikana.
Tutkimuksen mukaan toimialan verkosto tarjoaa pk-yrityksille puitteet, jossa ne pystyvät luomaan, ylläpitämään ja kehittämään välttämättömiä suhteita asiakkaisiin ja alan muihin toimijoihin. Julkinen tiedon jakaminen lisää yrityksen mainetta enemmän kuin pelkkä osallistuminen verkostoihin ja yrityksen houkuttelevuus yhteistyökumppanina kasvaa. Siksi yritysten kannattaa osallistua siihen, vaikka toiminnan suora taloudellinen hyöty on lähes olematonta.
Osallistumiseen on kuitenkin muitakin syitä kuin liiketoiminnan edistäminen. Tiedon jakamiseen osallistuminen on aina oppimistapahtuma. Lisäksi yritykset ja suunnittelijat osallistuvat julkiseen tiedon jakamiseen idealistisemmista syistä, kuten ammattikunnan kehittämisen ja alan ja sen arvostuksen edistämisen vuoksi. Yritykset haluavat myös tuoda esiin näkemyksiään suunnitteluprosessista ja sen kehittämisestä. Liiketoiminnan kehittäminen on ulkoisesti motivoitunutta, ammattikunnan ja alan edistäminen sisäisesti motivoitunutta. Siten molemmilla motivaation lajeilla on merkitystä pk-yritysten osallistumiselle julkiseen tiedon jakamiseen.
Vaikka tutkimus lähti kiinnostuksesta selvittää pk-yritysten motiiveja julkiseen tiedon jakamiseen, järjestöt osoittautuivat toiminnassa keskeisimmiksi. Julkinen tiedon jakaminen on järjestöjen koordinoimaa jäseniä palvelevaa toimintaa. Järjestöjen edustajat käyttävät merkittävää valtaa sen suhteen, kuka alalla pääsee esiin. Järjestöt kiinnittävätkin merkittävää huomiota siihen, että yritysjäseniä kohdellaan tasapuolisesti julkisen tiedon jakamiseen osallistumisessa.
Asiasanat:Tietojohtaminen, tiedon jakaminen, sosiaalinen pääoma, kaupunkisuunnittelu, sisäinen ja ulkoinen motivaatio.