Terrorismin torjuntaa ja turvallisuuden takaamista - Suomen turvallisuusuhkat Suojelupoliisin näkökulmasta
AHO, MARJUKKA (2011)
AHO, MARJUKKA
2011
Kansainvälinen politiikka - International Relations
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-11-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21901
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21901
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan Suojelupoliisia ja Suomen turvallisuusuhkia kansainvälisen politiikan tutkimuksen näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään, mitä Suomen turvallisuusuhkat ovat Suojelupoliisin näkökulmasta sekä millaiseksi valtionhallinto kokee Suojelupoliisin roolin näiden turvallisuusuhkien käsittelyssä. Suojelupoliisia ja turvallisuusuhkia tutkitaan käyttäen hyväksi kansainvälisen politiikan turvallisuutta ja turvallisuusuhkia käsiteleviä teorioita, etenkin kriittistä turvallisuustutkimusta. Suojelupoliisia toimijana taas tarkastellaan tiedustelun tutkimuksen oppialan ja siinä esiintyvän teoreettisen keskustelun avulla.
Tutkimuksen lähdeaineisto koostuu Suojelupoliisin itsensä tuottamasta materiaalista, kuten Supon internet-sivuista, vuosikertomuksista ja virallisista julkaisuista, sekä valtionhallinnon turvallisuutta ja turvallisuusuhkia käsittelevistä asiakirjoista. Tutkimus toteutetaan sisällönanalyysin (content analysis) avulla. Ajallisesti tutkimus käsittää ajanjakson vuodesta 2004 toukokuuhun 2011.
Analyysin perusteella aineistosta tunnistetaan ja eritellään yhteensä kolmetoista Suojelupoliisin näkökulmasta olennaisinta turvallisuusuhkaa, joista Supo itse kokee merkittävimmiksi toiminta-alueikseen terrorismin torjunnan ja vastavakoilun, ja uhkista erityisesti korostuu ääri-islamilainen terrorismi ja yrityksiin kohdistuvan vakoilu. Myös valtionhallinnon teksteissä eniten toistuvat terrorismiin, kansainväliseen rikollisuuteen ja maahanmuuttoon liittyvät uhkat sekä yritysturvallisuuteen liittyvät kysymykset, mukaan lukien yritysvakoilu.
Pohdittaessa Suojelupoliisin merkitystä turvallisuusuhkien käsittelijänä valtionhallinto kokee Suojelupoliisin olennaisimmaksi rooliksi terrorismin torjunnan, kun taas Suojelupoliisi itse määrittelee uhkakenttänsä huomattavasti laajemmin. Aineiston perusteella käy kuitenkin ilmi, että valtionhallinto ja Suojelupoliisi ymmärtävät terrorismin varsin eri tavoin: valtionhallinto niputtaa terrorismin alle lukuisia eri uhkia, kun taas Suojelupoliisi itse erittelee uhkat paljon yksityiskohtaisemmin ja määrittelee terrorismin paljon kapeammin.
Asiasanat:Suojelupoliisi, tiedustelu, tiedustelupalvelu, turvallisuusuhka, Suomen turvallisuuspolitiikka
Tutkimuksen lähdeaineisto koostuu Suojelupoliisin itsensä tuottamasta materiaalista, kuten Supon internet-sivuista, vuosikertomuksista ja virallisista julkaisuista, sekä valtionhallinnon turvallisuutta ja turvallisuusuhkia käsittelevistä asiakirjoista. Tutkimus toteutetaan sisällönanalyysin (content analysis) avulla. Ajallisesti tutkimus käsittää ajanjakson vuodesta 2004 toukokuuhun 2011.
Analyysin perusteella aineistosta tunnistetaan ja eritellään yhteensä kolmetoista Suojelupoliisin näkökulmasta olennaisinta turvallisuusuhkaa, joista Supo itse kokee merkittävimmiksi toiminta-alueikseen terrorismin torjunnan ja vastavakoilun, ja uhkista erityisesti korostuu ääri-islamilainen terrorismi ja yrityksiin kohdistuvan vakoilu. Myös valtionhallinnon teksteissä eniten toistuvat terrorismiin, kansainväliseen rikollisuuteen ja maahanmuuttoon liittyvät uhkat sekä yritysturvallisuuteen liittyvät kysymykset, mukaan lukien yritysvakoilu.
Pohdittaessa Suojelupoliisin merkitystä turvallisuusuhkien käsittelijänä valtionhallinto kokee Suojelupoliisin olennaisimmaksi rooliksi terrorismin torjunnan, kun taas Suojelupoliisi itse määrittelee uhkakenttänsä huomattavasti laajemmin. Aineiston perusteella käy kuitenkin ilmi, että valtionhallinto ja Suojelupoliisi ymmärtävät terrorismin varsin eri tavoin: valtionhallinto niputtaa terrorismin alle lukuisia eri uhkia, kun taas Suojelupoliisi itse erittelee uhkat paljon yksityiskohtaisemmin ja määrittelee terrorismin paljon kapeammin.
Asiasanat:Suojelupoliisi, tiedustelu, tiedustelupalvelu, turvallisuusuhka, Suomen turvallisuuspolitiikka