Kielitaito - silta kansainvälisyyteen? : ensimmäisten luokkien vanhempien mielipiteitä vieraan kielen oppimisesta ala-asteella
SIHVO, MARINA; STENHOLM, TAINA (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SIHVO, MARINA
STENHOLM, TAINA
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa vanhempien mielipiteitä vieraan kielen oppimisesta ala-asteella. Tutkimuksen päätehtävät ovat seuraavat:1. Mitä vanhemmat ajattelevat vieraan kielen oppimisesta?2. Kuuluuko vanhempien mielestä kansainvälisyyskasvatus ja kulttuurin tunteminen vieraan kielen oppimiseen?3. Millaista yhteistyötä vanhemmat haluavat kodn ja koulun välille?4. Opettajien mielipiteitä vieraan kielen oppimisesta ja siihen liittyvistä kysymyksistä.Kohderyhmänä oli neljän ala-asteen ensimmäisten luokkien vanhemmat sekä näiden luokkien opettajat. Tutkimuksessa oli vanhempia mukana 67 ja opettajia 4. Vanhempien vastausprosentti oli 72.8.Tutkimus on luonteeltaan kuvaileva survey-tutkimus. Tutkimusmenetelminä on käytetty kyselylomaketta, jossa on ollut avoimia kysymyksiä ja mielipiteitä mittaavia osioita. Lisäksi opettajia on haastateltu. Analyysimenetelminä on käytetty sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia analyysimenetelmiä. Kvantitatiivisista menetelmistä on käytetty faktorianalyysia ja t-testiä. Avoimia kysymyksiä ja opettajien haastatteluaineistoa on luokiteltu ja tiivistetty.Vieraan kielen oppimisessa vanhemmat painottavat käytännön kielitaitoa ja perusasioiden hallintaa. Kansainvälisyys ja kulttuuri koetaan olennaisena osana vieraan kielen oppimisessa. Ala-asteella oppilaan tulisi saada hyvä perusta kielitaidon kehittymiselle ja mahdollisuus tutustua vieraiden maiden kulttuureihin. Oppilas saisi tällöin hyvät lähtökohdat opiskeluun ja työelämään myös ulkomailla. Monipuolisesta kielitarjonnasta ei ole haittaa, jos opetus ottaa huomioon oppilaan tason, eikä ole liian vaativaa. Vastuu kansainvälisyyteen kasvattamisesta kuuluu vanhempien mukaan pääasiassa kodille. Lisäksi vanhemmat toivovat monipuolisia ja toiminnallisia yhteistyömuotoja koulun ja kodin välille.Opettajilla on samansuuntaisia mielipiteitä kuin vanhemmilla. He ovat monipuolisen kieliohjelman kannalla, mutta ovat myös huolestuneita siitä, onko vieraiden kielten laajentamisohjelma toimiva ja taloudellisesti mahdollinen ja tasapuolinen kaikille oppilaille.Asiasanat: kielet - oppiminen - peruskoulun ala-aste, kansainvälisyyskasvatus, koti - koulu - yhteistyö