Sukupuolten ilmeneminen yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden 7. luokan Taito-oppikirjassa
VALO, MARJAANA (2011)
VALO, MARJAANA
2011
Suomen kieli - Finnish Language
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-11-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21897
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21897
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan peruskoulun seitsemännen luokan Taito-nimisen äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjan tapaa ilmentää sukupuolia. Oppikirja on ilmestynyt vuonna 2005 ja sen on kustantanut WSOY, joka on yksi suurimmista oppimateriaalikustantajista. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, esitetäänkö sukupuolet tarkastellussa oppikirjassa tasa-arvoisina. Aihetta lähestytään kolmen tutkimuskysymyksen kautta: Onko naisten ja miesten mainintoja yhtäläisesti? Millaisia määritteitä naiset ja miehet saavat? Millaisissa rooleissa naiset ja miehet esitetään? Analyysi jakaantuu näiden kolmen tutkimuskysymyksen mukaisesti kolmeen osaan. Lisäksi työssä kiinnitetään huomiota siihen, onko kirjantekijöiden kirjaa varten kirjoittamien tekstien ja muista lähteistä lainattujen tekstien välillä eroa. Tätä varten aineisto on luokittelussa jaettu kirjantekijöiden tekemiin teksteihin (opetustekstit ja tehtävät) ja lainattuihin teksteihin.
Tutkimuksen taustalla vaikuttavat erityisesti lait opetuksen ja yhteiskunnan tasa-arvoisuudesta sekä näkemykset, joiden mukaan koulu on ikään kuin yhteiskunta pienoiskoossa. Koulua on tutkittu varsin runsaasti, mutta kielitieteelliset tutkimukset oppikirjoista ovat harvinaisia. Sukupuolten ilmeneminen kielessä ja yhteiskunnassa on kiinnostanut tutkijoita pitkään. Aiemmat tutkimukset ovat nostaneet esille eroja naisten ja miesten nimeämisessä sekä osoittaneet, että mies on määrällisesti naista enemmän esillä. Näiden pohjalta on muotoutunut tämän tutkimuksen fokus.
Avainsanat: oppikirja, koulu, opetuksen kieli, sukupuolet, semantiikka, nimeäminen
Tutkimuksen taustalla vaikuttavat erityisesti lait opetuksen ja yhteiskunnan tasa-arvoisuudesta sekä näkemykset, joiden mukaan koulu on ikään kuin yhteiskunta pienoiskoossa. Koulua on tutkittu varsin runsaasti, mutta kielitieteelliset tutkimukset oppikirjoista ovat harvinaisia. Sukupuolten ilmeneminen kielessä ja yhteiskunnassa on kiinnostanut tutkijoita pitkään. Aiemmat tutkimukset ovat nostaneet esille eroja naisten ja miesten nimeämisessä sekä osoittaneet, että mies on määrällisesti naista enemmän esillä. Näiden pohjalta on muotoutunut tämän tutkimuksen fokus.
Avainsanat: oppikirja, koulu, opetuksen kieli, sukupuolet, semantiikka, nimeäminen