Substantiivit, adjektiivit ja idiomaattiset ilmaukset lasten kuvakirjoissa
PELTONEN, JUTTA (2011)
PELTONEN, JUTTA
2011
Suomen kieli - Finnish Language
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-11-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21891
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21891
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata lasten kuvakirjojen substantiivi- ja adjektiivisanastoa lähinnä semanttisesta näkökulmasta luokittelemalla lekseemejä sopiviin merkitysryhmiin. Ajatuksena oli löytää jonkinlainen kuvakirjoja yhdistävä sanalista, joka kertoisi millaisella sanastolla on lapsille eniten kommunikatiivista merkitystä. Semanttisen luokittelun lisäksi tutkimuksen tarpeellisuutta on perusteltu lapsen yleisen kielen oppimisen ja sanaston kehittymisen kannalta sekä aikuisen ja lapsen yhteisten lukuhetkien vuorovaikutuksen näkökulmasta. Myös morfologista puolta on tutkittu, lähinnä kvantitatiivisesti. Idiomaattiset ilmaukset ovat tutkimuksessa mukana lähinnä esimerkein.
Aineistona oli 19 suomenkielistä lasten kuvakirjaa, joissa erilaisia substantiivilekseemejä oli yhteensä 1 036 ja adjektiivilekseemejä 300. Substantiivit jakautuivat konkreettisiin elollisiin olioihin, erilaisiin kodin artefakteihin, muihin paikkoihin, luonnon ilmiöihin ja asioihin sekä abstrakteihin ajanilmauksiin, toimintoihin, ominaisuuksiin sekä tiloihin. Lapselle tärkeät asiat kuten leikit, leikkikalut ja mielikuvitushahmot luokiteltiin omaksi ryhmäkseen.
Koko aineistolle yhteistä sanastoa oli vähäisesti. Yli puolessa kuvakirjoista esiintyivät vain neljä eri substantiivilekseemiä, adjektiivilekseemeistä vain kolme. Aineistolle yhteisiä idiomeja ei ollut.
Asiasanat:kuvakirjat, kielen omaksuminen, lukeminen, substantiivit, adjektiivit
Aineistona oli 19 suomenkielistä lasten kuvakirjaa, joissa erilaisia substantiivilekseemejä oli yhteensä 1 036 ja adjektiivilekseemejä 300. Substantiivit jakautuivat konkreettisiin elollisiin olioihin, erilaisiin kodin artefakteihin, muihin paikkoihin, luonnon ilmiöihin ja asioihin sekä abstrakteihin ajanilmauksiin, toimintoihin, ominaisuuksiin sekä tiloihin. Lapselle tärkeät asiat kuten leikit, leikkikalut ja mielikuvitushahmot luokiteltiin omaksi ryhmäkseen.
Koko aineistolle yhteistä sanastoa oli vähäisesti. Yli puolessa kuvakirjoista esiintyivät vain neljä eri substantiivilekseemiä, adjektiivilekseemeistä vain kolme. Aineistolle yhteisiä idiomeja ei ollut.
Asiasanat:kuvakirjat, kielen omaksuminen, lukeminen, substantiivit, adjektiivit