Safety First? - Consumer Product User Guide Warnings as an Information Type
RUOHONEN, VILI (2011)
RUOHONEN, VILI
2011
Englantilainen filologia - English Philology
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-11-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21883
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21883
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten kuluttajatuotteiden käyttöohjeissa esiintyviä varoituksia voidaan teoriassa luonnehtia informaatiotyyppinä ja missä määrin tämä luonnehdinta pätee käytännössä. Aiempaan tutkimukseen nojautuen voidaan todeta, että tällaiset varoitukset vastaavat yleensä niitä koskevia standardeja ja suosituksia vain osittain. Näin ollen tämän tutkielman hypoteesina on, että varoituksia varten laadittava informaatiotyyppimalli ei täysin toteudu kuluttajatuotteiden käyttöohjeissa esiintyviä varoituksia tarkasteltaessa.
Teoreettinen viitekehys jakautuu kahteen osaan. Ensiksi siinä esitellään kuluttajatuotteiden käyttöohjeissa esiintyvät informaatiotyypit. Toiseksi siinä määritetään varoitusten ominaisuudet informaatiotyyppinä; tarkastelun kohteina ovat varoitusten sisältö, muotoilu ja sijainti. Lähteinä käytetään teoksia etupäässä seuraavilta aloilta: informaatiosuunnittelu, kielitiede, markkinointi, psykologia ja tekninen viestintä. Lisäksi teoriaosassa hyödynnetään kahta ISO:n standardia.
Aineistona käytetään varoituksia, jotka on kerätty kymmenestä voimatyökalun käyttöohjeesta. Varoitusten sisältöä, muotoilua ja sijaintia analysoidaan teoriaosasta johdetun, tarkistuslistaa muistuttavan työkalun avulla. Tutkimusote on etupäässä laadullinen aineiston suppeudesta ja kapea-alaisuudesta johtuen. Aineiston luokittelua sekä lukuja ja prosenttimääriä kuitenkin hyödynnetään siinä määrin kuin on tulosten raportoinnin riittävän tarkkuuden kannalta relevanttia.
Analyysin perusteella voidaan todeta, että hypoteesi pitää paikkansa. Aineiston varoitusten sisällössä, muotoilussa ja sijainnissa oli paikoin puutteita. Näiden alustavien tulosten vahvistamiseksi tai kumoamiseksi olisi tarpeen tehdä mahdollisimman laajamittainen määrällinen tutkimus, jossa käytettäisiin tilastollisia menetelmiä. Pienimuotoisemmat, tiettyyn tuoteryhmään keskittyvät tutkimukset olisivat myös hyödyllisiä. Lisäksi jatkotutkimuksen kohteeksi nousee jargonin käyttö varoituksissa.
Asiasanat:informaatiotyypit, kuluttajatuotteet, käyttöohjeet, varoitukset
Teoreettinen viitekehys jakautuu kahteen osaan. Ensiksi siinä esitellään kuluttajatuotteiden käyttöohjeissa esiintyvät informaatiotyypit. Toiseksi siinä määritetään varoitusten ominaisuudet informaatiotyyppinä; tarkastelun kohteina ovat varoitusten sisältö, muotoilu ja sijainti. Lähteinä käytetään teoksia etupäässä seuraavilta aloilta: informaatiosuunnittelu, kielitiede, markkinointi, psykologia ja tekninen viestintä. Lisäksi teoriaosassa hyödynnetään kahta ISO:n standardia.
Aineistona käytetään varoituksia, jotka on kerätty kymmenestä voimatyökalun käyttöohjeesta. Varoitusten sisältöä, muotoilua ja sijaintia analysoidaan teoriaosasta johdetun, tarkistuslistaa muistuttavan työkalun avulla. Tutkimusote on etupäässä laadullinen aineiston suppeudesta ja kapea-alaisuudesta johtuen. Aineiston luokittelua sekä lukuja ja prosenttimääriä kuitenkin hyödynnetään siinä määrin kuin on tulosten raportoinnin riittävän tarkkuuden kannalta relevanttia.
Analyysin perusteella voidaan todeta, että hypoteesi pitää paikkansa. Aineiston varoitusten sisällössä, muotoilussa ja sijainnissa oli paikoin puutteita. Näiden alustavien tulosten vahvistamiseksi tai kumoamiseksi olisi tarpeen tehdä mahdollisimman laajamittainen määrällinen tutkimus, jossa käytettäisiin tilastollisia menetelmiä. Pienimuotoisemmat, tiettyyn tuoteryhmään keskittyvät tutkimukset olisivat myös hyödyllisiä. Lisäksi jatkotutkimuksen kohteeksi nousee jargonin käyttö varoituksissa.
Asiasanat:informaatiotyypit, kuluttajatuotteet, käyttöohjeet, varoitukset