NEUVOA KYSYMÄSSÄ JA NEUVOA ANTAMASSA. Tapaustutkimus Sosiaaliportin konsultaatiopalvelun merkityksestä sosiaalialan ammattilaisen osaamisen kehittämisessä
KIVIKANGAS, MIRJA (2011)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KIVIKANGAS, MIRJA
2011
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Hyväksymispäivämäärä
2011-10-31Tiivistelmä
Tutkimuksessa käsitellään sosiaalialan ammattilaisen osaamista ja sen kehittämistä Sosiaaliportin konsultaatiopalvelun avulla. Tutkimuksessa selvitetään sosiaalialan ammattilaisten ja konsultaatiopalvelussa toimivien asiantuntijakonsulttien käsityksiä ja kokemuksia konsultointipalvelun hyödystä osaamisen kehittämisessä. Tutkimuksessa tarkastellaan miten konsultointi on tukenut sekä sosiaalialan ammattilaisen että asiantuntijakonsultin osaamista.
Tutkimus muodostuu kahdesta aineistosta; Sosiaaliportin konsultaatiopalvelun käyttäjäkyselystä ja asiantuntijakonsulttien kirjoitelmista. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineiston analyysissä on noudatettu temaattista analyysitapaa. Analyysimenetelminä on käytetty teemoittelua ja kvantifiointia.
Tutkimus osoitti, että sosiaalialan ammattilaiset ja Sosiaaliportin konsultaatiopalvelun asiantuntijakonsultit kokivat oman osaamisensa kehittyvän. Sosiaalialan ammattilaiset kokivat, että oma osaaminen on vahvistunut. Asiantuntijakonsultit kokivat, että konsultointipalvelu tarjoaa sosiaalialan ammattilaiselle tukea ja tietoa juuri niihin asioihin, joihin tukea tarvitaan. Asiantuntijakonsultit kokevat myös oman osaamisensa ja asiantuntijuutensa kehittyvän toimiessaan konsultteina, koska konsulttitoiminta edellyttää jatkuvaa ajantasaisen tiedon hankintaa omalta asiantuntijuusalalta. Sen lisäksi yhteinen vastausten laadinta konsulttiryhmässä laajentaa osaamista oman asiantuntijuusalan ulkopuolelle ja kehittää konsulttitaitoja.
Tutkimus osoitti, että konsulttitoiminta on neuvontaa, jossa neuvottava pyytää ohjetta työongelman ratkaisuun ja neuvoja antaa vastauksen tai ratkaisuvaihtoehtoja. Neuvoja nähdään asiantuntijana, jolla on hallussaan tietoa, jota neuvottava tarvitsee. Asiantuntijakonsultin valta ja vaikuttaminen ilmenevät siinä, mitä tietoa annetaan ja mihin suuntaan sosiaalialan ammattilaista halutaan ohjata.
Asiasanat:konsultointi, neuvonta, sosiaalialan ammattilainen, asiantuntijakonsultti, konsultointipalvelu
Tutkimus muodostuu kahdesta aineistosta; Sosiaaliportin konsultaatiopalvelun käyttäjäkyselystä ja asiantuntijakonsulttien kirjoitelmista. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineiston analyysissä on noudatettu temaattista analyysitapaa. Analyysimenetelminä on käytetty teemoittelua ja kvantifiointia.
Tutkimus osoitti, että sosiaalialan ammattilaiset ja Sosiaaliportin konsultaatiopalvelun asiantuntijakonsultit kokivat oman osaamisensa kehittyvän. Sosiaalialan ammattilaiset kokivat, että oma osaaminen on vahvistunut. Asiantuntijakonsultit kokivat, että konsultointipalvelu tarjoaa sosiaalialan ammattilaiselle tukea ja tietoa juuri niihin asioihin, joihin tukea tarvitaan. Asiantuntijakonsultit kokevat myös oman osaamisensa ja asiantuntijuutensa kehittyvän toimiessaan konsultteina, koska konsulttitoiminta edellyttää jatkuvaa ajantasaisen tiedon hankintaa omalta asiantuntijuusalalta. Sen lisäksi yhteinen vastausten laadinta konsulttiryhmässä laajentaa osaamista oman asiantuntijuusalan ulkopuolelle ja kehittää konsulttitaitoja.
Tutkimus osoitti, että konsulttitoiminta on neuvontaa, jossa neuvottava pyytää ohjetta työongelman ratkaisuun ja neuvoja antaa vastauksen tai ratkaisuvaihtoehtoja. Neuvoja nähdään asiantuntijana, jolla on hallussaan tietoa, jota neuvottava tarvitsee. Asiantuntijakonsultin valta ja vaikuttaminen ilmenevät siinä, mitä tietoa annetaan ja mihin suuntaan sosiaalialan ammattilaista halutaan ohjata.
Asiasanat:konsultointi, neuvonta, sosiaalialan ammattilainen, asiantuntijakonsultti, konsultointipalvelu