Verkko-ostamisen yhteys nuorten sosiaaliseen kanssakäymiseen
LEHTIVUORI, RIIKKA (2011)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LEHTIVUORI, RIIKKA
2011
Sosiologia, Pori - Sociology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2011-10-27Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani aiheena on verkko-ostamisen yhteys nuorten sosiaaliseen kanssakäymiseen. Tutkielmassani käsittelen ensimmäisenä tähän teemaan liittyvää teoriaa, jonka tarkastelun perusteella olen muodostanut tarkat tutkimuskysymykseni. Teorian perusteella muodostunut, tutkimukseni ensisijainen tarkoitus on selvittää, onko verkko-ostamisella yhteyttä nuorten välisen sosiaalisen kanssakäymisen määrään ja laatuun. Toisena perimmäisenä tarkoituksena on tutkia, millaista sosiaalista kanssakäymistä itse verkko-ostamiseen liittyy ja kuinka paljon. Näiden pääasiallisten tutkimuskysymysten lisäksi tutkimuksessani selvitän lyhyesti, millaisten taustatekijöiden perusteella nuoret kuuluvat joko verkossa kuluttaviin tai perinteisesti kuluttaviin nuoriin ja miten nuoret perustelevat kuulumistaan näihin ryhmiin.
Tutkimuskohteenani ovat toisen asteen kouluissa opiskelevat 16-19 -vuotiaat nuoret. Tutkimustani varten olen ottanut otoksen porilaisista nuorista ja aineistoni olen kerännyt huolellisesti toteutetulla internetkyselyllä. Olen tehnyt oman kyselylomakkeeni aikaisempaan teoriaan perehtymisen jälkeen. Aineistoni sisältää 410 nuoren vastaukset. Tutkimuksessani käytän määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Aineiston analyysi on toteutettu SPSS -taulukkolaskentaohjelmalla käyttämällä ristiintaulukointia sekä khiin neliö -testiä.
Tutkimukseni tulosten perusteella voidaan sanoa, ettei verkko-ostaminen ole nuorten sosiaalisia suhteita heikentävä tekijä. Ajanvieton määrässä ja laadussa tosin on perinteisesti kuluttavien nuorten ja verkossa kuluttavien nuorten välillä havaittavissa eroavaisuuksia. Nämä eroavaisuudet eivät kuitenkaan viittaa siihen, että verkko-ostaminen olisi vuorovaikutusta heikentävä tekijä. Verkko-ostaminen antaa tulosteni perusteella myös mahdollisuuden monenlaiseen vuorovaikutukseen, mutta useissa tapauksissa nuorista vain pieni osa käyttää tämän tilaisuuden hyväkseen. Internetissä kuluttamiseen liittyvässä sosiaalisessa kanssakäymisessä tosin on koulutaustaan ja sukupuoleen pohjautuvia eroavaisuuksia. Sukupuoleen liittyvät eroavaisuudet ovat pääasiassa koulutaustaan sidoksissa olevia eroja merkittävämpiä. Miehet ovat yleisesti naisia aktiivisempia verkko-ostamiseen liittyvässä vuorovaikutuksessa. Verkko-ostajia ja perinteisesti kuluttavia erillisinä ryhminä tarkasteltaessa, on esimerkiksi sukupuolella, internetin käytön määrällä sekä käytettävissä olevalla rahalla yhteyttä siihen, kumpaan ryhmään nuori kuuluu. Ryhmiin kuulumisen motivaatiotekijöitä on lukuisia.
Avainsanat: nuoret, kuluttaminen, verkko-ostaminen, sosiaalinen kanssakäyminen
Tutkimuskohteenani ovat toisen asteen kouluissa opiskelevat 16-19 -vuotiaat nuoret. Tutkimustani varten olen ottanut otoksen porilaisista nuorista ja aineistoni olen kerännyt huolellisesti toteutetulla internetkyselyllä. Olen tehnyt oman kyselylomakkeeni aikaisempaan teoriaan perehtymisen jälkeen. Aineistoni sisältää 410 nuoren vastaukset. Tutkimuksessani käytän määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Aineiston analyysi on toteutettu SPSS -taulukkolaskentaohjelmalla käyttämällä ristiintaulukointia sekä khiin neliö -testiä.
Tutkimukseni tulosten perusteella voidaan sanoa, ettei verkko-ostaminen ole nuorten sosiaalisia suhteita heikentävä tekijä. Ajanvieton määrässä ja laadussa tosin on perinteisesti kuluttavien nuorten ja verkossa kuluttavien nuorten välillä havaittavissa eroavaisuuksia. Nämä eroavaisuudet eivät kuitenkaan viittaa siihen, että verkko-ostaminen olisi vuorovaikutusta heikentävä tekijä. Verkko-ostaminen antaa tulosteni perusteella myös mahdollisuuden monenlaiseen vuorovaikutukseen, mutta useissa tapauksissa nuorista vain pieni osa käyttää tämän tilaisuuden hyväkseen. Internetissä kuluttamiseen liittyvässä sosiaalisessa kanssakäymisessä tosin on koulutaustaan ja sukupuoleen pohjautuvia eroavaisuuksia. Sukupuoleen liittyvät eroavaisuudet ovat pääasiassa koulutaustaan sidoksissa olevia eroja merkittävämpiä. Miehet ovat yleisesti naisia aktiivisempia verkko-ostamiseen liittyvässä vuorovaikutuksessa. Verkko-ostajia ja perinteisesti kuluttavia erillisinä ryhminä tarkasteltaessa, on esimerkiksi sukupuolella, internetin käytön määrällä sekä käytettävissä olevalla rahalla yhteyttä siihen, kumpaan ryhmään nuori kuuluu. Ryhmiin kuulumisen motivaatiotekijöitä on lukuisia.
Avainsanat: nuoret, kuluttaminen, verkko-ostaminen, sosiaalinen kanssakäyminen