Ajoneuvoteollisuuden strateginen haaste
JORMANAINEN, PETRI (2011)
JORMANAINEN, PETRI
2011
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-10-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21865
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21865
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on ajoneuvojen sähköistyminen eli sähköä voimanlähteenä käyttävien hybridi- ja sähköajoneuvojen ilmestyminen markkinoille. Tutkimuksen kohteena ovat ajoneuvoteollisuuden teknologiseen kehitykseen vaikuttavat toimintaympäristön muutosajurit sekä strateginen haaste, jonka sähkö- ja hybridiajoneuvojen mahdollinen renessanssi asettaa ajoneuvoteollisuudelle.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä on tarkasteltu yrityksen strategista haastetta valintana eksploitatiivisten, nykyistä osaamista ja liiketoimintamahdollisuuksia painottavien, sekä eksploratiivisten, uuden osaamisen hankkimiseen ja tulevaisuuteen suuntaavia mahdollisuuksia painottavien, aktiviteettien välillä. Tutkimuksessa on tarkasteltu etenkin teknologista kehitystä ja tämän yhteyttä yrityksen strategisiin valintoihin. Tämän ymmärtämiseksi viitekehyksessä otettiin huomioon myös muussa toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia.
Vaikuttaa todennäköiseltä, että ajoneuvoteollisuus on lähestymässä strategista murroskohtaa, sillä markkinoilla on kasvavissa määrin sähkömoottoriteknologia käyttäviä ajoneuvoja. Tarkasteltaessa ajoneuvoteollisuuden eri toimijoiden valintoja, voidaan nähdä eroja suhtautumisessa uuteen teknologiaan. Japanilaiset ajoneuvonvalmistajat Toyota ja Honda ovat olleet erittäin aktiivisia hybriditeknologian kehittämisessä jo 1990-luvun puolivälistä saakka, kun muut valmistajat heräsivät kehitystyöhön vasta 2000-luvun alussa.
Tutkimustulosten valossa voidaan esittää, että sähkö- ja hybridiajoneuvojen markkinoille tuomiseen johtanut teknologinen kehitys ajoneuvoteollisuudessa ei ole ollut niinkään seurausta teknologisesta läpimurrosta vaan ajoneuvoteollisuuden toimintaympäristössä tapahtuneista muutoksista kasvaneen poliittisen sääntelyn, öljyn hinnan vaihteluiden sekä ilmastonmuutoksen uhan edessä. Toimintaympäristön paine löytää vaihtoehtoja kohta 100 vuotta hallinneelle polttomoottoriteknologialle asettaa ajoneuvoteollisuuden toimijat strategisen haasteen eteen; Tulisiko niiden jatkaa olemassa olevan teknologisen osaamisen eksploitatiivista parantamista vai suuntautua eksploratiivisemmin kehittämään uutta teknologista osaamista ja liiketoimintamalleja pyrkiessään kohden ympäristöystävällisempiä ajoneuvoja?
Asiasanat:Ajoneuvoteollisuus, strateginen haaste, teknologinen kehitys, ajoneuvojen sähköistyminen
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä on tarkasteltu yrityksen strategista haastetta valintana eksploitatiivisten, nykyistä osaamista ja liiketoimintamahdollisuuksia painottavien, sekä eksploratiivisten, uuden osaamisen hankkimiseen ja tulevaisuuteen suuntaavia mahdollisuuksia painottavien, aktiviteettien välillä. Tutkimuksessa on tarkasteltu etenkin teknologista kehitystä ja tämän yhteyttä yrityksen strategisiin valintoihin. Tämän ymmärtämiseksi viitekehyksessä otettiin huomioon myös muussa toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia.
Vaikuttaa todennäköiseltä, että ajoneuvoteollisuus on lähestymässä strategista murroskohtaa, sillä markkinoilla on kasvavissa määrin sähkömoottoriteknologia käyttäviä ajoneuvoja. Tarkasteltaessa ajoneuvoteollisuuden eri toimijoiden valintoja, voidaan nähdä eroja suhtautumisessa uuteen teknologiaan. Japanilaiset ajoneuvonvalmistajat Toyota ja Honda ovat olleet erittäin aktiivisia hybriditeknologian kehittämisessä jo 1990-luvun puolivälistä saakka, kun muut valmistajat heräsivät kehitystyöhön vasta 2000-luvun alussa.
Tutkimustulosten valossa voidaan esittää, että sähkö- ja hybridiajoneuvojen markkinoille tuomiseen johtanut teknologinen kehitys ajoneuvoteollisuudessa ei ole ollut niinkään seurausta teknologisesta läpimurrosta vaan ajoneuvoteollisuuden toimintaympäristössä tapahtuneista muutoksista kasvaneen poliittisen sääntelyn, öljyn hinnan vaihteluiden sekä ilmastonmuutoksen uhan edessä. Toimintaympäristön paine löytää vaihtoehtoja kohta 100 vuotta hallinneelle polttomoottoriteknologialle asettaa ajoneuvoteollisuuden toimijat strategisen haasteen eteen; Tulisiko niiden jatkaa olemassa olevan teknologisen osaamisen eksploitatiivista parantamista vai suuntautua eksploratiivisemmin kehittämään uutta teknologista osaamista ja liiketoimintamalleja pyrkiessään kohden ympäristöystävällisempiä ajoneuvoja?
Asiasanat:Ajoneuvoteollisuus, strateginen haaste, teknologinen kehitys, ajoneuvojen sähköistyminen