SELVIYTYMISTARINOITA- tunnenarratiiviit nuorten sijaishuoltokokemuksissa
LAMPONEN, TUULI (2011)
LAMPONEN, TUULI
2011
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-10-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21841
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21841
Tiivistelmä
Pro gradu - tutkielmassa tarkastellaan kodin ulkopuolelle sijoitettujen nuorten tunnekokemuksia sijoitusprosessin aikana. Tarkastelussa keskitytään erilaisiin tunteisiin, niiden esiintymiseen sijoitusprosessin eri vaiheissa sekä siihen, keihin tai mihin tunteet kohdistuvat. Tunteiden tarkastelua ohjaa selviytymisen teema. Tunteiden tarkastelun avulla pyritään tuottamaan uutta näkökulmaa ja ymmärrystä lastensuojeluun niin ammattilaisten, tutkijoiden kuin sijoituksen kokeneiden tai sijoituksessa olevien käyttöön.
Tutkimusaineistona on Pesäpuu ry:n vuonna 2009 julkaisema kirjoituskokoelma Pinnalla ? tarinoita selviytymiseen. Teos sisältää syntymäkodin ulkopuolella asuvien nuorten kirjoitettuja selviytymistarinoita, sekä kaksi nuorten tekemää kuvaa. Tutkimuksen teoreettisena ja metodologisena tausta-ajatuksena on sosiaalinen konstruktionismi. Sosiaalinen konstruktionismi pohjustaa tässä tutkimuksessa käytettyä narratiivista analyysia. Kuvien tulkinnassa käytetään apuna representaation käsitettä, jonka avulla voidaan tutkia todellisuuden visuaalisen esittämisen tapoja. Aineistosta muodostuneita narratiiveja analysoidaan kategorianalyysin avulla.
Tämän tutkimuksen keskeinen tulos on erilaisten tunteiden näkyväksi tekeminen sekä tunnenarratiivien merkitysten rakentuminen ja niiden avaaminen. Tunnenarratiivien ymmärtämisen kautta tulee mahdolliseksi nähdä niiden erilaiset tarkoitukset ja tehtävät lapsen tai nuoren elämäntilanteissa ja selviytymisen prosessissa lastensuojelun kontekstissa. Tutkimus osoittaa kuinka monenlaisia tunteita mahtuu sijoitusprosessin eri vaiheisiin sekä niiden merkityksen positiivisen identiteetin muodostamisen työkaluna. Nuoret ovat tarinoissaan eläneet vaativia ja raskaita elämänvaiheita. Kertomukset kuitenkin rakentavat selviytyjän ja vaikeuksien voittajan identiteettiä huolimatta lukuisista hyvinvointia uhkaavista tekijöistä. Tarinoista piirtyy lapsen tai nuoren yksilöllisiä selviytymisstrategioita, joiden avulla vaikeasta kokemuksesta on päästy yli. Selviytyminen voidaan siten nähdä lopputuloksena (tunne)kokemuksista, luonteenpiirteistä, kapasiteetista ja identiteetin rakentumisesta. Rationaalisen päätöksenteon ja lapsen edun tavoittelun rinnalla olisi tarpeellista tarkastella entistä enemmän lapsen ja nuoren tunneprosesseja lastensuojelun työskentelyn eri vaiheissa.
Asiasanat: nuoret, sijaishuolto, tunne, kokemus, selviytyminen, sosiaalinen konstruktionismi, narratiivi
The aim of this thesis is to study adolescent?s emotional experiences during their fostering process in out - of - home care. Study concentrates to different emotions, how they turn up in different periods of fostering process and to whom or what emotions are directed. Analysis is referred by the theme of coping. By examining the emotions the aim is to produce a new perspective and understanding of child welfare for use of professionals, researchers and those in foster care.
The material of this thesis is writing collection called Pinnalla- tarinoita selviytymiseen, published by Pesäpuu ry in 2009. The writing includes written coping stories and two pictures by young people living in out - of- home care. Theoretical and methodological background in this study is social constructionism. Social constructionism is related to narrative analysis used in this study. The term representation is used in interpretation of pictures. With the representation it is possible to study the ways of presenting visual reality. Narratives created from research material are analyzed with category analysis.
The essential outcome of this study is to make different emotions visible to create meanings for narratives of emotions and explain them. It becomes achievable to see meanings and functions of emotions in child or youth life situations and coping processes by understanding narratives of emotions. This study points out the variation of emotions during different periods of fostering processes and also emotions potentials to build a positive identity. In their stories youth have been living through demanding and painful life periods. Despiteing many factors threatening adolescents? wellbeing stories are creating identities of survivor and victor of difficulties. Adolescent?s individual coping strategies are seen in stories, which have helped them to get over the hard experiences. Therefore coping can be seen as a result of (emotional) experiences, personal character, capacity and process of developing identity. Beside rational decision making and seeking child`s best interest it would be essential to consider more children?s and youths emotional processes in child welfare.
Keywords: youth, foster care, emotion, experience, coping, social constructionism, narrative
Tutkimusaineistona on Pesäpuu ry:n vuonna 2009 julkaisema kirjoituskokoelma Pinnalla ? tarinoita selviytymiseen. Teos sisältää syntymäkodin ulkopuolella asuvien nuorten kirjoitettuja selviytymistarinoita, sekä kaksi nuorten tekemää kuvaa. Tutkimuksen teoreettisena ja metodologisena tausta-ajatuksena on sosiaalinen konstruktionismi. Sosiaalinen konstruktionismi pohjustaa tässä tutkimuksessa käytettyä narratiivista analyysia. Kuvien tulkinnassa käytetään apuna representaation käsitettä, jonka avulla voidaan tutkia todellisuuden visuaalisen esittämisen tapoja. Aineistosta muodostuneita narratiiveja analysoidaan kategorianalyysin avulla.
Tämän tutkimuksen keskeinen tulos on erilaisten tunteiden näkyväksi tekeminen sekä tunnenarratiivien merkitysten rakentuminen ja niiden avaaminen. Tunnenarratiivien ymmärtämisen kautta tulee mahdolliseksi nähdä niiden erilaiset tarkoitukset ja tehtävät lapsen tai nuoren elämäntilanteissa ja selviytymisen prosessissa lastensuojelun kontekstissa. Tutkimus osoittaa kuinka monenlaisia tunteita mahtuu sijoitusprosessin eri vaiheisiin sekä niiden merkityksen positiivisen identiteetin muodostamisen työkaluna. Nuoret ovat tarinoissaan eläneet vaativia ja raskaita elämänvaiheita. Kertomukset kuitenkin rakentavat selviytyjän ja vaikeuksien voittajan identiteettiä huolimatta lukuisista hyvinvointia uhkaavista tekijöistä. Tarinoista piirtyy lapsen tai nuoren yksilöllisiä selviytymisstrategioita, joiden avulla vaikeasta kokemuksesta on päästy yli. Selviytyminen voidaan siten nähdä lopputuloksena (tunne)kokemuksista, luonteenpiirteistä, kapasiteetista ja identiteetin rakentumisesta. Rationaalisen päätöksenteon ja lapsen edun tavoittelun rinnalla olisi tarpeellista tarkastella entistä enemmän lapsen ja nuoren tunneprosesseja lastensuojelun työskentelyn eri vaiheissa.
Asiasanat: nuoret, sijaishuolto, tunne, kokemus, selviytyminen, sosiaalinen konstruktionismi, narratiivi
The aim of this thesis is to study adolescent?s emotional experiences during their fostering process in out - of - home care. Study concentrates to different emotions, how they turn up in different periods of fostering process and to whom or what emotions are directed. Analysis is referred by the theme of coping. By examining the emotions the aim is to produce a new perspective and understanding of child welfare for use of professionals, researchers and those in foster care.
The material of this thesis is writing collection called Pinnalla- tarinoita selviytymiseen, published by Pesäpuu ry in 2009. The writing includes written coping stories and two pictures by young people living in out - of- home care. Theoretical and methodological background in this study is social constructionism. Social constructionism is related to narrative analysis used in this study. The term representation is used in interpretation of pictures. With the representation it is possible to study the ways of presenting visual reality. Narratives created from research material are analyzed with category analysis.
The essential outcome of this study is to make different emotions visible to create meanings for narratives of emotions and explain them. It becomes achievable to see meanings and functions of emotions in child or youth life situations and coping processes by understanding narratives of emotions. This study points out the variation of emotions during different periods of fostering processes and also emotions potentials to build a positive identity. In their stories youth have been living through demanding and painful life periods. Despiteing many factors threatening adolescents? wellbeing stories are creating identities of survivor and victor of difficulties. Adolescent?s individual coping strategies are seen in stories, which have helped them to get over the hard experiences. Therefore coping can be seen as a result of (emotional) experiences, personal character, capacity and process of developing identity. Beside rational decision making and seeking child`s best interest it would be essential to consider more children?s and youths emotional processes in child welfare.
Keywords: youth, foster care, emotion, experience, coping, social constructionism, narrative