Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Spatiaalinen maailmankuva ja kansallinen identiteetti suomalaisissa maantiedon, historian, yhteiskuntaopin ja kotitaloude oppikirjoissa

RINNE, EEVA (2011)

 
Avaa tiedosto
gradu05299.pdf (440.5Kt)
Lataukset: 



RINNE, EEVA
2011

Aluetiede - Regional Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-10-12
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21831
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tutkimuskohteena on suomalaisen yläasteen maantiedon, historian, yhteiskuntaopin ja kotitalouden oppikirjojen välittämä spatiaalinen maailmankuva ja kansallinen identiteetti. Analysoin kehysanalyysin avulla oppikirjojen tarjoamia tilallisuuden hahmottamisen malleja sekä tutkin, minkälaista suomalaisuutta niissä halutaan rakentaa. Keskityn erityisesti tarjottujen maailmankuvien ja identiteetin poliittisuuteen ja valtarakenteisiin.

Oppikirjoista hahmottuu viisi tilallisuuden skaaloihin ja luonto–kulttuuri-dikotomiaan perustuvaa tulkintakehystä. Kansallisvaltiokehys käsittelee tilaa territoriaalisuuden ja rajojen kautta. Paikallisuus ja siihen liittyvät toimintatavat muodostavat oman kehyksensä, kun taas integraatiokehys keskittyy erityisesti Euroopan unioniin ja globalisaation tuomiin haasteisiin. Luontokehys pohjautuu luontoon materiaalisena arvona, ja kulttuurikehyksen näkökulmina ovat monikulttuurisuus, erilaiset kulttuuripiirit, vähemmistöt ja alkuperäisasukkaat. Nämä kehykset ovat keskenään kilpailevia, rinnasteisia ja alisteisia, mutta kansallisvaltiokehys on selvästi dominoivin.

Erottelen oppikirjoista myös kehyksiin liittyviä vahvoja diskursseja. Nämä viisi ajattelumallia ovat läntiseen valtapolitiikkaan liittyvä oksidentaalinen diskurssi, kulttuurista yhteisyyttä luova eurooppalainen identiteettidiskurssi sekä ihmisiä ja ”rotuja” arvottavat orientalismin, ulkomaalaistamisen ja rodullistamisen diskurssit. Oppikirjojen välittämään maailmankuvaan liittyy vahva toiseutta luova eriarvoistava mekanismi. Tämä on huolestuttava ilmiö, joka liittyy rasistiseen puhuntaan. Suomalaista identiteettiä luodaan oppikirjoissa erityisesti muinaisella yhteisyydellä ja luontoarvoilla. Tämä identiteetti perustuu pitkälti jaettuun etnisyyteen eikä ole kovin avoin monikulttuurisuudelle ja maailman muutoksille.

Asiasanat:maailmankuva, tila, identiteetti, territoriaalisuus, kansalaisuus, monikulttuurisuus
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37060]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste