TOIMITTAJAN JA JÄLLEENMYYJÄN VÄLISEN TOIMITUSKETJUN TÄRKEIMMÄT ARVOA TUOTTAVAT TEKIJÄT
JUNNIKKALA, TIMO (2011)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
JUNNIKKALA, TIMO
2011
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2011-10-11Tiivistelmä
Kaupan toimitusketjussa tapahtuneet muutokset, kuten keskittymis- ja ketjuuntumiskehitys, asiakkaiden lisääntynyt valta ja kilpailun siirtyminen yksittäisten yritysten välisestä kokonaisten toimitusketjujen välille, ovat asettaneet uusia haasteita tavarantoimittajille ja heidän perinteinen roolinsa lisäarvon tuojina nykyisessä kaupan toimitusketjussa on jopa osittain kyseenalaistettu. Tämän tutkimuksen toimeksiannon tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät tai ominaisuudet tuottavat eniten arvoa jälleenmyyjille heidän ja tavarantoimittajan välisessä toimitusketjussa sekä kuinka paljon asiakkaiden ja tavarantoimittajan näkemykset eri arvoa tuottavien tekijöiden tärkeydestä vaihtelevat. Tulosten perusteella tavarantoimittaja voi jatkossa kehittää ja priorisoida oikeita, asiakkaille tärkeitä asioita, toimitusketjustrategiassaan ja sitä kautta saavuttaa kilpailuetua.
Toimitusketjussa tuotetaan arvoa ja samalla luodaan kilpailuetua esimerkiksi innovatiivisuuden tai joustavuuden kautta. Tutkimukseen valittiin viisi (kustannustehokkuus, luotettavuus, joustavuus, innovatiivisuus ja kumppanuuspohjaisuus) arvoa tuottavaa tekijää. Tutkimusmetodina sovellettiin parivertailumetodia, jonka avulla edellä mainitut tekijät saatiin suhteelliseen paremmuusjärjestykseen. Metodin valinnalla pyrittiin asettamaan vastaajat myös aitoon valintatilanteeseen, ja näin vastaamaan tutkitusasetelman mukaiseen strategiseen lähtökohtaan. Tutkimusongelmaan selvittämiseksi eri osapuolilta kysyttiin mihin tekijöihin toimitusketjun toiminta nykytilanteessa perustuu ja mihin tekijöihin sen tulisi ihannetilanteessa perustua.
Tutkimuksen teoreettinen osuus jakautuu kahteen osaan, jossa ensimmäisessä tarkastellaan toimitusketjun hallintaa kilpailuedun näkökulmasta sekä lisäksi toimitusketjustrategiaa ja siihen liittyviä valintoja. Teorian toisessa osuudessa käsitellään toimitusketjun arvon tuottamista ja esitellään tutkimukseen valitut toimitusketjun eri arvoa tuottavat tekijät.
Tutkimukseen osallistui toimittajan lisäksi sen kolme jälleenmyyjäasiakasta. Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että asiakkaat, joille toimittaja oli täydentävä toimittaja, arvostavat toimittajassaan eniten luotettavuutta sekä joustavuutta ja vasta tämän jälkeen kustannustehokkuutta. Asiakkaalle, jolle tavarantoimittaja oli ydintoimittaja, ylivoimaisesti tärkein tekijä oli puolestaan toimittajan kumppanuuspohjaisuus ja seuraavaksi tärkein tekijä oli luotettavuus ennen kustannustehokkuutta. Toimittajan näkemyksen mukaan toimitusketjun tärkeimpiä tekijöitä ovat ennen kaikkea innovatiivisuus ja kumppanuuspohjaisuus ja vasta tämän jälkeen luotettavuus. Toimittajan ja asiakkaiden tuloksissa ilmenneet ristiriitaisuudet osoittivat tutkimuksen tarpeellisuuden.
Asiasanat:Toimitusketju, strategia, arvo, arvon tuottaminen, parivertailu
Toimitusketjussa tuotetaan arvoa ja samalla luodaan kilpailuetua esimerkiksi innovatiivisuuden tai joustavuuden kautta. Tutkimukseen valittiin viisi (kustannustehokkuus, luotettavuus, joustavuus, innovatiivisuus ja kumppanuuspohjaisuus) arvoa tuottavaa tekijää. Tutkimusmetodina sovellettiin parivertailumetodia, jonka avulla edellä mainitut tekijät saatiin suhteelliseen paremmuusjärjestykseen. Metodin valinnalla pyrittiin asettamaan vastaajat myös aitoon valintatilanteeseen, ja näin vastaamaan tutkitusasetelman mukaiseen strategiseen lähtökohtaan. Tutkimusongelmaan selvittämiseksi eri osapuolilta kysyttiin mihin tekijöihin toimitusketjun toiminta nykytilanteessa perustuu ja mihin tekijöihin sen tulisi ihannetilanteessa perustua.
Tutkimuksen teoreettinen osuus jakautuu kahteen osaan, jossa ensimmäisessä tarkastellaan toimitusketjun hallintaa kilpailuedun näkökulmasta sekä lisäksi toimitusketjustrategiaa ja siihen liittyviä valintoja. Teorian toisessa osuudessa käsitellään toimitusketjun arvon tuottamista ja esitellään tutkimukseen valitut toimitusketjun eri arvoa tuottavat tekijät.
Tutkimukseen osallistui toimittajan lisäksi sen kolme jälleenmyyjäasiakasta. Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että asiakkaat, joille toimittaja oli täydentävä toimittaja, arvostavat toimittajassaan eniten luotettavuutta sekä joustavuutta ja vasta tämän jälkeen kustannustehokkuutta. Asiakkaalle, jolle tavarantoimittaja oli ydintoimittaja, ylivoimaisesti tärkein tekijä oli puolestaan toimittajan kumppanuuspohjaisuus ja seuraavaksi tärkein tekijä oli luotettavuus ennen kustannustehokkuutta. Toimittajan näkemyksen mukaan toimitusketjun tärkeimpiä tekijöitä ovat ennen kaikkea innovatiivisuus ja kumppanuuspohjaisuus ja vasta tämän jälkeen luotettavuus. Toimittajan ja asiakkaiden tuloksissa ilmenneet ristiriitaisuudet osoittivat tutkimuksen tarpeellisuuden.
Asiasanat:Toimitusketju, strategia, arvo, arvon tuottaminen, parivertailu