Puhelintyön kiinnostavuus - Kaupallisen alan opiskelijoiden suhtautumisesta asiakaspalvelutyöhön
TERVEVUORI, PETRI (2011)
TERVEVUORI, PETRI
2011
Sosiologia, Pori - Sociology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-09-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21809
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21809
Tiivistelmä
Tutkielmassa käsitellään kaupallisen alan opiskelijoiden suhtautumista asiakaspalvelu- ja puhelintyöhön. Tarkoituksena on selvittää, miten miehet ja naiset suhtautuvat erilaisiin asiakaspalvelutöihin sekä niihin liittyviin piirteisiin. Tutkielman teoriaosassa käsitellään segregaatiota, iän suhdetta työhön sekä call center -työtä.
Tutkimusaineisto koostuu kyselytutkimuksesta, joka on tehty vuonna 2009. Vastaajat ovat kaupallisen alan opiskelijoita Kouvolasta, Porista ja Turusta. Kyselyn vastauksia tarkastellaan pääasiassa jakaumina sukupuolen mukaan. Sukupuolten välisiä eroja testataan khi²-testistä saadulla p-arvolla. Työn valintaan vaikuttavat asiat jaotellaan faktoreiksi pääkomponenttianalyysin avulla, ja myös faktoreiden perusteella muodostettuja summamuuttujia tarkastellaan sukupuolen mukaan.
Miehet ovat vähemmän kiinnostuneita asiakaspalvelutyöstä ja etenkin puhelintyöstä kuin naiset. Vastaajat pitävät asiakaspalveluammatteja verraten vähän sukupuolisidonnaisina, mutta mies ei kuitenkaan näe asiakaspalvelua itselleen sopivana ammattina – varsinkaan jos sitä tehdään puhelimitse.
Asiasanat:Segregaatio, työorientaatio, asiakaspalvelutyö, call center
Tutkimusaineisto koostuu kyselytutkimuksesta, joka on tehty vuonna 2009. Vastaajat ovat kaupallisen alan opiskelijoita Kouvolasta, Porista ja Turusta. Kyselyn vastauksia tarkastellaan pääasiassa jakaumina sukupuolen mukaan. Sukupuolten välisiä eroja testataan khi²-testistä saadulla p-arvolla. Työn valintaan vaikuttavat asiat jaotellaan faktoreiksi pääkomponenttianalyysin avulla, ja myös faktoreiden perusteella muodostettuja summamuuttujia tarkastellaan sukupuolen mukaan.
Miehet ovat vähemmän kiinnostuneita asiakaspalvelutyöstä ja etenkin puhelintyöstä kuin naiset. Vastaajat pitävät asiakaspalveluammatteja verraten vähän sukupuolisidonnaisina, mutta mies ei kuitenkaan näe asiakaspalvelua itselleen sopivana ammattina – varsinkaan jos sitä tehdään puhelimitse.
Asiasanat:Segregaatio, työorientaatio, asiakaspalvelutyö, call center