"Phänomen Ahonen" Das Bild vom Skispringer Janne Ahonen in Deutschen Onlinetexten Anfang des Jahres 2008
KARHUNEN, KATJA (2011)
KARHUNEN, KATJA
2011
Saksan kieli ja kulttuuri - German Language and Culture
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-09-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21801
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21801
Tiivistelmä
Työssä selvitetään, millaisen kuvan saksankieliset internetartikkelit ja yleisön kommentit välittävät suomalaisesta mäkihyppääjästä Janne Ahosesta vuoden 2008 alussa. Tällöin Ahonen voitti viidennen kerran Keski-Euroopan mäkiviikon (Vierschanzentournee), jota pidetään yhtenä mäkihypyn merkittävimmistä kilpailuista olympialaisten ja maailmanmestaruuskilpailujen ohella. Mäkiviikko koostuu neljästä osakilpailusta, jotka hypätään Saksassa ja Itävallassa. Janne Ahonen on ainoa mäkihyppääjä, joka on voittanut kokonaiskilpailun viidesti. Kuitenkin jo uransa alkuajoista lähtien hän on kiinnostanut niin suomalaista kuin keskieurooppalaista yleisöä ja mediaa. Ahosen ennätyksellistä voittoa todisti Saksassa noin seitsemän miljoonaa, Suomessa noin puolitoista miljoonaa televisiokatsojaa. Työn lähtökohta on, että urheilu hyvin moniulotteisena ilmiönä ymmärrettynä on osa kunkin maan kulttuuria.
Aluksi perehdytään kuvan (Bild) käsitteeseen. Tässä työssä kuva ymmärretään käsitteiden julkinen kuva (Image, öffentliches Bild) ja mielikuva (Vorstellung) yhdistelmänä. Tämä johtuu siitä, että käsittelen Janne Ahosta sekä toimittajien kirjoittamien internetartikkeleiden että lukijakommenttien ja keskustelupalstoille kirjoitettujen mielipiteiden valossa. Näin tutkimuskohdetta lähestytään kahdesta eri näkökulmasta. Kyseessä ei ole kuitenkaan kuva-analyysi. Tämän jälkeen tutkimus määritellään osaksi kulttuurin- ja mediantutkimusta. Käsitteiden urheilu (Sport) ja mediaurheilu (Mediensport) kautta määritellään konteksti, jossa Janne Ahosesta on tullut julkisuudenhenkilö. Mediaurheiluun liittyy vahvasti erilaiset mediatekstit kuten urheilu-uutiset, joista tutkimusaineisto merkittävältä osalta koostuu. Siksi työssä luodaan katsaus myös urheilu-uutisten periaatteisiin, minkä johdosta esille otetaan lehdistön tuottamien tekstien jako informatiivisiin ja mielipidepainotteisiin teksteihin (informations- und meinungsbetonte Texte). Tutkimusaineiston ensimmäinen osa käsittää 38 internetartikkelia, jotka on julkaistu muun muassa saksalaisten lehtien ja televisiokanavien internetsivuilla. Toisen osan muodostavat artikkeleiden innoittamana kirjoitetut lukijakommentit ja kahdella eri saksalaisella keskustelupalstalla kirjoitetut mielipiteet Keski-Euroopan mäkiviikon tapahtumista. Aineisto koottiin internethakujen avulla ja se on julkaistu tammikuun 2008 alussa joko Keski-Euroopan mäkiviikon aikana tai heti sen jälkeen. Tutkimusmetodina on käytetty sisällön- ja teema-analyysiä. Kuva Janne Ahosesta muodostuu yhdeksästä teemasta, jotka ovat: 1) Janne Ahonen Suomesta, 2) Vanha mestari, 3) Hyvähermoinen ja vahva ponnistaja, 4) Viisas, 5) Vaitelias, kainosti hymyilevä Ahonen, 6) Ilonpilaaja, 7) Kunnioitus ja arvostus, 8) Kaikkien aikojen paras mäkihyppääjä? ja 9) Minulla on hyvät mahdollisuudet - Ahonen omien kommenttiensa perusteella. Kaksi teema korostuvat. Ensinnäkin Janne Ahosta pidetään erityisesti mäkihyppääjänä, joka on tehnyt pitkän uran sekä saavuttanut suurta menestystä. Toiseksi esille nousee hänen vaiteliaisuutensa, joskin aineistossa on selviä viitteitä muutoksesta.
Tutkimusaineisto on pieni ja kattaa ajallisesti vain hyvin lyhyen jakson Janne Ahosen urasta. Siksi tulosta voidaan pitää ainoastaan suuntaa-antavana. Uskon, että tämän tutkimuksen perusteella muodostunut kuva Janne Ahosesta ei muuttuisi huomattavasti, vaikka tutkimus perustuisi laajempaan tutkimusmateriaaliin tai jos tutkimus tehtäisiin uudelleen myöhemmin julkaistun materiaalin pohjalta.
Asiasanat:kuva, julkinen kuva, mielikuva, Janne Ahonen, mäkihyppy, urheilu, mediaurheilu
Aluksi perehdytään kuvan (Bild) käsitteeseen. Tässä työssä kuva ymmärretään käsitteiden julkinen kuva (Image, öffentliches Bild) ja mielikuva (Vorstellung) yhdistelmänä. Tämä johtuu siitä, että käsittelen Janne Ahosta sekä toimittajien kirjoittamien internetartikkeleiden että lukijakommenttien ja keskustelupalstoille kirjoitettujen mielipiteiden valossa. Näin tutkimuskohdetta lähestytään kahdesta eri näkökulmasta. Kyseessä ei ole kuitenkaan kuva-analyysi. Tämän jälkeen tutkimus määritellään osaksi kulttuurin- ja mediantutkimusta. Käsitteiden urheilu (Sport) ja mediaurheilu (Mediensport) kautta määritellään konteksti, jossa Janne Ahosesta on tullut julkisuudenhenkilö. Mediaurheiluun liittyy vahvasti erilaiset mediatekstit kuten urheilu-uutiset, joista tutkimusaineisto merkittävältä osalta koostuu. Siksi työssä luodaan katsaus myös urheilu-uutisten periaatteisiin, minkä johdosta esille otetaan lehdistön tuottamien tekstien jako informatiivisiin ja mielipidepainotteisiin teksteihin (informations- und meinungsbetonte Texte). Tutkimusaineiston ensimmäinen osa käsittää 38 internetartikkelia, jotka on julkaistu muun muassa saksalaisten lehtien ja televisiokanavien internetsivuilla. Toisen osan muodostavat artikkeleiden innoittamana kirjoitetut lukijakommentit ja kahdella eri saksalaisella keskustelupalstalla kirjoitetut mielipiteet Keski-Euroopan mäkiviikon tapahtumista. Aineisto koottiin internethakujen avulla ja se on julkaistu tammikuun 2008 alussa joko Keski-Euroopan mäkiviikon aikana tai heti sen jälkeen. Tutkimusmetodina on käytetty sisällön- ja teema-analyysiä. Kuva Janne Ahosesta muodostuu yhdeksästä teemasta, jotka ovat: 1) Janne Ahonen Suomesta, 2) Vanha mestari, 3) Hyvähermoinen ja vahva ponnistaja, 4) Viisas, 5) Vaitelias, kainosti hymyilevä Ahonen, 6) Ilonpilaaja, 7) Kunnioitus ja arvostus, 8) Kaikkien aikojen paras mäkihyppääjä? ja 9) Minulla on hyvät mahdollisuudet - Ahonen omien kommenttiensa perusteella. Kaksi teema korostuvat. Ensinnäkin Janne Ahosta pidetään erityisesti mäkihyppääjänä, joka on tehnyt pitkän uran sekä saavuttanut suurta menestystä. Toiseksi esille nousee hänen vaiteliaisuutensa, joskin aineistossa on selviä viitteitä muutoksesta.
Tutkimusaineisto on pieni ja kattaa ajallisesti vain hyvin lyhyen jakson Janne Ahosen urasta. Siksi tulosta voidaan pitää ainoastaan suuntaa-antavana. Uskon, että tämän tutkimuksen perusteella muodostunut kuva Janne Ahosesta ei muuttuisi huomattavasti, vaikka tutkimus perustuisi laajempaan tutkimusmateriaaliin tai jos tutkimus tehtäisiin uudelleen myöhemmin julkaistun materiaalin pohjalta.
Asiasanat:kuva, julkinen kuva, mielikuva, Janne Ahonen, mäkihyppy, urheilu, mediaurheilu