Odottamatonta turbulenssia. Finnair Oyj:n maapalveluiden ulkoistaminen Barona Group Oy:lle
WALLENIUS, HANNA-KAISA (2011)
WALLENIUS, HANNA-KAISA
2011
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-09-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21769
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21769
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee toimintojen ulkoistamista henkilöstöpalveluyritykselle. Empiirisen tutkimuksen kautta pyritään kuvaamaan tämän tyyppiseen ulkoistusprosessiin liittyviä haasteita ja erityispiirteitä. Tutkimuksen tutkimustapaus on vuoden 2009 lopulla toteutettu liiketoimintakauppa, jossa Finnair Oyj myi maapalvelutoimintonsa henkilöstöpalveluyhtiö Barona Group Oy:lle. Tästä ulkoistamisesta seurasi lentoliikenteen täydellisesti sekoittanut kiista, jonka aikana Helsinki-Vantaan lentokentälle kerääntyi yli 10 000 matkalaukkua ja useita kymmeniä lentoja jouduttiin peruuttamaan. Tässä tutkimuksessa selvitetään kiistan syntyyn vaikuttaneita tekijöitä ja kuvataan kiistan eteneminen. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu uutisartikkeleista sekä henkilöstö- ja jäsenlehtien kirjoituksista.
Viitekehys tutkimuksen empiiristä osiota varten on muodostettu kahdesta ajankohtaisesta ja tutkimustapauksen ymmärtämisen kannalta olennaisesta aiheesta: vuokratyöstä ja lentoliiketoiminnan haasteista. Vuokratyö ja vuokratyövoiman käyttö on lisääntynyt Suomessa jatkuvasti, mutta ilmiönä vuokratyö jakaa mielipiteet. Toisaalta henkilöstövuokraus on henkilöstöpalveluyritysten usein varsin kannattavaa liiketoimintaa, jossa työntekijä asetetaan käyttäjäyrityksen palvelukseen. Käyttäjäyritys saa tällöin joustavaa työvoimaa esimerkiksi tasaamaan ruuhkahuippuja ja hoitamaan sijaisuuksia. Vuokratyöntekijät toimivat usein myös käyttäjäyrityksen ”puskurityövoimana”. Vuokratyöntekijöiden itsensä sekä ammattiliittojen kannalta vuokratyövoima näyttäytyy kuitenkin ristiriitaisempana ilmiönä. Positiivisimmat asenteet vuokratyövoimaa kohtaan ovat niillä vuokratyöntekijöillä, joiden elämäntilanteeseen joustava vuokratyö sopii, ja joille vuokratyö on oma valinta. Lentoliiketoimintaa puolestaan on leimannut jo pitkään suuri murros. Merkittävimpänä muutoksena voidaan nähdä halpalentoyhtiöiden ilmaantuminen alalle, ja tästä seurannut perinteisten lentoyhtiöiden ahdinko. Vaikeassa kilpailutilanteessa selviytyäkseen monet perinteiset lentoyhtiöt ovat joutuneet karsimaan voimakkaasti kustannuksiaan. Toimintojen ulkoistaminen onkin usein käytetty keino karsia kuluja ja keventää yhtiöiden rakenteita.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että toimintojen ulkoistaminen on usein haastavaa, mutta henkilöstöpalveluyrityksen valitseminen yhteistyökumppaniksi tekee ulkoistamisprosessista vielä haastavampaa. Toimintojaan ulkoistavan yrityksen on tällöin otettava erityisen tarkkaan huomioon taloudellisten tekijöiden ohella myös ulkoistamisen inhimillinen puoli, koska henkilöstöpalveluyrityksiin ja vuokratyöhön liitetään edelleen paljon ennakkoluuloja ja negatiiviisia asenteita. Myös ammattiliiton vastustus saattaa osoittautua kohtalokkaaksi ulkoistamisen onnistumisen kannalta.
Avainsanat: Lentoliiketoiminta, maapalvelut, vuokratyö, ulkoistaminen
Viitekehys tutkimuksen empiiristä osiota varten on muodostettu kahdesta ajankohtaisesta ja tutkimustapauksen ymmärtämisen kannalta olennaisesta aiheesta: vuokratyöstä ja lentoliiketoiminnan haasteista. Vuokratyö ja vuokratyövoiman käyttö on lisääntynyt Suomessa jatkuvasti, mutta ilmiönä vuokratyö jakaa mielipiteet. Toisaalta henkilöstövuokraus on henkilöstöpalveluyritysten usein varsin kannattavaa liiketoimintaa, jossa työntekijä asetetaan käyttäjäyrityksen palvelukseen. Käyttäjäyritys saa tällöin joustavaa työvoimaa esimerkiksi tasaamaan ruuhkahuippuja ja hoitamaan sijaisuuksia. Vuokratyöntekijät toimivat usein myös käyttäjäyrityksen ”puskurityövoimana”. Vuokratyöntekijöiden itsensä sekä ammattiliittojen kannalta vuokratyövoima näyttäytyy kuitenkin ristiriitaisempana ilmiönä. Positiivisimmat asenteet vuokratyövoimaa kohtaan ovat niillä vuokratyöntekijöillä, joiden elämäntilanteeseen joustava vuokratyö sopii, ja joille vuokratyö on oma valinta. Lentoliiketoimintaa puolestaan on leimannut jo pitkään suuri murros. Merkittävimpänä muutoksena voidaan nähdä halpalentoyhtiöiden ilmaantuminen alalle, ja tästä seurannut perinteisten lentoyhtiöiden ahdinko. Vaikeassa kilpailutilanteessa selviytyäkseen monet perinteiset lentoyhtiöt ovat joutuneet karsimaan voimakkaasti kustannuksiaan. Toimintojen ulkoistaminen onkin usein käytetty keino karsia kuluja ja keventää yhtiöiden rakenteita.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että toimintojen ulkoistaminen on usein haastavaa, mutta henkilöstöpalveluyrityksen valitseminen yhteistyökumppaniksi tekee ulkoistamisprosessista vielä haastavampaa. Toimintojaan ulkoistavan yrityksen on tällöin otettava erityisen tarkkaan huomioon taloudellisten tekijöiden ohella myös ulkoistamisen inhimillinen puoli, koska henkilöstöpalveluyrityksiin ja vuokratyöhön liitetään edelleen paljon ennakkoluuloja ja negatiiviisia asenteita. Myös ammattiliiton vastustus saattaa osoittautua kohtalokkaaksi ulkoistamisen onnistumisen kannalta.
Avainsanat: Lentoliiketoiminta, maapalvelut, vuokratyö, ulkoistaminen