"MÄ OISIN NIIN TOIVONU ET SÄ OISIT OSANNU LAULAA" - Tosi-tv musiikkiteollisuuden tähtitakomona
HONKIMÄKI, LAURA (2011)
HONKIMÄKI, LAURA
2011
Etnomusikologia - Ethnomusicology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-09-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21764
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21764
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani analysoin 2000-luvulla Suomen televisiossa yleistynyttä tapaa synnyttää populaarimusiikin tähtiä tosi-tv-ohjelmien avulla. Tutkimusaineistoni sisältää ensimmäiset poptähtiä tuottaneet tosi-tv-sarjat, MTV3-kanavalla syksyllä 2002 esitetyn ensimmäisen suomalaisen version Popstars-tv-sarjasta sekä samalla kanavalla esitetyn Suomen ensimmäisen Idols-tuotantokauden vuodelta 2003.
Työssäni tarkastelen tosi-tv:n ja musiikkiteollisuuden liittoa ja selvitän, millaisia keinoja Popstars- ja Idols-formaatit käyttävät tähtien tekemisessä. Analysoin tv-sarjoja ensisijaisesti suhteessa tähteyden historiaan ja tosi-tv:tä edeltäviin tähteyden malleihin. Tutkin, kuinka sarjoissa on hyödynnetty länsimaisen yleisön esiymmärrystä tähteydestä, ja miten nämä mielikuvat tähden olemuksesta on kudottu televisiotarinan kaavaan. Lisäksi vertailen ohjelmia ja niiden tähtientekotapoja toisiinsa ja pohdin, miksi juuri Idols-formaatista on syntynyt maailmanlaajuinen kulttuuri-ilmiö ja vakiintunut tähtilaulajien tuottaja.
Tutkielmani on laadullista kulttuurintutkimusta. Pääanalyysimetodini on artikulaatioteoriaan nojaava diskurssianalyysi, mutta analyysitapani on diskurssianalyysille poikkeuksellisesti teorialähtöinen. Osa tutkimuksestani on eri tähteysteorioihin ja audiovisuaalisen kerronnan teorioihin perustuvaa sisällön ja rakenteen erittelyä sekä vertailua. Diskurssianalyysin avulla analysoin vanhoihin tähtimyytteihin ja musiikkitähteydelle tärkeään aitouteen liittyvää puhetta ohjelmissa. Tv-dramaturgian teorioitten kautta selvitän, kuinka tosi-tv:n tarjoamia kerronnan keinoja käytetään edesauttamaan tähtien syntyä. Tarkastelen myös, kuinka sarjojen kilpailijoille rakennetaan tähteyteen kuuluvia persoonan eri puolia: yksityistä ja julkista. Lisäksi analysoin monimediaista tosi-tv-tähteyttä sekä sen markkinointia tähtiverkkomallia apuna käyttäen.
Tutkimukseni perusteella molemmissa sarjoissa tähteyttä rakennettiin perinteistä elokuvatähteyttä määrittävän menestysmyytin avulla, kuitenkin myytin osia eri tavoin painottaen. Musiikkitähteydelle tärkeä aitous oli myös selvästi huomioitu molemmissa sarjoissa, mutta senkin käsittelytavoissa oli eroja. Tosi-tv-formaatti vaikutti erityisesti Idols-sarjan perusteella tarjoavan monia mahdollisuuksia tuottaa tähtien aitoutta. Tähtimyyttejä ja aitoutta tukevat diskurssit sidottiin sarjoissa yhteen tarinoitten etenemisen kanssa. Ne toimivat välillä dramaturgian apuvälineinä ja toisaalta tv-draaman vaatimukset vaikuttivat joidenkin diskurssien painotuksiin.
Vaikka jotkut poptähteyttä luovista diskursseista olivat läsnä jo sarjojen alusta alkaen, ohjelmissa syntyi kuitenkin ensin tosi-tv-julkkiksia. Näiden ”julkisten yksityishenkilöitten” musiikkitähteys rakentui sarjoissa vasta myöhemmin, kun kilpailijoitten imagoihin liitettiin järjestelmällisesti erilaisia poptähteyden symboleja. Molemmat analysoimani formaatit sulauttivat perinteistä musiikkitähteyttä ympäröivän tähtiverkon eri toimijoita itseensä. Tosi-tv näyttikin aineistoni perusteella tarjoavan runsaan ja edullisen keinovalikoiman tähtien markkinointiin. Lisäksi formaattien vertailu osoitti, että Idols-ohjelma pystyi Popstarsia paremmin artikuloimaan ajassa liikkuvia ilmiöitä laulukilpailun tarinaan. Idolsin dramaturgia ja roolitus olivat myös Popstarsia toimivampia ja ohjelma onnistui osallistamaan yleisön paremmin mukaan tähtien tekemiseen.
Asiasanat:tähteys, tosi-tv, poptähteys, popmusiikki, aitous, myytit, musiikkiteollisuus, markkinointi, diskurssianalyysi, artikulaatioteoria
Työssäni tarkastelen tosi-tv:n ja musiikkiteollisuuden liittoa ja selvitän, millaisia keinoja Popstars- ja Idols-formaatit käyttävät tähtien tekemisessä. Analysoin tv-sarjoja ensisijaisesti suhteessa tähteyden historiaan ja tosi-tv:tä edeltäviin tähteyden malleihin. Tutkin, kuinka sarjoissa on hyödynnetty länsimaisen yleisön esiymmärrystä tähteydestä, ja miten nämä mielikuvat tähden olemuksesta on kudottu televisiotarinan kaavaan. Lisäksi vertailen ohjelmia ja niiden tähtientekotapoja toisiinsa ja pohdin, miksi juuri Idols-formaatista on syntynyt maailmanlaajuinen kulttuuri-ilmiö ja vakiintunut tähtilaulajien tuottaja.
Tutkielmani on laadullista kulttuurintutkimusta. Pääanalyysimetodini on artikulaatioteoriaan nojaava diskurssianalyysi, mutta analyysitapani on diskurssianalyysille poikkeuksellisesti teorialähtöinen. Osa tutkimuksestani on eri tähteysteorioihin ja audiovisuaalisen kerronnan teorioihin perustuvaa sisällön ja rakenteen erittelyä sekä vertailua. Diskurssianalyysin avulla analysoin vanhoihin tähtimyytteihin ja musiikkitähteydelle tärkeään aitouteen liittyvää puhetta ohjelmissa. Tv-dramaturgian teorioitten kautta selvitän, kuinka tosi-tv:n tarjoamia kerronnan keinoja käytetään edesauttamaan tähtien syntyä. Tarkastelen myös, kuinka sarjojen kilpailijoille rakennetaan tähteyteen kuuluvia persoonan eri puolia: yksityistä ja julkista. Lisäksi analysoin monimediaista tosi-tv-tähteyttä sekä sen markkinointia tähtiverkkomallia apuna käyttäen.
Tutkimukseni perusteella molemmissa sarjoissa tähteyttä rakennettiin perinteistä elokuvatähteyttä määrittävän menestysmyytin avulla, kuitenkin myytin osia eri tavoin painottaen. Musiikkitähteydelle tärkeä aitous oli myös selvästi huomioitu molemmissa sarjoissa, mutta senkin käsittelytavoissa oli eroja. Tosi-tv-formaatti vaikutti erityisesti Idols-sarjan perusteella tarjoavan monia mahdollisuuksia tuottaa tähtien aitoutta. Tähtimyyttejä ja aitoutta tukevat diskurssit sidottiin sarjoissa yhteen tarinoitten etenemisen kanssa. Ne toimivat välillä dramaturgian apuvälineinä ja toisaalta tv-draaman vaatimukset vaikuttivat joidenkin diskurssien painotuksiin.
Vaikka jotkut poptähteyttä luovista diskursseista olivat läsnä jo sarjojen alusta alkaen, ohjelmissa syntyi kuitenkin ensin tosi-tv-julkkiksia. Näiden ”julkisten yksityishenkilöitten” musiikkitähteys rakentui sarjoissa vasta myöhemmin, kun kilpailijoitten imagoihin liitettiin järjestelmällisesti erilaisia poptähteyden symboleja. Molemmat analysoimani formaatit sulauttivat perinteistä musiikkitähteyttä ympäröivän tähtiverkon eri toimijoita itseensä. Tosi-tv näyttikin aineistoni perusteella tarjoavan runsaan ja edullisen keinovalikoiman tähtien markkinointiin. Lisäksi formaattien vertailu osoitti, että Idols-ohjelma pystyi Popstarsia paremmin artikuloimaan ajassa liikkuvia ilmiöitä laulukilpailun tarinaan. Idolsin dramaturgia ja roolitus olivat myös Popstarsia toimivampia ja ohjelma onnistui osallistamaan yleisön paremmin mukaan tähtien tekemiseen.
Asiasanat:tähteys, tosi-tv, poptähteys, popmusiikki, aitous, myytit, musiikkiteollisuus, markkinointi, diskurssianalyysi, artikulaatioteoria