Lions Quest opettajien kokemana -monimenetelmätutkimus yhdessä kasvamisen ohjelmasta
KOOTA, SANNA-MARIA; NYKÄNEN, MAIJU (2011)
KOOTA, SANNA-MARIA
NYKÄNEN, MAIJU
2011
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-08-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21753
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21753
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä Lions Quest -koulutuksen käyneiden opettajien tai muiden kasvatusalan ammattilaisten kokemuksiin ja mielipiteisiin Lions Quest -kasvatusohjelmasta ja siihen liittyvästä materiaalista. Tutkimuksen aihealueita olivat ohjelman ja materiaalin käyttö, ohjelman tavoitteiden toteutuminen sekä ohjelman määrittelemien kasvatuksellisten haasteiden ajankohtaisuus. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin etsiä kehittämiskohteita ohjelmalle.
Tutkimus oli luonteeltaan monimenetelmäinen. Sen pääaineisto koostui Lions Quest -koulutuksen käyneille kasvattajille suunnatusta kyselystä. Kyselyyn vastasi yhteensä 73 opettajaa. Kysely koostui numeerista tietoa antavista ja avoimista kysymyksistä. Lisäksi käytimme aineistona itsereflektioitamme, joita kirjoitimme pitämämme Lions Quest -aktiivijakson aikana. Avoimet kysymykset ja itsereflektoinnit käsiteltiin kokonaan laadullisin menetelmin. Aktiivijaksolla pidimme Quest -ohjelman mukaisia oppitunteja kahdelle eri peruskoulun opetusryhmälle, joiden oppilaat olivat iältään noin 10-vuotiaita.
Analysoimme kvantitatiivisen aineiston SPSS For Windows -ohjelmaa apuna käyttäen. Kvalitatiivisen aineiston analyysissä hyödynsimme teemoittelua. Analyysissä yhdistimme numeerisen tiedon ja laadullisen aineiston analyysin toisiaan täydentäväksi kokonaisuudeksi.
Lions Quest-materiaalin käyttöön vaikuttivat vastaajien erilaiset taustatiedot. Vastaajan koulutustaustalla oli vaikutusta muun muassa eri työtapojen käyttöön. Työtapojen käyttöön vaikutti myös vastaajan Lions-piiri, mikä taas vaikutti erittäin merkitsevästi siihen, kuinka usein vastaaja käytti Terveys-osiota työssään. Myös koulun opetusryhmien määrä, eli koulun koko, oli yhteydessä käytettyihin työtapoihin.
Lions Quest -ohjelma onnistuu kasvatuksellisten haasteiden määrittämisessä hyvin. Se pystyy löytämään opettajien koulumaailmassa kohtaamia ongelmia ja haasteita, ja antamaan kasvattajille työkaluja niiden käsittelemiseksi oppilaiden kanssa. Lions Quest -ohjelman eri osa-alueet koetaan melko hyödyllisiksi, mutta niiden käyttö jää yllättävän vähäiseksi aika- ja resurssipulan takia. Lions Quest -ohjelman tavoitteet toteutuvat, mikäli ohjelmaa käytetään säännöllisesti. Varsinkin luokan ilmapiirin parantamisessa, oppilaiden itsetunnon kohentamisessa ja yhteistyötaitojen kehittämisessä ohjelma onnistuu melko hyvin. Opettajat kokivat, että Lions Quest -ohjelma on oppilaille mielekästä ja motivoivaa toimintaa, ja se antaa oppilaille hyviä keinoja yhteistoiminnan ja auttamisen harjoitteluun.
Eniten kehitettävää tutkimuksemme perusteella on ohjelman Terveys-osiossa. Sitä ei koettu hyödylliseksi ja sen käyttöaste oli vähäinen. Opettajat vierastivat hieman ajatusta varhaiseen kehitysvaiheeseen sijoittuvasta päihdekasvatuksesta muuten yhtenäisen ohjelman osana. Lisäksi opettajat kaipaavat esimerkiksi nettimateriaalia ja jatkokoulutusta, joiden olemassaolo ei ollut kantautunut käyttäjien korviin. Osa vastaajista koki materiaalin käyttöönoton työlääksi, ja siitä syystä ohjelmaa oli käytetty vähemmän, kuin mitä olisi ollut tarkoitus. Pääosin ohjelmaa pidettiin kuitenkin monipuolisena, toimivana ja ajankohtaisena työvälineenä kasvatustyön avuksi.
Asiasanat:Ryhmäytyminen, itsetunto, sosiaalinen vuorovaikutus, tunnetaidot, terveys, kyselytutkimus, triangulaatio, Lions Quest -ohjelma
Tutkimus oli luonteeltaan monimenetelmäinen. Sen pääaineisto koostui Lions Quest -koulutuksen käyneille kasvattajille suunnatusta kyselystä. Kyselyyn vastasi yhteensä 73 opettajaa. Kysely koostui numeerista tietoa antavista ja avoimista kysymyksistä. Lisäksi käytimme aineistona itsereflektioitamme, joita kirjoitimme pitämämme Lions Quest -aktiivijakson aikana. Avoimet kysymykset ja itsereflektoinnit käsiteltiin kokonaan laadullisin menetelmin. Aktiivijaksolla pidimme Quest -ohjelman mukaisia oppitunteja kahdelle eri peruskoulun opetusryhmälle, joiden oppilaat olivat iältään noin 10-vuotiaita.
Analysoimme kvantitatiivisen aineiston SPSS For Windows -ohjelmaa apuna käyttäen. Kvalitatiivisen aineiston analyysissä hyödynsimme teemoittelua. Analyysissä yhdistimme numeerisen tiedon ja laadullisen aineiston analyysin toisiaan täydentäväksi kokonaisuudeksi.
Lions Quest-materiaalin käyttöön vaikuttivat vastaajien erilaiset taustatiedot. Vastaajan koulutustaustalla oli vaikutusta muun muassa eri työtapojen käyttöön. Työtapojen käyttöön vaikutti myös vastaajan Lions-piiri, mikä taas vaikutti erittäin merkitsevästi siihen, kuinka usein vastaaja käytti Terveys-osiota työssään. Myös koulun opetusryhmien määrä, eli koulun koko, oli yhteydessä käytettyihin työtapoihin.
Lions Quest -ohjelma onnistuu kasvatuksellisten haasteiden määrittämisessä hyvin. Se pystyy löytämään opettajien koulumaailmassa kohtaamia ongelmia ja haasteita, ja antamaan kasvattajille työkaluja niiden käsittelemiseksi oppilaiden kanssa. Lions Quest -ohjelman eri osa-alueet koetaan melko hyödyllisiksi, mutta niiden käyttö jää yllättävän vähäiseksi aika- ja resurssipulan takia. Lions Quest -ohjelman tavoitteet toteutuvat, mikäli ohjelmaa käytetään säännöllisesti. Varsinkin luokan ilmapiirin parantamisessa, oppilaiden itsetunnon kohentamisessa ja yhteistyötaitojen kehittämisessä ohjelma onnistuu melko hyvin. Opettajat kokivat, että Lions Quest -ohjelma on oppilaille mielekästä ja motivoivaa toimintaa, ja se antaa oppilaille hyviä keinoja yhteistoiminnan ja auttamisen harjoitteluun.
Eniten kehitettävää tutkimuksemme perusteella on ohjelman Terveys-osiossa. Sitä ei koettu hyödylliseksi ja sen käyttöaste oli vähäinen. Opettajat vierastivat hieman ajatusta varhaiseen kehitysvaiheeseen sijoittuvasta päihdekasvatuksesta muuten yhtenäisen ohjelman osana. Lisäksi opettajat kaipaavat esimerkiksi nettimateriaalia ja jatkokoulutusta, joiden olemassaolo ei ollut kantautunut käyttäjien korviin. Osa vastaajista koki materiaalin käyttöönoton työlääksi, ja siitä syystä ohjelmaa oli käytetty vähemmän, kuin mitä olisi ollut tarkoitus. Pääosin ohjelmaa pidettiin kuitenkin monipuolisena, toimivana ja ajankohtaisena työvälineenä kasvatustyön avuksi.
Asiasanat:Ryhmäytyminen, itsetunto, sosiaalinen vuorovaikutus, tunnetaidot, terveys, kyselytutkimus, triangulaatio, Lions Quest -ohjelma