Käsiteanalyysi projektioppimisesta
OIKKONEN, PETRI (2011)
OIKKONEN, PETRI
2011
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-08-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21743
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21743
Tiivistelmä
Tutkielmani, jonka aineisto (n=22) koostui tutkimusartikkelista vuosilta 1976 – 2009, tarkoituksena oli selvittää, mitä projektioppimisen käsitteellä tarkoitetaan. Tutkimusmetodina käytin Wilsonin (1969) käsiteanalyysimallia. Aineistosta selviää muun muassa, millä tieteenaloilla ja koska projektioppimisen tutkimuksia on tehty ja haastatteluosuudessa (n=8), mitä informantit ymmärtävät projektioppimisen käsitteellä. Tutkimusongelmana oli selvittää: Mitä projektioppimisen käsitteellä tarkoitetaan.
Projektioppimisen käsitteen ominaispiirteiksi määritin autenttisuuden, kokemuksellisuuden, reflektoin, tiedonkeruun, keskustelun, prosessinomaisuuden, tavoitteenasettelun, ongelmanratkaisukyvyn, verkostoitumisen, itseohjautuvuuden ja työelämälähtöisyyden. Projektioppimisen käsitteen lähikäsitteiksi määritin ongelmaperusteisen oppimisen ja projektiopiskelun. Tehdyn analyysin perusteella keskeiset erot projektioppimisen käsitteen ja sen lähikäsitteiden ominaispiirteiden välillä ovat vähäisiä.
Käsiteanalyysissa löydettyjen ominaispiirteiden perusteella projektioppimisen käsite voidaan kuvata seuraavasti: Projektioppimisella tarkoitetaan melko pitkäkestoista, oikeiden ja työelämässä ilmenevien ongelmien ympärille rakentuvaa prosessia, jota yhdistävät eri tieteen- ja tiedonalojen käsitykset ja käsitteet. Projektioppimisen tavoitteena on, että opiskelijat ratkaisevat mahdollisimman autenttisia ongelmia ja kehittämistehtäviä täsmentämällä tavoitteenasettelujaan, keskustelemalla ideoista, keräämällä ja analysoimalla tietoa, tulkitsemalla tuloksia, tekemällä johtopäätöksiä ja arvioimalla omaa ja toisten opiskelijoiden osaamista. Tulokset vahvistavat vallitsevaa käsitystä projektioppimisen käsitteestä.
Asiasanat: Käsite, projektioppiminen ja käsiteanalyysi
Projektioppimisen käsitteen ominaispiirteiksi määritin autenttisuuden, kokemuksellisuuden, reflektoin, tiedonkeruun, keskustelun, prosessinomaisuuden, tavoitteenasettelun, ongelmanratkaisukyvyn, verkostoitumisen, itseohjautuvuuden ja työelämälähtöisyyden. Projektioppimisen käsitteen lähikäsitteiksi määritin ongelmaperusteisen oppimisen ja projektiopiskelun. Tehdyn analyysin perusteella keskeiset erot projektioppimisen käsitteen ja sen lähikäsitteiden ominaispiirteiden välillä ovat vähäisiä.
Käsiteanalyysissa löydettyjen ominaispiirteiden perusteella projektioppimisen käsite voidaan kuvata seuraavasti: Projektioppimisella tarkoitetaan melko pitkäkestoista, oikeiden ja työelämässä ilmenevien ongelmien ympärille rakentuvaa prosessia, jota yhdistävät eri tieteen- ja tiedonalojen käsitykset ja käsitteet. Projektioppimisen tavoitteena on, että opiskelijat ratkaisevat mahdollisimman autenttisia ongelmia ja kehittämistehtäviä täsmentämällä tavoitteenasettelujaan, keskustelemalla ideoista, keräämällä ja analysoimalla tietoa, tulkitsemalla tuloksia, tekemällä johtopäätöksiä ja arvioimalla omaa ja toisten opiskelijoiden osaamista. Tulokset vahvistavat vallitsevaa käsitystä projektioppimisen käsitteestä.
Asiasanat: Käsite, projektioppiminen ja käsiteanalyysi