PERHEASIOIDEN SOVITTELU ASIAKKAAN NÄKÖKULMASTA, Asiakkaiden odotusten ja niiden toteutumisen tarkastelua
MERIÖ-MIELONEN, KAISA (2011)
MERIÖ-MIELONEN, KAISA
2011
Sosiaalityö, Pori - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-07-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21724
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21724
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tuottaa tietoa perheasioiden sovitteluun ajan varanneiden sekä sovitteluun jo osallistuneiden odotuksista ja tavoitteista sekä niiden toteutumisesta sovittelun aikana tai sen jälkeen. Tutkimukseni on kvalitatiivinen postikyselyn avulla tehty tutkimus. Kysely toteutettiin 1.2.-15.3.2011 välisenä aikana Porin seudulla.
Asiakkaan äänen kuuleminen perheasioiden sovitteluun liittyen on tärkeää. Avio- ja avoerot lisääntyvät tilastojen mukaan vuosi vuodelta. Toisaalta perheasioiden sovittelu työmuotona voi helpottaa parisuhdekriisiä ja erolta vältytään. Koska erojen tiedetään vaikuttavan erityisesti lapsiin, olisi erittäin tärkeää työskennellä erojen välttämiseksi tai ainakin helpottamiseksi. Ihmiset tarvitsisivat vielä enemmän tietoa perheasioiden sovittelu -työmuodon olemassa olosta.
Kyselytutkimuksen otanta jäi valitettavan pieneksi. Yhteensä kyselyjä lähetettiin 29 ensimmäistä aikaa varanneelle tai sovitteluun jo osallistuneelle asiakkaalle. Palautuneita vastauksia oli 11, joista kuusi oli ensimmäistä aikaa varanneita ja viisi sovitteluun jo osallistuneita. Vastaajista kuusi oli miehiä.
Saatujen tulosten perusteella asiakkaat, jotka olivat varanneet ensimmäistä aikaa perheasioiden sovitteluun, odottivat sovittelulta samoja asioita kuin sovitteluun jo osallistuneet asiakkaat kokevat saaneensa sovittelusta. Ulkopuolinen, puolueeton keskusteluapu tuli esille asiakkaiden sekä odotuksista että toteutuneista avun kokemuksista. Perheenjäsenille haettiin samankaltaista apua kuin itselle.
Asiakkaiden kokemukset perheasioiden sovittelusta olivat poikkeuksetta myönteisiä. Osa asiakkaista jäi odottamaan enemmän suoria sanoja ja ohjeita työntekijöiltä, mutta silti sovittelusta saatuihin kokemuksiin suhtauduttiin myönteisesti. Perheasioiden sovittelijan tehtävä sovittelussa on ratkaisevassa roolissa. Työntekijän tulee olla yhtä aikaa muun muassa sovittelija, organisoija, kuuntelija, sopimusten ehdottaja ja puheenjohtaja. Saatujen tutkimustulosten perusteella perheasioiden sovittelijat ovat pääsääntöisesti onnistuneet tehtävässään.
Saatujen tulosten perusteella voidaan myös todeta, että vielä enemmän pitäisi tuoda ihmisten tietoon perheasioiden sovittelua ja sen tarjoamaa tärkeää ulkopuolista ja puolueetonta apua. Perheasioiden sovittelusta tulee olla tietoa saatavilla entistä enemmän esimerkiksi oikeusaputoimistolla, sosiaalitoimella sekä psykososiaalisilla palveluilla.
Asiasanat:parisuhde, vanhemmuus, avioero, perheasioiden sovittelu, perheneuvola
Asiakkaan äänen kuuleminen perheasioiden sovitteluun liittyen on tärkeää. Avio- ja avoerot lisääntyvät tilastojen mukaan vuosi vuodelta. Toisaalta perheasioiden sovittelu työmuotona voi helpottaa parisuhdekriisiä ja erolta vältytään. Koska erojen tiedetään vaikuttavan erityisesti lapsiin, olisi erittäin tärkeää työskennellä erojen välttämiseksi tai ainakin helpottamiseksi. Ihmiset tarvitsisivat vielä enemmän tietoa perheasioiden sovittelu -työmuodon olemassa olosta.
Kyselytutkimuksen otanta jäi valitettavan pieneksi. Yhteensä kyselyjä lähetettiin 29 ensimmäistä aikaa varanneelle tai sovitteluun jo osallistuneelle asiakkaalle. Palautuneita vastauksia oli 11, joista kuusi oli ensimmäistä aikaa varanneita ja viisi sovitteluun jo osallistuneita. Vastaajista kuusi oli miehiä.
Saatujen tulosten perusteella asiakkaat, jotka olivat varanneet ensimmäistä aikaa perheasioiden sovitteluun, odottivat sovittelulta samoja asioita kuin sovitteluun jo osallistuneet asiakkaat kokevat saaneensa sovittelusta. Ulkopuolinen, puolueeton keskusteluapu tuli esille asiakkaiden sekä odotuksista että toteutuneista avun kokemuksista. Perheenjäsenille haettiin samankaltaista apua kuin itselle.
Asiakkaiden kokemukset perheasioiden sovittelusta olivat poikkeuksetta myönteisiä. Osa asiakkaista jäi odottamaan enemmän suoria sanoja ja ohjeita työntekijöiltä, mutta silti sovittelusta saatuihin kokemuksiin suhtauduttiin myönteisesti. Perheasioiden sovittelijan tehtävä sovittelussa on ratkaisevassa roolissa. Työntekijän tulee olla yhtä aikaa muun muassa sovittelija, organisoija, kuuntelija, sopimusten ehdottaja ja puheenjohtaja. Saatujen tutkimustulosten perusteella perheasioiden sovittelijat ovat pääsääntöisesti onnistuneet tehtävässään.
Saatujen tulosten perusteella voidaan myös todeta, että vielä enemmän pitäisi tuoda ihmisten tietoon perheasioiden sovittelua ja sen tarjoamaa tärkeää ulkopuolista ja puolueetonta apua. Perheasioiden sovittelusta tulee olla tietoa saatavilla entistä enemmän esimerkiksi oikeusaputoimistolla, sosiaalitoimella sekä psykososiaalisilla palveluilla.
Asiasanat:parisuhde, vanhemmuus, avioero, perheasioiden sovittelu, perheneuvola