Ympäristöammattien tulevaisuus : ympäristöalan asiantuntijoiden ja opiskelijoiden näkemyksiä ympäristöammattien tulevaisuudesta
SAARINEN, HEIKKI (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SAARINEN, HEIKKI
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tämä tutkimus on pro gradu -työ, jonka tavoitteena on määritellä ympäristöalan ammatteja ja niiden muuttumista tulevaisuudessa. Saatuja tietoja ammattien muuttumisesta ja uusista kvalifikaatiovaatimuksista pyritään soveltamaan erityisesti ympäristöalan ammatillisen koulutuksen suunnitteluun.Tutkimusongelmat ovat:1) Mitkä ammatit ovat ympäristöammatteja?2) Miten ympäristöammatit muuttuvat määrältään ja sisällöltään viiden vuoden aikana?3) Mitä uusia kvalifikaatiovaatimuksia ympäristöalan muutokset tuovat ympäristöammatteihin?4) Miten ympäristöalan muutokset tulisi huomioida alan ammatillisessa koulutuksessa?Tutkimus toteutettiin tulevaisuuden tutkimuksen metodein käyttäen asiantuntijahaastatteluja ja tulevaisuusseminaaria. Kohteena tutkimuksessa olivat 25 ympäristöalan asiantuntijaa, joista osaa haastateltiin ja osalta saatiin vastaukset kirjalliseen kyselyyn. Lisäksi järjestettiin tulevaisuusseminaari, jossa pyrittiin kuvaamaan tulevaisuutta muodostamalla tulevaisuustaulukko-menetelmällä erilaisia skenaarioita. Tulevaisuusseminaariin osallistui 30 ympäristöalan aikuisopiskelijaa Riihimäellä.Tutkimus osoitti, että ympäristöammattien määrä on selvässä kasvussa ja niiden kvalifikaatiovaatimukset ovat muuttumassa. Erityisinä kasvualueina pidetään jätteiden kierrätystä ja uusiokäyttöä, saastuneen maan puhdistusta, jäte- ja ympäristöneuvontaa, yritysten ympäristökonsultointia ja ympäristökoulutusta. Lisäksi syntyy lisää tehtäviä, joissa ympäristöasiat ovat merkittävä osa tehtävien sisältöä esimerkiksi yritysten ympäristövastaavat ja ympäristöasiantuntijat rahoitus-, vakuutus- sekä lakiasiaintehtävissä. Koska ympäristöasiat sitoutuvat kaikkeen toimintaan, tulevaisuudessa ympäristöosaaminen tulee yhdeksi tärkeäksi osaamisalueeksi lähes kaikissa tehtävissä kuten tietotekniikan hallinta tai kielitaito.Vastatakseen tulevaisuuden haasteisiin tulee ympäristökoulutuksen kehittää kokonaisjärjestelmä, jossa voi opiskella nykyisiin ja tuleviin tehtäviin joustavasti. Koulutuksessa tulee huomioida alan uudet vaatimukset kuten ekologian perustietämys, muuttuva ympäristölainsäädäntö, ympäristötalous, elinkaariajattelu, tietotekniikan käyttö, uusien tekniikoiden hallinta sekä asiakaspalvelu ja vuorovaikutustaidot. Koulutuksen tulee lisäksi kehittää opiskelijoissa halun jatkuvaan kehittymiseen, uuden innovointiin ja edellytyksiä yrittäjämäiseen toimintaan. Lisäksi tulee rakentaa ympäristöalan täydennyskoulutusohjelmat ympäristöalalla työskenteleville sekä muissa ammateissa toimiville. Erityishuomio tulee kiinnittää ammattiopettajien ja yritysten ympäristövastaavien koulutukseen.Asiasanat: ympäristöala - koulutus, ammatit - ympäristöala, ammattikoulutus - arviointi, ympäristöala - tulevaisuus