Yhteisöllisen verkkopalvelun analysoiminen ja kehittäminen
HILSKA, JOAKIM (2011)
HILSKA, JOAKIM
2011
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-07-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21715
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21715
Tiivistelmä
Viimeisen kymmenen vuoden aikana internet on kehittynyt kaikenlaisten ihmisten jokapäiväiseksi työkaluksi. Erilaiset yhteisöpalvelut ovat saavuttaneet suuren suosion miljoonien ihmisten käyttäessä niitä päivittäin yhteydenpitoon sosiaalisen verkostonsa kanssa. Tässä tutkielmassa käsitellään tämän kehityksen taustaa ja teoriaa, sekä analysoidaan yhtä yhteisöpalvelua, H7:aa.
H7 on alunperin kaveripiirin kommunikointitarpeisiin kehitetty sovellus. Vuonna 2007 julkaistu palvelu uusittiin vuoden 2010 alussa, ja tässä tutkielmassa hahmotellaan muutos- ja parannusehdotuksia sen kolmatta versiota varten.
Tutkielmassa kootaan yhteen H7:n käytöstä kerättyjä lokitietoja ja käyttäjäpalautetta. Palautteen pääasiallinen kanava on ollut H7:ssa oleva kehitysryhmä, jossa käyttäjät ovat voineet käydä keskustelua palvelun käytöstä ja antaa kritiikkiä ja parannusehdotuksia.
Kerätyn tiedon analysointi paljasti ongelmia ja kehityskohteita, joiden pohjalta hahmoteltiin parannusehdotuksia sovelluksen käyttöliittymään, rakenteeseen ja toimintalogiikkaan.
Asiasanat:yhteisöpalvelu, käyttöliittymä, käytettävyys, yksityisyys, jakaminen, sosiaalisuus, yhteisöllisyys, verkkoyhteisö, sosiaalinen media
H7 on alunperin kaveripiirin kommunikointitarpeisiin kehitetty sovellus. Vuonna 2007 julkaistu palvelu uusittiin vuoden 2010 alussa, ja tässä tutkielmassa hahmotellaan muutos- ja parannusehdotuksia sen kolmatta versiota varten.
Tutkielmassa kootaan yhteen H7:n käytöstä kerättyjä lokitietoja ja käyttäjäpalautetta. Palautteen pääasiallinen kanava on ollut H7:ssa oleva kehitysryhmä, jossa käyttäjät ovat voineet käydä keskustelua palvelun käytöstä ja antaa kritiikkiä ja parannusehdotuksia.
Kerätyn tiedon analysointi paljasti ongelmia ja kehityskohteita, joiden pohjalta hahmoteltiin parannusehdotuksia sovelluksen käyttöliittymään, rakenteeseen ja toimintalogiikkaan.
Asiasanat:yhteisöpalvelu, käyttöliittymä, käytettävyys, yksityisyys, jakaminen, sosiaalisuus, yhteisöllisyys, verkkoyhteisö, sosiaalinen media