Persuasive Mittel der politischen Sprache. Eine empirische Untersuchung der Wahlflyer von Bündnis 90/Die Grünen
HAVUNEN, KATRI (2011)
HAVUNEN, KATRI
2011
Saksan kieli ja kulttuuri - German Language and Culture
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-07-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21688
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21688
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee kielellistä vaikuttamista vaaliflyereissä. Tavoitteenani on tutkia kuinka asia-argumentteja tuetetaan kielellisin keinoin. Tutkimuksen teoriaosassa paneudun poliittisen kielenkäytön kommunikatiivisiin piirteisiin ja vaalimainoksiin tekstilajina. Lisäksi pohdin yleisemmin kielellistä vaikuttamista eli persuasiota sekä vaikuttamisen konkreettisia kielellisiä keinoja esim. metaforia, posittivisia ja negatiivisia symbolisanoja, nimeämistä ja sanastoa. Politiikan kielen tutkimuksessa on eriäviä mielipiteitä, johdatteleeko kielenkäyttö ajattelutapaamme. Missä määrin kielenkäyttötapa vaikuttaa ajattelutapaamme ja vaikuutaako ajattelutapamme kielenkäyttöömme?
Vaaliflyeri tekstilajina on monisäikeinen. Se on puolueen mainos, jonka tarkoituksena on saada lukija äänestämään puoluetta. Se on myös kannanotto ajankohtaiseen poliittiseen teemaan. Se on yhtäältä mainostoimiston hioma tuote, toisaalta taas siinä pitäisi tulla esiin puolueen ideologia arvoineen. Työssäni tutkimusmateriaalina oli Saksan Vihreän puolueen, Das Bündnis 90/ Die Grünen, vaaliflyereita vuodelta 2002. Juuri tämä vaalikampanja oli puolueelle tietyssä mielessä vedenjakaja: Das Bündnis 90/Die Grünen on vaihtoehtopuolue, jonka juuret ovat sekä ympäristöliikkeessa ja kansalaisliikkeissä Saksan Liitotasavallan puolella että DDR: n kansalaisliikkeessä. Edellisellä vaalikaudella, vuosina 1998-2002, puolue oli ensimmäistä kertaa Saksan liittopäivien hallituksessa ja ottaa flyereissa kantaa käsiteltäviin asioihin hallituspuolueena. Das Bündnis 90/Die Grünen on erottautunut vanhoista valtapuolueista myös innovatiivisella kielenkäytöllään.
Politiikan kieli ja vaaliflyereiden kieli poikkeavat erityisen selkeästi arkikielestä siinä, että kielenkäyttö on hyvin tavoitteellista: Vastaanottaja pitää saada vakuuttuneeksi argumenteistä ja äänestämään puoluetta. Tavoitteiden saavuttamiseksi lähettäjän täytyy pystyä erottautumaan muista toimijoista, muista puolueista. Argumentit pitää arvottaa ja polarisoida niin, että erot toimijoiden välillä nousevat esiin. Arvotus ja polarisaatio nousivat työssäni persuasion lähtökohdaksi, jota tukemaan kielellisiä keinoja käytettiin.
Asiasanoja: persuasio, politiikan kieli, vaaliflyerit
Vaaliflyeri tekstilajina on monisäikeinen. Se on puolueen mainos, jonka tarkoituksena on saada lukija äänestämään puoluetta. Se on myös kannanotto ajankohtaiseen poliittiseen teemaan. Se on yhtäältä mainostoimiston hioma tuote, toisaalta taas siinä pitäisi tulla esiin puolueen ideologia arvoineen. Työssäni tutkimusmateriaalina oli Saksan Vihreän puolueen, Das Bündnis 90/ Die Grünen, vaaliflyereita vuodelta 2002. Juuri tämä vaalikampanja oli puolueelle tietyssä mielessä vedenjakaja: Das Bündnis 90/Die Grünen on vaihtoehtopuolue, jonka juuret ovat sekä ympäristöliikkeessa ja kansalaisliikkeissä Saksan Liitotasavallan puolella että DDR: n kansalaisliikkeessä. Edellisellä vaalikaudella, vuosina 1998-2002, puolue oli ensimmäistä kertaa Saksan liittopäivien hallituksessa ja ottaa flyereissa kantaa käsiteltäviin asioihin hallituspuolueena. Das Bündnis 90/Die Grünen on erottautunut vanhoista valtapuolueista myös innovatiivisella kielenkäytöllään.
Politiikan kieli ja vaaliflyereiden kieli poikkeavat erityisen selkeästi arkikielestä siinä, että kielenkäyttö on hyvin tavoitteellista: Vastaanottaja pitää saada vakuuttuneeksi argumenteistä ja äänestämään puoluetta. Tavoitteiden saavuttamiseksi lähettäjän täytyy pystyä erottautumaan muista toimijoista, muista puolueista. Argumentit pitää arvottaa ja polarisoida niin, että erot toimijoiden välillä nousevat esiin. Arvotus ja polarisaatio nousivat työssäni persuasion lähtökohdaksi, jota tukemaan kielellisiä keinoja käytettiin.
Asiasanoja: persuasio, politiikan kieli, vaaliflyerit