Övning ger färdighet - men hur? Hur grammatikövningar kan stödja inlärningen av svenska på högstadie- och gymnasienivå
MÄKYNEN, ALIISA (2011)
MÄKYNEN, ALIISA
2011
Pohjoismaiset kielet - Scandinavian Languages
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21680
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21680
Tiivistelmä
Käsittelen sivuainetutkielmassani sitä, miten lukio- ja yläastetason ruotsin oppikirjojen kielioppiharjoitukset tukevat oppimista. Tutkielmani tarkoituksena on selvittää minkälaisia harjoituksia oppikirjat sisältävät, eli miten ne pyrkivät auttamaan oppilaita oppimaan. Tutkin, painottavatko oppikirjat kieliopillisesti oikean muodon hallitsemista vai kielen käyttöä erilaisissa tilanteissa. Otan myös selvää, tarjoavatko kirjat harjoituksia erilaisille oppijatyypeille. Toisin sanoen, tarjoavatko kirjat materiaalia niin visuaalisille, auditiivisille, taktiilisille kuin kinesteettisillekin oppilaille.
Tutkimusmateriaalini koostuu kuuden kirjasarjan oppilaan kirjoista. Lukiotason oppikirjojen osalta tutkin kolmea kirjasarjaa: Kanal Grammatik och praktik (2004), Grammatik Galleri (2006) ja Helt Okej! (2005–2007). Yläastetason oppikirjojen osalta tutkin myös kolmea kirjasarjaa: Klick (2009), Premiär (2007–2009) ja Din tur (2004–2005). Tutkittavia harjoituksia on yhteensä 573 kappaletta.
Käytän tutkielmassani sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista metodia. Kuvailen minkälaisia harjoituksia oppikirjat sisältävät ja vertailen tuloksia aikaisempiin tutkimuksiin. Otan selvää, painottavatko kirjat formaalista vai funktionaalista traditiota ja kuinka hyvin erilaiset oppimistyylit on huomioitu. Tutkimukseni kvantitatiivisessa osiossa lasken, kuinka monta prosenttia kutakin harjoitustyyppiä (pariharjoituksia, käännösharjoituksia ym.) oppikirjat sisältävät.
Tutkimukseni osoittaa, että kaikki kuusi oppikirjaa sisältävät eniten harjoituksia, jotka tukevat ainoastaan visuaalisia oppijoita. Kirjat sisältävät myös melko paljon auditiivisia oppijoita tukevia harjoituksia, mutta eri kirjasarjojen välillä on havaittavissa suuriakin eroavaisuuksia. Sitä vastoin taktiilisia ja kinesteettisia harjoituksia on todella vähän. Formaalisen ja funktionaalisen tradition osalta viisi kirjaa kuudesta (Kanal Grammatik och praktik, Helt Okej!, Premiär, Klick ja Din tur) ovat formaalisesti painottuneita. Nämä viisi kirjasarjaa sisältävät siis enemmän muotoa kuin kielen käyttöä painottavia harjoituksia. Tämä tarkoittaa, että ainoastaan yksi kirjasarja, Grammatik Galleri, sisältää enemmän funktionaalisia kuin formaalisia harjoituksia.
Asiasanat:oppikirja, harjoitus, kielioppi, formaalinen, funktionaalinen, oppimistyyli, visuaalinen, auditiivinen, taktiilinen, kinesteettinen
Tutkimusmateriaalini koostuu kuuden kirjasarjan oppilaan kirjoista. Lukiotason oppikirjojen osalta tutkin kolmea kirjasarjaa: Kanal Grammatik och praktik (2004), Grammatik Galleri (2006) ja Helt Okej! (2005–2007). Yläastetason oppikirjojen osalta tutkin myös kolmea kirjasarjaa: Klick (2009), Premiär (2007–2009) ja Din tur (2004–2005). Tutkittavia harjoituksia on yhteensä 573 kappaletta.
Käytän tutkielmassani sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista metodia. Kuvailen minkälaisia harjoituksia oppikirjat sisältävät ja vertailen tuloksia aikaisempiin tutkimuksiin. Otan selvää, painottavatko kirjat formaalista vai funktionaalista traditiota ja kuinka hyvin erilaiset oppimistyylit on huomioitu. Tutkimukseni kvantitatiivisessa osiossa lasken, kuinka monta prosenttia kutakin harjoitustyyppiä (pariharjoituksia, käännösharjoituksia ym.) oppikirjat sisältävät.
Tutkimukseni osoittaa, että kaikki kuusi oppikirjaa sisältävät eniten harjoituksia, jotka tukevat ainoastaan visuaalisia oppijoita. Kirjat sisältävät myös melko paljon auditiivisia oppijoita tukevia harjoituksia, mutta eri kirjasarjojen välillä on havaittavissa suuriakin eroavaisuuksia. Sitä vastoin taktiilisia ja kinesteettisia harjoituksia on todella vähän. Formaalisen ja funktionaalisen tradition osalta viisi kirjaa kuudesta (Kanal Grammatik och praktik, Helt Okej!, Premiär, Klick ja Din tur) ovat formaalisesti painottuneita. Nämä viisi kirjasarjaa sisältävät siis enemmän muotoa kuin kielen käyttöä painottavia harjoituksia. Tämä tarkoittaa, että ainoastaan yksi kirjasarja, Grammatik Galleri, sisältää enemmän funktionaalisia kuin formaalisia harjoituksia.
Asiasanat:oppikirja, harjoitus, kielioppi, formaalinen, funktionaalinen, oppimistyyli, visuaalinen, auditiivinen, taktiilinen, kinesteettinen