Markkinoinnilla muuttovoittokunnaksi?
VALLIUS, ANNA (2011)
VALLIUS, ANNA
2011
Kunnallispolitiikka - Local Governance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21662
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21662
Tiivistelmä
Miksi, mistä ja minne muutetaan? Ketkä muuttavat ja ketkä eivät? Miksi toiset kunnat ja alueet ovat houkuttelevampia kuin toiset? Mitä kunta tai kaupunki voi tehdä houkutellakseen uusia asukkaita ja yrityksiä? Onko markkinointi se keino, jolla kunta tai kaupunki voi tuoda esiin vetovoimatekijänsä ja näin kyetä säilyttämään väkilukunsa tai jopa kasvattamaan sitä? Mitä kuntamarkkinoinnilla tarkoitetaan teoriassa ja käytännössä, ja voidaanko markkinointitoimenpiteillä vaikuttaa muuttoliikkeeseen? Näihin kysymyksiin pyritään löytämään vastauksia tässä tutkimuksessa.
Tutkimus jakaantuu kolmeen osaan: ensimmäisessä käydään läpi Suomen muuttoliikettä sotien jälkeisestä ajasta nykyhetkeen, toinen osa keskittyy kuntamarkkinoinnin teoreettisiin malleihin sekä markkinoinnin käytännön toimiin kunnissa ja kaupungeissa. Kolmas osa on tapaustutkimus, jossa kohteena on Valkeakosken kaupunki –esimerkki kaupungista, joka on vuosia kärsinyt muuttotappiosta, mutta myös esimerkki kaupungista, jossa markkinointiin on viimeisen kymmenen vuoden aikana panostettu erittäin voimakkaasti.
Tapaus Valkeakoski osoittaa, että tehokas markkinointi on avuksi, kun kunta pyrkii kääntämään muuttotappion muuttovoitoksi. Markkinointi yksinään ei tietenkään riitä, olennaista on, mitä kaikkea markkinoitavaa on. Asunnot, tontit, työpaikat, palvelut, viihtyisyys, edullisuus ja hyvä sijainti ovat esimerkkejä seikoista, joita kunnassa on oltava – muuten ei ole mitään, mitä markkinoida. Se, mitä kunnalla on tarjottavana, voidaan kuitenkin monipuolisen ja tehokkaan markkinoinnin avulla saada yhä useamman tietoon, ja tätä kautta kunta voi onnistua saamaan lisää asukkaita.
Avainsanat: muuttoliike, muuttovoitto, muuttotappio, kuntamarkkinointi, paikan markkinointi, imagomarkkinointi, markkinointimix, Valkeakoski
Tutkimus jakaantuu kolmeen osaan: ensimmäisessä käydään läpi Suomen muuttoliikettä sotien jälkeisestä ajasta nykyhetkeen, toinen osa keskittyy kuntamarkkinoinnin teoreettisiin malleihin sekä markkinoinnin käytännön toimiin kunnissa ja kaupungeissa. Kolmas osa on tapaustutkimus, jossa kohteena on Valkeakosken kaupunki –esimerkki kaupungista, joka on vuosia kärsinyt muuttotappiosta, mutta myös esimerkki kaupungista, jossa markkinointiin on viimeisen kymmenen vuoden aikana panostettu erittäin voimakkaasti.
Tapaus Valkeakoski osoittaa, että tehokas markkinointi on avuksi, kun kunta pyrkii kääntämään muuttotappion muuttovoitoksi. Markkinointi yksinään ei tietenkään riitä, olennaista on, mitä kaikkea markkinoitavaa on. Asunnot, tontit, työpaikat, palvelut, viihtyisyys, edullisuus ja hyvä sijainti ovat esimerkkejä seikoista, joita kunnassa on oltava – muuten ei ole mitään, mitä markkinoida. Se, mitä kunnalla on tarjottavana, voidaan kuitenkin monipuolisen ja tehokkaan markkinoinnin avulla saada yhä useamman tietoon, ja tätä kautta kunta voi onnistua saamaan lisää asukkaita.
Avainsanat: muuttoliike, muuttovoitto, muuttotappio, kuntamarkkinointi, paikan markkinointi, imagomarkkinointi, markkinointimix, Valkeakoski